/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Frostsikring-Danfoss Termostat
Fra : lham
Vist : 3623 gange
200 point
Dato : 25-01-08 08:59

Mange Danfos radiatortermostater har på den drejelige del et indstillingsmærke for frostsikring ( feks en "stjene"/iskrystal ")

Forgæves søgt oplysninger om ved hvilken omgivelsestemperatur termostaten begynder at åbne for radiatorvandet .
Jeg har brug for en ret præsis temperatur( helst temp+/- 1 grad C ) altså ikke noget med ca 8 grader .

Kan man mekanisk justere "frostsikringstemperaturen " på termostaten -hvis ja så hvordan.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-01-08 09:11

UPS-fik ikke præsiseret at det er omgivelsestemp hvor termostaten starter med at åbne når termostaten er indstillet på frostsikker ( stjerne/iskrystal ) jeg er interreseret i

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 09:22

jamen det er ved +5 grader ka jeg huske noget om

Hav en god Weekend Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 09:25
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-01-08 09:58

Som skrevet står åbner den ved +5 grader

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-01-08 12:15

stig 54
"som skrevet står " 5 grader kan du lige give mig et link til hvor det står så er jeg på sporet -det er også den fornemmelse/ jeg selv har-men i det her tilfælde rækker troen ikke det er facts der skal på bordet helst +/-i grad celcius, bliver for indviklet at forklare hvorfor, men tro og ca svar kan jeg ikke klare mig med-prøver at kontakte Danfoss Sunowich

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-01-08 12:33

Som skrevet står betyder som sunowich skrev. Har det ikke skriftligt men det er alm. kendt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-01-08 12:38

Side 38 i sunowich´s link

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:23

Ja jeg behøver jo ikke svarer ka jeg se

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-01-08 17:06

sunowich
jeg er sikkert ubegavet men bruger jeg dit link , kan jeg ikke sådan lige bladre til side 38-hjælp tak

Accepteret svar
Fra : lordfs1nelson

Modtaget 200 point
Dato : 25-01-08 18:26
Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-01-08 07:36

lords1nelson
tak for svaret på hovedspørgsmålet, men er der nogen der ved om man mekanisk kan justere et par grader længere ned end de 5 grader

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 26-01-08 07:37

Tak for svaret lordfs1nelson.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 26-01-08 10:35

Du skriver at du gerne vil have temperaturen længere ned, er det en fritidsbolig eller noget lingende. For er der oliefyr på stedet og er du bange for at det skal fryse, kan du hælde kølervæske på anlægget. Men så skal du selvfølgelig sikre brugsvandet ved at lukke for tilgangen samt åbne for hanerne så det ikke frostsprænger. Men jeg ved ikke om ovennævnte er relevant.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-01-08 12:15

lordf1nelson
Ja et fritidshus med fjervarme og varmeveksler på både radiatorvand og "alm vand"-problemet er at den expansionsbeholder der sidder i fjernvarmeunit ligger på ca 1 bar så den er koblet ud ( radiator skønnes ikke at kunne holde til de 1 bar )og der bruges den gamle expansionsbeholder på loftet-den har så sørget for et helt urimeligt for brug af varmt radiator vand for at sikre den ikke fryser ned- derfor vil vi installere en termostat på tilgangen til loftsexpansiomsbeholderen-og her gælder det jo om at komme så tæt på frysepunktet som muligt- jeg kan godt følge din ide med frysevædske på det varme radiator vand efter veksleren -mem går man for langt ned i "ventilåbningstemp" risikerer man jo forbrugsvandet fryser-har du praktiske erfaringer hører vi gerne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-08 12:37

Jo tak og selv tak til jer andre også

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 26-01-08 12:47

http://www.termix.dk/master.asp?id=8&omraade=2 hvis det er noget i denne stil du har er der trykekspansion indbygget i veksler delen. Her i byen hvor jeg bor, er trykket i fremløbet ca. 3 bar og det giver ingen problemer med radiatorene. Jeg forstår ikke helt at du skal bruge den gamle trykekspansion. ( Men der er meget jeg ikke forstår )

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-01-08 17:14

lordf1nelson
vores lokale smed vil ikke grantere for hverken 1,5 bar eller 3 bar på radiatorer ( fra 1948 ) og det vil forsikringen så heller ikke så defor køres der med expansionsbeholder på loftet ca 0,3 bar alm vandstigehøjde

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 26-01-08 17:44

Hvis jeres radiatorer er fra 1948 er de sikkert af støbejern og jeg vil tro de kan holde til hvad som helst. Skulle der være en enkelt der gik istykker var det måske stadigvæk billiger og nemmere at skifte den end at skulle lave en masse om. Det med forsikringen har jeg aldrig hørt før. Vil tro at der er større risiko for at en radiator/gulvvarme lavet i 70'erne bliver utæt. Arbejder på et varmeværk på 11. år, og har kun oplevet gulvvarmeanlæg blive utætte. Smeden kan jo trykprøve anlægget med de antal bar som veksleren kører med.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-01-08 06:28

lordsf1nelson
ja det er støbejern-Jo højere tryk jo større chanse for utæthed og da vi ikke er i fritidshuset hver dag er der ingen til at "tørre op "-så vi vælger termostatløsningen på loftsbeholderen incl montering 800 kr-trykprøvning og afblænding af loftsbeholderen + evt stigning i forsikringspræmie koster jo også penge, men tak for dine indlæg

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 27-01-08 13:12

Nu skal du nok snart slippe for min indblanding. Men det er nok en returventil du skal have monteret, det føler vandtemperaturen og åbner og lukker ikke efter rumtemperaturen. Den anden rumføler vil jo køre hele tiden når temperaturen i rummet er under 5 grader. Men jeg er faktisk i tvivl om du må sætte noget imellem da ekspansionen jo er en slags overtryksventil.

http://varme.danfoss.dk/xxTypex/26091_MNU17406275_SIT20.html

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-01-08 08:23

Smeden siger vi godt må koble termostaten ind i serie med tilgang til loftsexpansionsbeholder-det bliver en danfos med fjerføler hvor føleren kobles termisk tættest muligt til expansionsbeholderen og så isoleres max ud mod lufttempereaturen på loftet expansionsbeholderen får også "en extra dyne på" Returventilen var smeden bud men de kan kun reguleres ned til 10 grader , med fjernføler modellen kan vi regulere til 5 grader og derved spare flere penge

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 28-01-08 10:40

Hvad så når temperaturen stiger til + 5 grader og derover så vil ventilen vel lukke, og tilgangen til ekspansionsbeholderen være afbrudt ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-01-08 07:27

lordsf1nelson
har ladet mig fortælle at det jo så bare stiger op gennem afgangsrøret til expansionsbeholderen og så gennem overløbsrøret føres over i faldstammen -kan det ikke være rigtigt ?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 30-01-08 18:18

Hvis smeden siger god for det er det vel OK .