/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
nympeparakit bad
Fra : bart-simpson
Vist : 1050 gange
115 point
Dato : 04-02-08 13:57

hej jeg har en nympheparekit. den er meget glad og synger en del. den er 1 år gammel. men der er en ting der undre mig. den er begyndt at tage fugle bad i sit drikkevand op til 4 gange om dagen og det har den aldrig gjort før...

er der nogen der har nogle bud på hvorfor??? ps. min storesøster har også en nympheparakit der er 3 år og den harheller aldrig gjort det.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-02-08 14:11

Nymfeparakitter elsker at bade, så det er en god idé med en vandskål på bunden af buret/volieren, de kan boltre sig i (vandet skal skiftes ofte).
læs meget mere her om den sjove fugl

http://www.fokus-dyr.dk/default.aspx?PageID=18380

Accepteret svar
Fra : Wesper01

Modtaget 115 point
Dato : 04-02-08 17:15

vi har haft et par Nypfeparakitter. Vi havde altid Buret stående åben. Parakitterne fløg altså frit i rummene. Ibland stillede vi en dyb tallerken med tempereret vand på køkkenbordet.
Det resulterede altid i at den ene eller båda tog sig et bad. Du har nok set hvordan de fritlevede fugle bader?
Det foregår med plaskende vinger så det sprøjter kangt rundt omkrign.
Ligeså ser det ud når Parakitter bader på køkkenbordet, man beskytter det hele mod vandsprøjt!
Fuglene nyder det (det ses), og iblandt kravler de op på armen, når vi spiser morgen mad, og tro det eller ej, de prøver selv at stjæle en bit fra den aktuelle rundtnom!
Desværre brændte vore hus ved Sc. Hans, og Bægge fugle afled.
Vi vil købe nye når det passer.!

Godkendelse af svar
Fra : bart-simpson

Dato : 04-02-08 19:37

Tak for svaret Wesper01.

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 15-05-08 21:50

min papegøje vil ike bade i andet end sin vandskål, jeg har også prøvet at sætte en vand skål i bunden, men så sidder den bare og sprøjter vandet ud af den