/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kristina Catharine Danielsdatt
Fra : gedestalden
Vist : 989 gange
100 point
Dato : 24-01-08 06:53

Jeg søger aner til Kristina Catharina Danielsdatter, der blev født den 10. november 1850 i Sønderborg.
Hendes mor var Margaretha Andersen, der formentlig er født i Ringkøbing området. Det erikke lykkedes mig at finde hende. Hendes forældre var Anders Sørensen og Else Margaretha Nielsen.
Udlagt barnefader til Kristina Catharina Danielsdatter var Johan(n) Peter Danielsen. Ham ved jeg intet om.

Mvh

Flemming

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-08 10:45

Formodentligt her fra Family Search du har dine oplysninger:
"
Kristina Catharina DANIELSEN
Birth: 10 Nov 1850 Place: <Sonderborg, Sonderborg, Denmark>
Christening: 17 Nov 1850 Place: Sonderborg, Sonderborg, Denmark

Father: Johann Peter DANIELSEN
Mother: Margaretha ANDERSEN

Mother's Father: Anders SORENSEN
Mother's Mother: Else Margaretha NIELSEN
"
Prøver at finde mere i aften, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-08 16:59

Den bliver vist svær; efter 1864 er området jo tysk...

Jeg finder ingen Margaretha Andersen født i Ringkøbing amt, hvorfra har du denne oplysning?
To gange Margaretha, mor og datter, tyder mere på Øst Danmark??

Og Johann med to nn måske tyske aner??? Ham kan jeg heller ikke finde, Svend

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 24-01-08 18:32

Hej Svend

I kirkebogen for Sønderborg 1850, hvor Kristina bliver døbt, står moderen, som datter af Anders Sørensen og Else Margrethe Nielsen fra Ringkøbing. Derfor tillader jeg mig at antage, hun er født i området omkring Ringkøbing.
Kristina flytter senere tilbage til området omkring Ringkøbing, hvor hun i 1876 bliver gift i Staby kirke. Hun dør 1919 i Sdr. Lem sogn. Både Staby og Sdr. Lem er i Ringkøbing amt, så det er nærliggende at antage, at hendes familie stammer fra området omkring Ringkøbing.
Ved godt det bliver svært, det er også derfor jeg prøver her, det kunne jo være, der var nogen, der havde dem i deres slægt.

Johann stammer ifølge samme kirkebog fra Frørup, Amt Hatersleben = Haderslev ???

Med venlig hilsen Flemming

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-08 22:02

Så hendes ægteskab:
"
CHRISTINE KATHRINE DANIELSEN
Marriages:
Spouse: JENS JENSEN SKALBJERG Family
Marriage: 30 JUL 1876 Staby, Ringkobing, Denmark
"
Bedre med e e end a a til sidst i fornavne, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-08 22:08

Nu får hun jo efterhånden danske navne:
"
Ringkøbing, Ulfborg, Staby, Staby, 5 - 1 Hus, Overdam, 70, FT-1880
Jens Jensen 26 Gift Husejer og Daglejer Staby, Ringkøbing Amt
Krestine Katrine Danielsen 29 Gift hans Hustru Sønderborg, Alhs.-
Maren Jensen 2 Ugift deres Datter Staby, Ringkøbing Amt
"
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-08 10:30

Der er to mulige Jens Jensen gift med Krestine Katrine:
"
Ringkøbing, Ulfborg, Staby, Det søndre skoledistrikt, , 7.1, FT-1860
Jens Christian Jensen Skaiby 43 Gift Smed, huusfader Her i sognet
Inger Marie Christensen 27 Gift Hans kone Her i sognet
Jens Jensen 5 Ugift Deres børn Her i sognet
Mariane Jensen 3 Ugift Deres børn Her i sognet

Ringkøbing, Ulfborg, Staby, Det søndre skoledistrikt, , 51, FT-1860
Jens Jensen 43 Gift Huusmand, huusfader, dagleier Sønder Nissum s., Ringk. amt
Maren Thomassen 38 Gift Hans kone Thim s., Ringk. a.
Inger Marie Jensen 11 Ugift Deres børn Sønder Nissum s., Ringk. amt
Jens Jensen 7 Ugift Deres børn Her i sognet
Else Kirstine Jensen 5 Ugift Deres børn Her i sognet
Thomas Peter Jensen 1 Ugift Deres børn Her i sognet
"
Du ved sikkert hvilken der er den rigtige? Svend

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 25-01-08 17:33

Det er den sidste Jens Jensen, der er min ane, altså ham, der er gift med Maren Thomasdatter.

Og jo, hendes navne bliver "fordanskede"; men i kirkebogen står hun anført som Kristina Catharina Danielsen, og det er vel det navn, der er gældende ?

Hendes mand, Jens Jensen, får familienavnet Højhus tilføjet i henhold til bevilling af 30. december 1905, så han hedder Jens Jensen Højhus.