/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hold dog KÆFT!!!
Fra : Hoddy
Vist : 722 gange
20 point
Dato : 02-02-08 12:50

I elevrådet på min skole har vi snakket om hvorvidt der er problemer med larm/uro/manglende lektielæsning i klasserne. Det viser sig, at ALLE klasser har problemer, men ikke alle elever synes at det er problematisk. Nogle elever bliver meget forstyret af andres småsnak i timerne, mens andre bedre kan holde koncentrationen på trods af uroen. Der er mange, der ikke har respekt for deres klassekammerater, når de beder dem om at være stille. Nogle oplever, at de nærmest bliver hånet eller latterliggjort hvis de siser: "Schh".
Der er forskel på hvordan lærerne takler uroen. Nogle lærere synes, at det er et problem, eleverne selv skal løse indbyrdes. Kommentarer fra lærerene som: "Det burde ikke være et problem på HF eller STX" er svære at modsige. Nej, det BURDE ikke være et problem, men det ER et problem.
Det er også et problem, når der skal laves gruppearbejde og man kommer i gruppe med nogen, der enten ikke har læst eller som hellere vil bruge tiden på at snakke om weekendens fest eller hvem der kyssede med ham den lækre fyr fra c-klassen til sidste fredagscafé.

Hvordan oplever i klasserumskulturen i jeres klasse? Er der problemer med elever der larmer/forstyrer undervisningen? Bliver det respekteret når læreren beder elever om at være stille? Bliver det respekteret når andre elever beder deres klassekammerater om at være stille? Er der mange der ikke læser lektier? Påvirker andres manglende lektielæsning undervisningen?

Hvad kan man gøre ved problemerne? Hvem har ansvaret?

Jeg håber at der er nogle der vil fortælle om egne erfaringer. Skriv gerne om du går på STX, HF eller...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-08 13:06

Det burde ikke vær et problem for en uddannet lærer at tackle uro i undervisningstimen.

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 02-02-08 13:11

Jamen, det er det åbenbart..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-08 13:28

Det var absolut også et problem, da jeg gik i skole.
I FOLKESKOLEN !
Da ikke på videregående uddannelser blandt "voksne" mennesker,
der selv havde valgt at læse videre.

Ak ja ………. Ungdommen nu tildags !
(Det sagde Sokrates også)
Gambrinus
PS : Hva' er STX for noget ?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-02-08 13:32

Eyvind : lærere bliver uddannet til atundervise, ikke til at opdrage !!
Næsten alle midler til at opdrage er taget fra dem ( Hvilket i mange tilfælde, fx. tæsk, er udmærket, i mange andre tilfælde ikke!)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-08 13:49

Yes Sønder - jeg ved det.
Og de lærer som ikke egner sig til at undervise, bliver heller ikke sorteret fra på seminariet.
Men der mangler også samfunds / skoleledelse / rektor ........backup til disse lærer.
Tæsk er nok ikke nogen god løsning - men konsekvens af handlinger begået med forsæt kunne måske være en god idé.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 20 point
Dato : 02-02-08 13:52

Hej Hoddy

Du skal ikke tage dig af eyvinds indlæg hehehe Han ved ikke en skid om, hvordan den virkelige verden ser ud.

Jeg forstår din harme. Men jeg kan lige så godt sige som det er (som jeg mener det er).
Den manglende respekt for læreren, lederen i klassen om man vil, er næsten håbløs at håndhæve, når man først er startet på de uddannelser som du omtaler. Den naturlige respekt for en lærer, skal inkorporeres allerede i den allerførste klasse eleven starter i undervisningssystemet.

Som skolesystemet har udviklet sig sejler det hele, og ingen tager ansvaret for at de unge får banket det pensum ind i bolden, som de skal ha. Og de får slet ikke indøvet den naturlige respekt for andre, og i forlængelse af dette.... respekten for læreren.

Alt for mange af de unge i dag kan ikke læse eller regne særlig godt. Du kan bare se på dette site - Kandu - hvor dårlig stavningen, formuleringen, grammatikken og den almen viden er. Dette kan man ikke umiddelbart bebrejde de stakler, som ikke magter det, og der er derfor også en stiltiende aftale, om at dette normalt ikke påtales. Det kan dog være så ekstremt, at ingen forstår hvad der menes, og så er man jo nødt til at spørge.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at oprette et klasseråd, og i dette få en STÆRK elev til at tage føringen, når nu læreren ikke magter det. Lad klassen selv formulere nogle regler, som "lærerassistenten" så kan dunke skvadderhovederne i hovedet med, når det kører løbsk.

