/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskmask. rumler når centrifug
Fra : pytberg
Vist : 1343 gange
100 point
Dato : 27-01-08 16:49

Goddag

Vores vaskemaskine, AEG 72620 ØKO Lavamat, er begyndt at "rumle" når den centrifigerer. Den kører fint nok ,men der er en Rumlen i lydbilledet. Også når jeg med håndkraft skubber tromlen frem og tilbage. Det kan også godt lyde som om, der sidder nogei klemme, det skurer ligesom

Jeg tænker lejer, er det mon forkert ?
Kan man selv skifte dem ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 17:01

Hvor gammel er den?? Det kan jo som du selv er inde på være noget der siodder i klemme inde i den feks en bøjle fra en bh eller lignende Det kan også være at den har rykket sig lidt så den støder på et eller andet eller ikke rører gulvet med feks.det ene ben eller noget der er faldet ned bag maskinen

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 17:03

Hvis der ikke er noget slør når du tager fat i tromlen og prøver at trække skubbe i alle retninger tror jeg ikke det er lejerne Det kan også være en løs støddæmper eller motor ect.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-08 17:04

Citat
en bøjle fra en bh
... det var der nok een der havde opdaget

ingen yderligere kommentarer herfra (håber jeg) for har ingen forstand på vaskemaskiner - lige undtaget brugen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-01-08 17:11

Nej mirtdk harikkkr fotstand på vaskemaskiner - - men B H er Nå jeg har været ude for at et søm var faldet ud af en lomme og stak ud gennem et hul i tromlen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-08 17:14

netop min pointe - drenge og mænds lommer

hmpff glemte at fjerne fluebenet i første omgang

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-01-08 17:15

Skal du selv skifte lejer, så får du brug for et aftrækkerværktøj for at få de gamle af.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 27-01-08 17:27

når du siger den rumler vil jeg mene at det lejerne der er gået
hvis der sidder noget imellem tromle og kar er det en skrabe/ridselyd der høres

tykkemand

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 27-01-08 18:39

Tak for jeres svar.
Maskinen er ca. 5 år gl. Jeg kan bevæge tromlen op-ned og højre-venstre. Den ligesom den går lidt sejt, og søger tilbage til midten.... men det skal den vel også. Der virker ikke til at være noget slør.
Det var mest om jeg var nødt til at rekvirere en montør til den forventlige lidt dyre pris,eller der kunne spares lidt.

Ups... tillykke Danmark

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 19:43

Den skal være sej fra side til og op og ned pga at den sidder med fedre og støddænpere lidt ligesom på biler og så sidder der også en stor tung kontravægt på tromlen .Hvis mini er her endnu kan sådan en bøjle der sidder i skålen på en bh skam saktens sidde i en vaskemaskine har selv oplevet det samt en masse andre feremmedlegemer ligefra søm skruer sten mønter clips og plasthætter fra div tudser ol. Det kommer lidt an på konstruktionen om lejerne skal trækkes af med aftrækker Men hvad med de andre ting jeg har nævnt har du tjekket dem ?

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 27-01-08 19:49

Jeg har spurgt fruen om bøjler til Bh... det har hun ikke ( så tror da pokker de hænger der nede )
Der er ikke mulighed for, at noget kan falde ned bag maskinen og fremmedelegmer under tromlen ved jeg ikke lige hvordan jeg skal tjekke. Den står også på alle fire fødder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-08 19:55

5 år = du kan købe en ny hos Harald Nyborg for ca. 3000 - det gør vi altid, hvis der er vrøvl efter 5 år.

Men det kan også være remmen som er "hakket" eller drivhjulet på motoren som sidder løst. Hvis du kører frem og tilbage med tromlen og det siger "kolk klok" så kan det være det hjul.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 19:58

Du kan tage en lygte og lyse igennem hullerne inde i tromlen og se om noget ligger i klemme

Bryster der hænger

Hvis rem er slidt vil den som regel ikke trække tromlen v meget vådt tøj i tromle

Nå skal se sommer nu

Hej hej

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-08 20:01

Lange tynde ting, som BH bøjler, kan gå ud gennem hullerne i tromlen , og lægge sig på tværs ved varmelegemet. Så larmer det eller rumler, når den kører.
Hele vakekarret skal kunne bevæges, men tromlen indeni må ikke have slør i forhold til vaskekarret.

Min erfaring er at mislyde næsten altid skyldes fremmedlegemer i klemme, og meget sjældent lejet.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-08 00:48

Hvae har du fået svar på dit spørgsmål???Hvis ja så luk det evt ellers hører vi gerne fra dig

Mvh SunoFisk

Godkendelse af svar
Fra : pytberg

Dato : 06-02-08 14:19

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 14:36

Fandt du så ud af hvad der var galt??