/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
sigma linse, hvilket kamera?
Fra : danh
Vist : 1014 gange
100 point
Dato : 02-02-08 20:52

hej
har en sigma f4.5-6.7 100-300 UC linse.

ø55

er der nogen der kan fortælle mig hvilke kameraer denne linse passer til? helst digitale SLR kamera'er

her er et link med billeder af linsen
www.canonistas.com/foros/showthread.php?t=49498

vh dan

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-02-08 21:00

Ret overbevist om at det er til Canon EOS serien, men leder lige efter noget der kan dokumentere det

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-02-08 21:01

PS det hedder objektiv, linser køber man hos bageren

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-02-08 21:06

Sigma laver jo objektiver til stort set alle mærker kamera. Så det er vigtigt at få at vide om objektivet i linket er det du har nu? Eller om det du har, bare er magen til det i linket?

Står der: EOS, CA, NI eller lignende på det?

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : danh

Dato : 02-02-08 21:33

Står der: EOS, CA, NI eller lignende på det? Nej det står der ikke men det er det samme som i linket !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-08 21:48
Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-08 21:48

Hvis du har købt det der er i linket. Så er det til Canon. Der står da ihvertfald EOS i overskriften, og det er navnet på Canon's spejlrefleks serie

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-08 23:44

Der er forskel om objektiverne er lavet til analog eller til digital kamera.

De kan sagtens passe hvis den er ø55mm på begge, men hvis objektivet er fra et analogt kamera, virker autofokus ikke på det, hvis det monteres på et spejlreflekskamera

Så det skal du vide, hvad objektivet er beregnet til, det er ikke nok med størrelsen på forskruningen

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-02-08 00:26

@Dova

Det kan godt være jeg misforstår dig her, men det lyder som om du mener at ø55mm har noget at gøre med hvilket kamera objektivet kan monteres på? Men det ø55mm betyder er, at hvis du vil montere ekstra filtre på objektivet skal du bruge filtre med 55mm gevind

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-02-08 00:41

Og iøvrigt er det også forkert at autofokus fra et analogt kamera ikke virker på et digitalt!

I en del tilfælde virker det faktisk fint. Grunden til at det i nogle tilfælde ikke gør, er at kamera producenterne på et tidspunkt skiftede fatning (Canon gik fra FD til EF). Derfor sidder kontakterne ikke det samme sted som tidligere.

Nogle producenter har også fjernet fokusmotoren fra selve kamerahuset og frarøver dermed brugeren muligheden for at bruge ældre men billige objektiver

Iøvrigt.. Hvis du skimmer tråden nedenunder billederne i linket i første indlæg. Så vil du se dette link: http://www.canonistas.com/foros/showthread.php?t=49693 hvor det tydeligt fremgår at objektivet har været monteret på et Canon EOS 400D, og der er benyttet Autofokus

Vh fluffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-08 10:32

Jaja, godt ord igen Fluffyclaus

Nu forstår jeg det umiddelbart, som om det ikke lige netop er DET objektiv på billedet, at spørgeren har....men et magen til

Og en Sigma f4.5-6.7 100-300 UC fås da både til eks. Nikon og Canon.....

Og mon ikke spørgeren selv har kunnet læse, at der står EOS 400......og hvis han ved det er til et Canon....hvorfor så spørge hvad det passer til

Citat
Og iøvrigt er det også forkert at autofokus fra et analogt kamera ikke virker på et digitalt!

Det er vist nærmere de få tilfælde de gør

Canons gør i hvert fald ikke

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-02-08 11:16

@Dova

Nu skriver Danh, at det er DET SAMME objektiv som i linket. Ikke at det er et magen til. Det kan jeg kun tolke på en måde

"Og mon ikke spørgeren selv har kunnet læse, at der står EOS 400......og hvis han ved det er til et Canon....hvorfor så spørge hvad det passer til"

Jo Dova! Jeg tror sagtens spørgeren kan læse indenad, og derfor allerede ved at AutoFokus virker, og at dette objektiv kan benyttes på et digitalt spejlrefleks.
Mit ovenstående indlæg var ikke rettet til spørgeren, men derimod dig, da de råd du gav videre ikke bar videre meget præg af at du havde luret at det var kompatibelt med Dslr eller Autofokus, hvilket kunne blive noget være rod længere henne i processen

Ikke noget ondt ment med det. Det kunne bare nemt gå hen og blive noget skrammel hvis vi ikke snakker om den samme type objektiv

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : danh

Dato : 03-02-08 11:33

jeg ved det har passet på et gammelt pentax film camera men ved ikke hvilket digital kamera det passer sammen med

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-08 13:12

Så passer det sikkert kun på et Pentax digitalt spejlrefleks....

Der er ikke særlig mange kameramærker der passer objektiver sammen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-02-08 10:00

Det afhænger af selve bajonetfatningen bagest på objektivet, prøv en flink fotohandler, han vil måske hjælpe dig, hvis han har alle spejlreflekskameraer på hylden, kan i sammeligne fatningerne.

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 05-02-08 00:46

Tak for svaret fluffyclaus.