/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kræsen hund
Fra : LiseNørgaard
Vist : 2591 gange
200 point
Dato : 01-02-08 16:58

Hvad gør jeg med min puddel, for at få den til at spise "normalt"
Den er nervøst anlagt og vil kun håndfodres med kyllingekød.
Men jeg ville gerne have at den kunne spise normalt.
Den er 6 år og har aldrig været god til at spise.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-08 17:07

Du kunne jo starte med at lægge kyllingekødet i en skål, det er foder den kender, og åbenbart også

kan li. Så skal den nok spise det, når den bliver sulten nok

Først når den har lært det, kan du begynde på noget andet, f.eks kalkun. Men ellers syntes jeg det

er ved at være sent, at lære en hund på den alder, nogle nye spisevaner, men den kan godt

lære at spise af andet end af din hånd - når den bliver sulten nok, som sagt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-08 17:12

Er den tynd?
Hvis det var min hund så fik den altså ikke andet end andesreg - så måtte den bare lære det,

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-02-08 18:03

For at en hund skal spise ”normalt” er det nødvendigt, at den føler sult! Rigtig mange af de hunde, jeg får forelagt som værende småtspisende/kræsne, viser sig at være hunde, der har fri adgang til foder hele dagen igennem (det ville ALDRIG gå godt med visse racer…men det er en anden historie!). Man kender det fra sig selv – har man gået og småspist hele dagen, er man aldrig rigtig sulten.

Så det allerførste man skal gøre er at indføre måltider. En eller to gange om dagen får hunden serveret sit foder. Foderet må stå der i max. 20 min., så skal det fjernes igen – også selvom hunden ikke har spist. Sådan kan der godt gå 3 dage – man stiller foderet ned – hunden kigger på en, som om man ikke er rigtig klog – og så fjerner man foderet igen. Men bare rolig: hunden dør IKKE af sult. Efter 3 dage begynder det at gå op for den, at det nok er en god idé at få spist, mens maden er der – for næste gang man kommer forbi er det væk! Denne metode virker naturligvis kun, hvis hunden ikke får noget som helst andet i denne periode – dvs. INGEN hundekiks eller tyggeben, INGEN halve frikadeller, INGEN kvart rugbrød med leverpostej eller en lille ostehapser. Så vil enhver sund og normal hund finde ud, at det nok er en god idé at spise det, der bliver serveret. Hunden må faktisk meget gerne have fornemmelsen af, at det slet ikke er sikkert den får mad igen! Ved at indføre måltider når hunden at blive sulten før hvert måltid – og får derfor spist op.
For at teste, om hunden nu også kan lide foderet, inden man går i gang med dette projekt, kan man som regel let narre de fleste hunde ved at gå med lidt foder i lommen, fylde det i den sædvanlige kiksdåse eller have en lille skål hundefoder på kaffebordet. Så tror hunden det er en godbid og ned ryger det. Nu ved man, at hunden i hvert fald god kan lide foderet, og man kan roligt gå i gang med ”krigen”.

Så er der også utroligt mange mennesker, der af en eller anden grund opfatter tørfoder som en form for supplement til hundens ”rigtige” kost, som typisk består af madrester. De kommer ind i butikken for at beklage sig over, at deres hund ikke vil spise – det er lige meget hvad de køber af foder, så står det der bare. Om jeg da ikke har noget foder, den kan lide? Først laaaangt henne i forløbet kommer det så frem, at den jo godt nok får en rugbrød med leverpostej om morgenen og kartofler og kød om aftenen………..
Sjovt nok er der også en temmelig stor del af de her ”småtspisende” hunde, der er mere eller mindre overvægtige. Og nu bliver man jo som bekendt kun fed af det man spiser, så….…noget MÅ der jo glide ned!

hentet fra http://www.dyrenesbutik-ikast.dk/artikler/naar_hunden_ikke_vil_spise.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-08 18:12

Hej, LiseNørgaard.

Allerførst skal du sikre dig, at din hund ikke fejler noget...
Er det en han eller en tæve? Steriliseret/kastreret? Og hvilken størrelse pudel?

Hvis du for alvor vil ændre på din hunds spisevaner, så må du nok starte med et grundigt dyrlægecheck, hvor foderstand, pels, tænder, hjerte og lunger bliver kontrolleret. Kontrol af afføringen for orm er også en god ide. Også hjerte/lungeorm, når I nu ER i gang.
Evt. kunne du også få taget en blodprøve for kontrol af lever og nyrer. Sandsynligvis er alt i orden, for den er jo ikke SÅ gammel endnu.

Hvis ALT er i orden, så er det noget med ro og regelmæssighed omkring fodringen. Du tilbyder maden på samme tid og sted hver dag i f.eks. et kvarter. Spiser hunden ikke, så skal skålen væk igen. --Det behøver ikke at være så slemt, for du kan bare skemalægge mange små måltider hver dag. Men på faste klokkeslet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-08 18:22

Anskaf dig en hund mere...

Da vi havde to hunde kappedes de om maden,
nu hvor vi kun har én gider den næsten ikke gå til fadet, Svend

Accepteret svar
Fra : wallemom

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-08 12:37

Hej Lise!

Jeg er helt enig med Birgitte at det er vigtigtat maden ikke står fremme til "disposition" hele dagen! Jeg har selv en hund der er småtspisende og og jeg har desværre også faldet i den grøft at "håndfodre hende" Jeg fik den ide af en "hundelytter" at det er vigtigt at hunden ser maden blive tilberedt. Derefter er det vigtigt at jeg ignorerer hende og lader som om jeg spiser hendes mad ( det behøver bare at være en kiks du lader som om du tager fra hendes skål) Hele tiden ignorerer jeg hende indtil jeg er "mæt" ( !!!!) Derefter sætter jeg skålen foran hende så hun ved at nu er det hendes tur for ALPHA har spist!! Det har virket i mit tilfælde!

Naturligvis er det vigtigt at du ved din hund er sund og rask og ikke har nogle lidelser. Men det KAN jo også være en magtanvendelse fra hendes side ( læs: manipulation)

Håber du får held med det

Jette

Kommentar
Fra : LiseNørgaard

Dato : 07-02-08 07:25

Hej til alle..

Mange tak for svar som jeg læser med glæde,min hund er en lille dværg puddel,den er ikke sterilliseret/kastreret,men meget meget nervøst anlagt,har ofte været hos dyrlæge,men alt skulle være ok,lidt øre problem engang imellem.

Mange hilsner
Lise.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-08 12:56

Ja jeg synes små hunde har det med at være nervøse og bange - eller rigtig godt arrige, måske for at skjule deres angst,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-08 13:11

hvem ville ikke være nervøs, hvis man var sådan et lille skravl melle lange klodsede menneskeskanker?

Godkendelse af svar
Fra : LiseNørgaard

Dato : 11-02-08 10:30

Tak for svaret wallemom.Det går stille og rolig fremad.

Kommentar
Fra : LiseNørgaard

Dato : 11-02-08 10:35

Tak til alle for svar.

Hilsen Lise.