/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
jord
Fra : missjosephine
Vist : 1146 gange
100 point
Dato : 03-02-08 20:55

hejsa..
jeg er så heldig at ha fået have her hvor jeg bor nu....
siden efteråret har jeg fjernet ukrut og renset jorden, plantet forårsblomster og klippet min passionfrugt og laurbærtræ.
mit problem er imidlertid det, at jorden er MEGET leret og jeg skulle meget gerne så og plante urter og grøntsager her om en månedstid.
der hvor jeg har blomster, har jeg påfyldt med alm. blomsterjord og ligeledes på et andet stykke er jeg igang med at lægge alm. jord på....mangler dog det store stykke hvor je gogså skal ha grøntsager og urter....
hvordan behandler jeg en så leret jord som jeg har og er det nødvendigt med gødning af en art...der har bare været overgroet med en eller anden irriterende plante og det har fået lov at stå hen ubrugt i længere tid....så der nok ikke noget i vejen med jorden...bare det at den er forfærdelig tung og klæg.
er det mon tilstrækkeligt at påfylde med alm. blomsterjord....?eller skal je gbruge andre midler?
naboen har plantet for længe siden...allerede i december og der gror det fint...
ciao og tak...miss.j.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 21:03

Hej og tillykke med haven. Det billigste og det bedste er at få fat i noget sand. et godt lag og få fræset det ned. Du kan lægge kartofler i det, det renser også jorden. Men jeg ville gøre begge dele. Du skal huske at man ikke må have kartofler det samme sted 2 år i træk. God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 21:07

Grus kan skam også bruges dog skal det være vasket da der ellers er ler i det Og så blandet med noget spagnum eller halm er også temmeligt godt at blande i Ydermere er kompost også godt at blande i og det kan du hente gratis på genbrugsstationen

Mvh SuneFisk

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 21:09

jeg skal ikke ha kartofler....3 slags tomater,3 slags salat og ruccola, radiser, rødbeder, bønner, meloner....og jordbær....desværre har jeg ikke mulighed for at fræse og sådan....mit jorddstykke
er ikke en kæmperhave bare to små stykker...det ene er faktisk min underbos..men han har have på landet, så jeg har også fået brugsret over det...
miss.j

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-08 21:10

Hvad mener du med "almindelig blomsterjord, og hvor får du det fra?

Leret jord er da det bedste til visse planter. blandt andet roser.

Hvis du vil gøre jorden lettere, kan du bruge kompost, men det holder ikke så længe fordi det ganske enkelt i længden rådner væk.
nogle lastbilfulde grus ( uden sten) og noget jordforbedringskalk kan også virke.
Små poser blomsterjord fra supermarkedet er ret ligegyldigt til alt andet end potteplanter.

Hvis du er helt ukyndig, så meld dig ind i haveforeningen , og få en konsulent derfra ud til at hjælpe dig., med det rigtige råd. Han vil på stedet kunne vurdere sagen bedre end nogen her på kandu.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 21:13

glemte også asparges....nu er det jo ikke sikkert det er gratis hernede...og ved ikke om sådan en genbrugsstation eksisterer hernede hvor jeg bor.har ikke boet her så længe og ved ikke alt om området endnu...
der er ikke meget der er gratis i italien.....kun at betragte den smukke natur er helt gratis....
det må ikke være for besværdligt for mig..jeg er elene om opgaven og kan ikke løfte eller bære så meget....det skalvære let og tilgængeligt
miss.j

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-08 21:18

Som piaskov skriver: nedfræse en del sand, men du kan så også supplere med kompost, som mange genbrugspladser tilbyder til gratis afhentning. Komposten virker jordforbedrende, men skal bruges lidt mere med måde end sandet,af hensyn til måske sartere planter som du vil påtænke at så/plante.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 21:21

--------------------------------------------------------------------------------
Du kan saktens grave og blande med en spade og hvis dine bede ikke er så store skal du selvfølgelig ikke have hele lastbil fulde

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 21:22

den smule have jeg har er det nok ikke værd at melde sig ind i foreninger for eller bruge konsulenter og flere udgifter på....og helt ukyndig er jeg nu ikke...har bare aldrig haft min egen have før....og så en så klæget jord....den e rnæsten umulig at grave i når den er fugtig....
og læs......grøntsager og urter......ikke blomster...der hvor der er blomster er der blomster.....og de begyndte allerede at komme op for 1½ mdr siden...plantede roser i sidste uge....men mangler stadig at købe to stykker endnu....
min palme gror fint, men ville gerne grave den op....og flytte den andet sted hen....
miss.j

