/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opgradering af pc?
Fra : gozimza
Vist : 951 gange
200 point
Dato : 23-01-08 21:19

Hej allesammen...

Vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle stille dette spørgsmål, men håber i kan "stille mig om" hvis det er nødvendigt....

Jeg overvejer at opgraderer min pc så den får noget mere power, men jeg er i tvivl om hvor jeg skal sætte mest ind!

Jeg kunne godt tænke mig den blev noget mere "spilstærk" så nyt grafikkort er vel selvsagt, men hvilket?
Om jeg skal investere i nyt bundkort og/eller processor ved jeg ikke så meget om så hvis i har nogle forslag...

Hvor meget jeg skal putte i den af kroner og øre ved jeg ikke men hvis jeg skal nævne et loft vil jeg mene en 2-3 tusinde.....

Håber i vil/kan hjælpe.

Venlig hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 23-01-08 21:19

PS:

Jeg kører med Vista, skulle det have betydning....

Kommentar
Fra : janik

Dato : 23-01-08 21:36

gozimza
Kan du ikke lige skrive hvad du har nu af ram ddr ddr 2 ?
Hvad hedder din cpu?

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-01-08 21:48

Hej. Giv lige en grundig beskrivelse af alle dele i din computer... bundkort, cpu, ram, harddisk og grafikkort. Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 23-01-08 22:45

Hej ...ups ja det fik jeg da ikke pastet in så det kommer her...sorry:

Bundkort:   BIOSTAR Model PT890-A7A
Processor:   Intel Pentium D CPU 3.00GHz
Grafikkort:   Nvidia Geforce 7300LE
Memory:   1 Gb kingston DDR2 ram
Harddisk:   1*250Gb satadisk
   1*80Gb IDE disk

Kommentar
Fra : janik

Dato : 23-01-08 23:07

gozimza
Hvad er det du skal spille?
Hvis det var mig ville jeg købe en anden cpu og en ram blok mere
så kan jeg ikke se der skulle være mere..
Så er dit grafikkort ikke af de største men burde kunne bruges endnu.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-01-08 23:11

Hmmmm... hvis du bibeholder bundkort og CPU, så ville jeg nok i dit tilfælde købe en 250GB harddisk magen til den du har og køre RAID-0 (giver ca. 75% bedre ydelse på filsystemet). 2 GB ram i stedet for den ene (hvis du har 2 x 512, så sælg dem på auktion... det er let nok til en god pris. ), og endelig et hurtigere grafikkort. Hvis du kun er til Nvidia, så kunne et Geforce 8600 GTS være et godt bud omkring en tusindkrone (ca. 5 gange hurtigere end dit nuværende). Alt i alt burde du kunne gøre det for ca. 2.000 kr. Hvis du vil spendere lidt mere, så kunne en dualcore CPU være en mulighed. Husk at den gamle har brugt-værdi på auktion.
Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 23-01-08 23:23

Hej i 2...

Mener i at bunkortet er ok?og hvad kan jeg ligge i af CPU(max)?
Det er en ramblok 1024 jeg har...så jo der putter jeg måske en 2Gb mere i...

Jeg har ikke nogen specielle spil i tankerne, ville bare gerne være godt med hvis jeg en dag får tid til at spille en masse.....(skydespil....evt crysis o.lig)

Det med at køre Raid-O vil jeg gerne høre mere om, og har du dertil også et bud på en kanon Cpu så er der point på vej....

Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 23-01-08 23:38

Hej...

Hvordan finder jeg ud af om en Cpu passer i mit bundkort?
Og så syntes jeg det er lidt forvirrende, der er både Dual core-Core 2 Duo....og mange mange mere....hvad skal jeg vælge????troede faktisk jeg havde en core duo Cpu i nu, men nu ved jeg ikke hvad det er!

HJÆLP....

Mikkel

Accepteret svar
Fra : ulleulle

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-08 23:50

Hmmmm... bundkortet er jo aldrende... Det kunne være fristende at finde et bundkort med 1333 Mhz FSB og som understøtter Core 2 Duo med også 1333 Mhz FSB. Personligt sværger jeg meget til Intel og deres chipset, men derfor er der stadigvæk mange prislag. Du kan få en 2,66 Mhz CPU for ca. 1.200 kr. eller en 3 Ghz for ca. 1.600 kr.. Med et nyt bundkort ville du også kunne køre hurtigere ram i dual-channel. Det kan dit nuværende ikke. De nye og hurtigere ram er faktisk også billigere end at opgradere dine nuværende! Bundkort findes i mange prislag... fra 450 og op. Bare kig på edbpriser.dk og søg på 1333 Mhz FSB, core 2 duo cpu og sæt en prisgrænse. Så får du masser af forslag.
Geforce 8600 GTS mener jeg fortsat er et godt bud, men vil du noget mere, så kunne de nye ATI-kort HD3850 og HD3870 også være endnu bedre bud til mellem 1.200 og 1.500 kr. Jeg har selv lige købt 3870'eren. Super fedt.
RAID går ud på, at 2 (eller flere identiske harddiske) samarbejder og fungerer som én harddisk. Men idet den "nye" harddisk råder over hver sit skrive-læsehoved, er den teoretisk doppelt så hurtig som en almindelig harddisk. Mit eget RAID-system er ca. 75% hurtigere end en hurtig normal disk.... med mindre du køber de hurtige (og dyre) raptor-diske (10.000 rpm).
Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-01-08 23:51

Dit bundkort er et socket 775, og det er alle core 2 duo cpu'ere også.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-01-08 23:53

Hov... ja, det ER forvirrende, MEN dual core (som du også har nu) kører kun med en FSB på 800 Mhz. Core 2 Duo kører enten 1066 eller 1333 Mhz FSB. Det giver et stort ydelsesboost, hvis bundkortet understøtter hastigheden.

Godkendelse af svar
Fra : gozimza

Dato : 23-01-08 23:58

Tak for svaret ulleulle.

Det var en masse dejlig information som jeg vil kigge mere på...

Hvis jeg nu ville skifte Bundkort-Cpu-Ram, hvad tror du jeg ville kunne få for det gamle?

Men det lyder som om det er noget du kender til, så jeg vil undersøge sagen og kigge lidt på bundkort og Cpu som du beskriver...

Men tusind tak for nu, håber jeg kan fange dig en anden gang jeg har brug for et godt råd!

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 24-01-08 00:19

Kig på qxl.dk og se, hvad der bliver solgt. Jeg tror, du kan score ca. 800 kr. for bundkort+cpu+ram på en samlet auktion. Sælger du delene separat, er det nogenlunde det samme. Bundkortet trækker nok ned mens ram trækker op. Ældre ram er som regel i ret høj "kurs" i forhold til aktuel nypris.
Bare giv lyd på denne tråd.