/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
nevø, svoger, niece
Fra : tararam
Vist : 4559 gange
48 point
Dato : 30-01-08 06:49

Vores børn og min kones søsters børn er vel fætre og kusiner indbyrdes. Men er jeg onkel for min kones søsters børn, eller er man intet.
Og hvis man blev skilt - forbliver man så at være onkel, eller er man x-onkel..ha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 06:52

Du er onkel.

Om du forbliver at være onkel ved en skilsmisse ved jeg ikke, men i realiteten kan jeg ikke se at du kan fortsætte med at kalde dig det.

Men har du været det i flere år, så ville jeg synets det var forkert at ændre titlen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-08 07:04

Citat
En onkel er enten en persons mosters eller fasters mand, som altså kun er juridisk, men ikke genetisk beslægtet med personen.

Er dog ofte betegnet som en persons farbror eller morbror, der er genetisk beslægtet med personen.
http://da.wikipedia.org/wiki/Onkel

Citat
En persons farbror er bror til personens far. På dansk bruges ofte betegnelsen onkel bredt om alle mandlige personer, der er brødre til en persons forældre eller gift med en søster til en af forældrene.

På svensk anvendes betegnelsen "farbror" endvidere mere generelt om en ældre mand i tiltale
http://da.wikipedia.org/wiki/Farbror

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-08 07:39

Ikke at forglemme ham med den største "familie" - Uncle Sam

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 30-01-08 08:54

Ja, brødre og søstres børn er fætre og kusiner
Og (efter min mening) er man børnenes onkel/moster for altid hvis man har et godt forhold børnene ..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 48 point
Dato : 30-01-08 09:54

Din kone er moster til sin søsters børn...og du er onkel.

Havde det været din søsters børn, var du morbror og din kone tante til børnene.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 30-01-08 12:33

Mors søskende = morbror og moster

Fars søskende = farbror og faster

"Tilløbende" mænd = onkler
"Tilløbende" kvinder = tanter

Man er onkel/tante mens man er gift (eller bare sammen med), derefter er man reelt ikke.

Men da der tit er følelser forbundet med det, så ka jeg ikke se, at man ikke kan være onkel/tante resten af livet.
Ved en skilsmisse vil det da også være utrolig synd for børnene, hvis de ikke må kalde sjove onkel sofus for sofus mere, og galde tante klara skal da heller ikke "bare" være klara.

Men det er tit et voksenproblem, hvor de voksnes smålighed går ud over børnene og de mennesker, der jo bare er glade for de kære unger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-08 13:48

Så er det vist godt beskrevet allerede, og du bliver ved at være onkel efter en eventuel skilsmisse, en mor bliver ikke x mor fordi hun bliver sklit fra faderen til barnet vel, så du bliver heller ikke x onkel

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-01-08 19:09

Du vil stadigvæk være Onkel da dine børn er fætre og kusiner men hvis det var træbørn ville din titel bortfalde

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 30-01-08 20:00

Træbørn???
Hvad er det for nogle?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-01-08 20:03

Træbørn er nogle man ikke er far/mor til

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 30-01-08 22:24

Nåhh. Bonusbørn

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 06-02-08 00:55

Tak for svaret dova.