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 21:28

Ja så blander jeg mig igen igen. Prøv at google HAVENET. Det står en masse ting som du kan ha glæde af. V.H.Pia

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 21:32

jo tak....men er det ikkelidt besværdligt helt fra danmark til italien....hahaha
men tak for linket...miss.j

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 21:36

OK. Vidste du bor i Itali. Men vi kigger forbi til en tår kaffe, medbringenge en spand sand eller 2

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 21:39

jamen i er da velkommen...og kaffen smager godt hernede.
der er 35 km til nærmeste strand herfra.....ca.
ciao....miss.j.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 21:41

Har kun været i italien 1 gang for 30 år siden, så pas nu på hvad du siger Det kunne jo være vi tog dig på ordet. V.H. Pia

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-02-08 22:12

Ugens havenyt" på Havenyt.dk.

det kan du modtage gratis hver uge

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 22:17

jamen jeg siger jo i er velkommen...der er ikke nogen der blir smidt for porten her med mindre de opfører sig dårligt
miss.j

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-02-08 22:23

Sand og havejord, suppleret med gødning, og det skal blandes godt.
Nogle vil måske foreslå tørvestrøelse, men det er kun en smule billigere end god havejord.

Og så over et spadestik ned i dybden af hensyn til dræningen, hvis der kun kommer få regnskyl og der stadig er meget ler i overfladen vil vandet blot samle sig i pytter og gøre jorden stenhård i overfladen.

Kunstvanding foretager Du om aftenen, først ved at fugte jorden let, lade den trække og så vande bagefter.
Vandslugende buske kan med fordel vandes med en GAMMEL spand, forstået på den måde at man tager en spand, borer et hul på højst 1 mm i bunden, fylder 5-10 l vand i og stiller den op ad busken/træet, så siver vandet ganske langsomt ned uden at "cementere" overfladen, og de dyre dråber fordamper heller ikke.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 22:34

jeg har ingen buske.....har to laurbærtræer og et træ jeg ikke ved hvad er og så en passionsfrugt med meget langestængler....
he rvander man vist ikke så meget...lige nu regner det en del, så det er ikke nødvendigt med vanding.ved at rosmarinen hernede sagtens kan tåle lang tidt udtørring...og alligevel gro....
det er jo et noget endet klima end i danamark....og er spændt på hvordan det hele arter sig....
jeg skal bare ha lidt grøntsager og salat i min lillebitte have....
krydderurterne er sået og plantet i potter...
latyrussen skal sås op ad hegnet til kineserne og bønnerne op ad hegnet ind til den anden side ligesom tomaterne skal...
buonanotte
miss.j

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-02-08 22:45

Hej MissJ.

Først - tillykke med at nu nu er blevet haveejer, stor / lille - ligemeget, haveejer er du.

Du skriver et sted at din nabo har sået/plantet for længe siden og faktisk allerede i december!

Jamen ved du hvad - du har ikke boet der så længe, skriver du - du ringer da bare lige på døren hos din (garanteret-) flinke nabo og inviterer på et krus kaffe eller et glas vin OG - en lille havesnak! Du skal bare gøre dig selv lille og hjælpeløs og i hvert fald 'havedum' - så er jeg helt sikker på at din nabo vil elske at hjælpe, råde og vejlede dig - måske vil han/hun endda tilbyde en hjælpende hånd, hvem ved

Læg ikke skjul på at du er novice udi haveviden, de fleste mennesker er da heldigvis indrettet således at vi hjertensgerne træder hjælpende til, når vi bliver spurgt.

Held og lykke med det!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 23:36

tak for rådet, men er der nogen jeg bare IKKE har lyst til, så er det mine klamme naboer... kinesere, katteæderne...de ved ikke selv hvad de gør...en masse skæve kinesere der arbejder hele tiden.....og larmer og tror de ejer hele gaden me dderes biler...så jeg næsten ikke kan komme ud med min...
det er en slags salat tror jeg de har plantet....og deres zucciniplanter gror helt ind i mit træ....dem gider jeg godt nok ikke..
de drikker nu ikke kaffe af krus hernede...det er altså italien jeg bor i og jeg taler ikke kinesisk...de planter og æder alt hvad de kan komme i nærheden af..siger min husejer....hahaha så jeg skal passe på josephine, at ikke også de slagter og æder hende...
det er jo til at plante så godt som året rundt hernede....inge frost eller sne....
go'naaat....missers mor

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-02-08 00:11

Overvej at bruge f.eks. lupiner og stenkløver som grøntgødning, da de laver stort dybt rodnet, og tilfører kvælstof. de dybe rødder bryder jorden, så den bliver mere behagelig at arbejde med. Der findes flere slags grøntgødning.

www.plantetorvet.dk har de en planteguide, de i hvertfald i forhold til danske forhold, er god til at finde prydplanter.