Alternativt må du skifte uddannelsessted, og hvis dette er løsningen for dig, ville jeg samtidig banke hele den forkromede lavadel op... det vil sige Undervisningsministeren, Rådhuset, Rektor/Inspektør, Lærerrådet, Elevrådet, Forældrerådet, Lokal og Dagspressen og forklare dem, hvad hulen der sker.

De skal vide, at disse ungdomssløvsindede bolsjehoveder, som bare betragter sig som anbragt i en opbevaringsordning, og ikke er interesseret i at lære en skid, er den direkte årsag til, at der i den anden ende kommer et bøvet / frustreret leverpostejfarvet produkt ud, som kan LIGE LIDT.

Bare gå til den......

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 02-02-08 13:53

til Gambrinus
stx er gymnasiet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 13:59

Citat
og man kommer i gruppe med nogen, der enten ikke har læst eller som hellere vil bruge tiden på at snakke

Er du da en af dem 17 spørgsmål på 5 dage - godt gået....

Citat
Hvordan oplever i klasserumskulturen i jeres klasse

Det er vist LÆNGE siden hovedparten af os har siddet på en skolebænk....

Citat
Er der mange der ikke læser lektier

Tilsyneladende - de vil hellere spørge Kandu...

Citat
Hvad kan man gøre ved problemerne

Give lærerne de sanktionsmuligheder der er nødvændige uden de blver anklaget for vold...

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 02-02-08 14:07

Hvis du er klogere en gennemsnittet kunne du jo prøve at læse en bog der hedder Ambivalens i subjektet af en gut der hedder Thomas Ziehe den beskriver bla denne problematik men den er ret svær hvis man ikke er pædagog eller studerende indenfor humanistiske fag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-08 14:37

Citat
Du skal ikke tage dig af eyvinds indlæg hehehe Han ved ikke en skid om, hvordan den virkelige verden ser ud
Næ det kan da godt være, men det har jeg vist heller ikke påstået.
Andre kender den virkelige verden men ved ikke hvordan man geberder sig i den.

Hoddy - jeg hopper ud af tråden her, så den ikke bliver ødelagt af alt for mange mindreværdkomplekser. Det med undervisning og især resultaterne kan nemt blive et følsomt område, og give udslag i forskellige verbale udgydelser grundet samme mindreværdkomplekser.
Eyvind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-08 14:46

Vorherrebevares.

Da jeg gik i skole holdt vi kæft, det havde vi lært hjemmefra, i dag overlader mange forældre opdragelsen til skolen, og hvis så lærerne taler hårdt til deres kære sladrer de hjemme og så er det skolen der får skylden.

Længe leve terperiet og spanskrøret de steder hvor det endnu findes.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-02-08 14:52

Baj Baj Eyvind. Husk en tudekiks

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-08 14:58

Ikke helt enig.

I folkeskolen er det til en vis grad også lærernes opgave at opdrage.
I samarbejde med forældrene !

En af mine kammerater underviser lærlinge på teknisk skole.
Han er selvfølgelig ikke uddannet på seminariet.
På det niveau er det IKKE hans opgave at opdrage.
Men det er uhyggeligt, så mange elever der ikke kan læse, skrive og regne, når han overtager dem.
DET ER FOR SENT !

Om de har forberedt sig eller ej er heller ikke hans problem.
Det skal bare ikke gå ud over de elever der gerne vil lære noget.
At han så (Hvis der er tid) kan prøve at hjælpe så godt han kan er noget helt andet.

På videregående er lærene da trekvart ligeglade med, om eleverne får lavet deres hjemmearbejde. De dumper bare eller får slet ikke lov til at gå op til eksamen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-02-08 15:01

Gambrinus

Nøjagtig hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 02-02-08 18:09

Når en ny klasse starter på 1.år af en gymnasial uddannelse, kan de fleste erfarne lærere hurtigt spotte, hvem der kommer til at forstyrre undervisningen for de andre. Er der noget lærerne kan gøre for at hjælpe disse elever?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 18:24

Smide dem UD

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-02-08 19:31

Desværre bestemmer jeg ikke, men hvad med en gymnasiel opsamlingsklasse på hvert gymnasium til bolsjehoveder. Kan det enkelte gymnasium ikke selv fylde en klasse, så samarbejder man bare med nabogymnasiet. Eleverne skal IKKE spørges. Måske kan et enkelt gult kort indføres, og derefter er det afgang Så kan de sidde der og hygge sig med hinanden og bytte løgnehistorier