Der hvor du vil have asparges, skal du bruge sand og tang i en spadestik dyb rille.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-02-08 00:25

Uha da, det er da lige før man blir bange

Ja, det lyder godt nok ikke som om det er dine naboer du skal spørge til råds, hmm der er vist noget med at kinesere spiser alt der har ben...undtaget borde og stole?
Ja - pas på katten!

Jamen - hvorfor egentlig ikke bare gøre som vi gjrde, dengang vi, for første gang, flyttede i eget hus med have? Jeg er gammel Københavnerpige, endda fra Nørrebro, så mine erfaringer udi havekunsten indskrænkede sig til at jeg vidste at der kunne komme fint smukt, grønt græs op mellem fortovsfliserne
MEN - pludselig var vi så haveejere, med alt hvad dette nu engang indebærer - det første år fik den HELE armen! Vi plantede og såede i stor stil, både blomster og det grønne - og røde og stribede osv osv.

Da så det forskellige begyndte at titte frem, havde jeg jo glemt hvad og hvor jeg havde sået og det 'grimme ukrudt' som kom op i fine cirkler og firkanter, blev luget væk lige så hurtigt det kom op.
I køkkenhaven var det kun hveranden slags der overlevede min ublide behandling - MEN..det der overlevede blev NYDT! Det er garanteret de bedste rødbeder, bønner, rosenkål, porrer, kartofler osv. jeg har smagt!! Basta!
Der var meget som ikke overlevede - men det vigtigste var at vi LÆRTE af det hele, både af det der gik skidt og af det der gik godt. Folk som besøgte os, havde jo alle kommentarer til den fine have og jeg sugede til mig af deres viden. I årene der fulgte, fik vi en masse ud af vores have og det gjorde vi lige indtil dårligt helbred satte en naturlig stopper for herligheden.

Hvis du lover at du ikke siger det til nogen, så vil jeg hviske hvor dÅmme vi var, lige da vi var blevet husejere for aller første gang....En dag kom min mand hjem fra arbejde, han jublede og kaldte...jeg skulle komme ud og se i haven, for der var sørme kommet GRØNNE ASPARGES op - og ja, jeg jublede sammen med ham og vi sendte kærlige tanker til sælger, som måtte være den der havde sat disse lækkerier hvor skulle vi dog nyde dem, når de blev store og flotte...troede vi altså....det viste sig at være liljekonvaller!
Men ok - flotte, det var de nu.
Min debut udi blomsterhave, var at så kaktus...inde under en stor flot Taks..hmm..(behøver jeg at sige at der IKKE kom nogle kaktur op? - Til gengæld stod undertegnede for underholdningen i laaaang tid frem, man kan vælge at være til grin eller at grine med, jeg valgte det sidste ).

Så derfor - prøv dig frem og begå de fejl som man nu engang begår når man er ny i noget. Hvis du skal til at blande spagnum eller sand i din lerede jord, så er det et hårdt arbejde - alene den lerede jord vejer godt til og jeg tror ikke du slipper for at skulle til at blande igen til næste år.

Nå - det var vist bekendelser nok for i aften, nu er det sovetid.

Godnat og sov godt herfra

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-02-08 12:02

jeg ka da ikke så lupiner nu når det er grøntsager jeg skal ha på det lille stykke jord...mine lupiner skal sås et andet sted...der er en af mine yndlingsblomster...
jeg har blomsterbed og to mindre grøntsagsbed...og det er altså grøntsagsområdet jorden er sej....i det ene skal jeg ha grøntsager og det andet salat og op mod hegnet til alle sider skal jeg ha bønner og tomater...og mod kina latyrus.....
jeg kan ikke slæbe og bære tunge ting og sager..har et sygt knæ og en dårlig ryg....det skal være meget nemt for mig....ikke nogetm med dybe huller og tonsvis af sten og alt muligt.....er alene om det...

pas på med liljekonval de er rasende giftige....vil.du...ps. jeg er nu også fra nørrebro...og helt på bar bund med have er jeg ikke, det er bare 1. gang jeg har min egen...jeg er uddannet indenfor blomsterområdet og har lært en del...og iøvrigt opvokset med den største have på de vej jeg boede på som barn hvor je gogs fik lov at lave alt det jeg ville sammen med mine forældre i haven.
ciao miss.j.
lortevejr i italien..det regner øvvvv

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-02-08 12:40

Aktuel mappe: Indbakke Log ud
Skriv ny Adresser Mapper Indstillinger Søg Hjælp NORDIT/

Oversigt | Slet Forrige | Næste Videresend | Videresend som vedhæftet fil | Svar | Svar til alle

Emne: Havenyt uge 5
Fra: "Havenyt.dk" <redaktionen@havenyt.dk>
Dato: Tirsdag, 29/1 2008, 02:07
Til: valdemar@nrdc.dk
Prioritet: Normal
Indstillinger: Vis hele headeren | Vis printervenlig version

Du modtager dette nyhedsbrev, fordi du har tilmeldt dig nyhedsbrevet
"Ugens havenyt" på Havenyt.dk.

HAVENYT UGE 5
Foråret vrimler op af jorden i form af gule erantis, hvide vintergækker
og juleroser, der allerede er spunget ud. I køkkenhaven er det røde
rabarberknopper med små røde rabarberblade, der dukker frem, og persille
og spinatbede er allerede ved at sætte nye grønne blade. Fuglene har det
godt i den milde vinter, men er man først begyndt at fodre, skal man
fortsætte, og faktisk har de allermest brug for det i foråret. Har man
lyst, kan man deltage i den store Vinterfugletælling sammen med tusinder
af andre.

UGENS EMNER
* Kyndelmisse og vejrvarsler

* Find nye sorter af juleroser, når de blomstrer

* Der kan hentes små grønne rosetter af vårsalat

* Frisk persille midt på vinteren

* Spinatbede og spinat

* Vær med i den store vinterfugletælling

* Fuglefodring skal fortsætte, hvis man er startet

* Frøtorvet er specialiseret i staudefrø

Læs "Ugens havenyt" her: http://www.havenyt.dk/2008/uge5/

HAR DU ET HAVEARRANGEMENT I 2008?
---------------------------------
Her på Havenyt kan du finde masser af spændende havearrangementer i de
kommende måneder. Lige fra vinterens podekurser, foredrag og
aftenskolekurser til forårets åbne haver, plantemarkeder og forårsture
ud og se haver.

Hvis du selv har et arrangement, eller har lyst til at invitere til
åben have hjemme i din egen have, så er du meget velkommen til at
indsende dit arrangement, som vi så lægger ud i arrangementsoversigten i
løbet af nogle dage. Du indsender arrangementet ved at udfylde
formularen her:
http://www.havenyt.dk/arrangementer/foreslaa_arrangement.html

NYE ARTIKLER
Bøger om frugt og bær
http://www.havenyt.dk/artikler/864.html

NYE SPØRGSMÅL OG SVAR
Er der flest vitaminer i kartofler kogt med skræl?
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/10384.html

Hvornår kan vi skære en hæk af sargentæble tilbage?
http://www.ha
venyt.dk/spoergsmaal/10425.html

Hvornår skal frugttræer beskæres?
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/10421.html

Kan tomat danne en slags luftrødder?
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/10412.html

NYE ARRANGEMENTER
Blomsterfestival i Bangsbo Botaniske Have
http://www.havenyt.dk/arrangementer/1001.html

Podekursus i Bramming
http://www.havenyt.dk/arrangementer/1002.html

Du modtager dette nyhedsbrev, fordi du har tilmeldt dig nyhedsbrevet
"Ugens havenyt" på Havenyt.dk. Ønsker du ikke længere at modtage
nyhedsbrevet, kan du afmelde dig her:
http://www.havenyt.dk/nyhedsbrev/afmelding.html
--
Havenyt.dk -- den levende have på nettet
http://www.havenyt.dk

Havenyt.dk drives af Landsforeningen Praktisk Økologi, som også udgiver
tidsskriftet Praktisk Økologi -- http://www.oekologi.dk/tidsskriftet/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-02-08 23:03

ved du hvad jeg var ellers i gang med at hjælpe dig ,hvis det ellers egentlig er det du har brug for (tvivler) så kom din udtaelse her" mine klamme naboer... kinesere, katteæderne...de ved ikke selv hvad de gør...en masse skæve kinesere der arbejder hele tiden...."fed udtaelse men husk nu lige at du selv er fremmedarbejder og hvad med ham don juangen ka han ikke tage fat når nu du er lidt syg og hvon går det ellers Eller du har måske ikke brug for at snakke i dag og ja du ku jo også skide på os alle sammen (som i en anden tråd) og bare annulerer som er set før fra din side i spørgsmål med massere af hjælpende folk Fluebenet ud adios

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-02-08 23:18

hmm, lidt hårde ord måske sunowich, eller måske bare skrevet på en lidt hård måde

- men ja, jeg havde nu osse nok forventet en lidt venligere tone i denne tråd, når man forsøger at hjælpe og komme med nogle forslag.

Til dig 'missjosephine' - man kan jo ikke forvente at man kan blande lerjord med noget andet UDEN at skulle bruge en masse kræfter - alene en skovlfuld lerjord vejer rigtig godt til.

Men god fornøjelse med det og lykke og held til dig.
/Dorthe

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-02-08 10:52

Det var for at undgå det hårde gravearbejde, at jeg foreslog grøntgødning; og kompost oven på jorden, kan sætte regnorme på arbejde.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 06-02-08 11:19

nej jeg er ikke fremmedarbejder.....det er der iøvrigt slet ikke noget der hedder, med mindre man er racist. jeg er EU borger...med retten til at bevæge mig rundt i de lande der er med i EU og jeg arbejder ikke......jeg førtidspensonist, derfor er jeg flyttet fra "det ih så vidunderlige danmark"...
og hvad don juangen for en....? har aldrig set det ord før...kender ingen af det navn...
og nej, je ghar ikke hjælp til noget jeg er alene og bor alene og kan og må ikke løfte tunge ting har et sygt knæ og en dårlig ryg...
og så er det ikke danmark jeg bor i....her er ikke de samme ting at hente alle steder som i "dejlige fantastiske danmark"
obg jeg ved jo godt lerjord er tungt, der har jeg jo netop nævnt....
derfor vil jeg gerne hadet gjort lettere men uden alt muligt afhentning af alt muligt jeg alligevel ikke ved hvor jag skal få fat i....jeg KAN ikke alle de tunge ting....skalbare ha jorden lidt lettere at ha med at gøre...intet andet og jeg kan ikke det der gravearbejde..men man er da hjertelig velkommen til at kommé forbi og hjælpe mig....snart forår og her skinner solen idag og 14 grader...hahaha missers mor

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-02-08 13:24

Citat
Det var for at undgå det hårde gravearbejde, at jeg foreslog grøntgødning; og kompost oven på jorden, kan sætte regnorme på arbejde.

- og ovenstående fra A.C.Rosmon? Det har du ikke kommenteret men det er da et godt forslag til en løsning for dig.

Jeg gider heller ikke denne uvenlige tone mere, så jeg snupper osse fluebenet.

/Dorthe

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 06-02-08 15:05

hvad har jeg nu ikke kommenteret......
der er kommet en del misforståelser blandet ind mit spørgsmål.-----
spurte bare helt enkelt om hvad jeg kan gøre ved min tunge lerjord.....
ikke om alt muligt andet...
og har jo forklaret at jeg ikke har mulighed for alt muligt tungt arbejde og afhentning af alt muligt...har bare boet her i 4 mdr. og kender ikke til alt muligt..og he rer ikke alle de muligheder for at hente grøntgødning som i danmark.....og jeg HAR altså ikke hjælp fra nogen...skal lave det selv.....men tror jeg fortsætter med min blomsterjord....det har da virket i mit blomsterbed...så hvorfor mon ikke også i mit grøntsagsbed..det er bare noget større og der skal hentes flere sække end til blomsterbeddet....
men mon ikke tingene kommer op alligevel.....bare det at jorden er klæg at arbejde med....snupper lidt af gangen og fjerner ukrudt så snart det kommer op til overfladen....
ciaooooooooooo i solskínsvejret....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 23-02-08 20:38

slut....ikke flere kommentarer...lukkes....hvordan det så end gøres...
har ikke brugt noget....men gør det på den letteste måde for mig....
roserne er plantet, gladioluserne og daliaerne er i jorden, og jordbærene....
der er sået bønner, rødbeder, asparges, radiser, lavendel og græs til en lille miniplæne, hvis ikke fuglene æder frøene...sat hvidløg i krukke, dild persille, timian, purløg, basilicum mm i krukkerne...nu venter bare salaten, tomaterne, gulerødderne og blomsterfrøene på at det blir marts....roserne trives og erantis og violerne blomster....
håber det hele går som det skal...
god weekend og tak for alle forslagene.....der blir sået lupiner men ikke i mit grøntsagsbed....de skal stå i et hjørne ind til kineserne.....
miss.j.

Annuller spørgsmålet
Fra : missjosephine

Dato : 23-02-08 20:40

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
jo jeg har modtaget mange fine svar, men som ovenstående så gør jeg det nok alligevel på min egen måde og håber på det bedste....
tak for alle forslagene
miss.j.