/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Vedrørende Ordforklaring.dk
Fra : Kortoververden
Vist : 989 gange
50 point
Dato : 16-01-08 10:34

Undskyld mig, men jeg er ved at pisse i bukserne af grin når jeg læser:

Citat
ordforklaring.dk [B]hjælper med at udrydde misforståelser[/B], når det gælder ord, ordsprog og vendinger. Man kan ganske vist købe flere udmærkede ordbøger med forklaringer på alskens ord og vendinger, men dels koster den slags bøger mange penge, og dels er forklaringerne ikke altid rigtige. Det kan man hurtigt konstatere, hvis man slår samme ord eller udtryk op i en af de dyre bøger og på ordforklaring.dk.

Det er vores håb, at siden kan være med til at højne vidensniveauet hos såvel børn som voksne, og at siden vil indgå i den daglige undervisning i de danske skoler.

Lad os tage et par eksempler:
Citat
SpritnySpritny bruges om gamle genstande, der er shinet godt op, så de fremstår som nye.
Ordet opstod, da man begyndte at sælge denatureret sprit (også kendt som husholdningssprit) tilbage i 1930'erne. Husholdningssprit er ganske velegnet til at fjerne gammel belægning fra fx metal, så man dermed kan få genstande til at fremstå som nye - selvom de reelt er godt brugte

Nej, spritny betyder NY
Citat
SukkersygeSygdom, hvor man har en unaturlig lyst til sukker. Det kan være en meget alvorlig sygdom, da kroppen ikke har godt af for meget sukker.

Citat
VæltepeterUdtryk for en person, som er så fuld, at han ikke kan holde balancen. Udtrykket kan spores tilbage til omkring 1860 og en person med navnet Peter, der havde for vane at prøve at cykle hjem efter sine drukture. Det gik sjældent godt, hvilket hurtigt gav ham øgenavnet Væltepeter. Man er ikke sikker på hans efternavn, da nogle kilder omtaler ham som Peter Vinolentus Bristtofte, mens andre kalder ham Peter Ebrietas.

Citat
VaremærkeLille mærkat med oplysninger om indeholdet i en vare. Varemærker findes på de fleste varer, og er fx lovbefalet, når det gælder færdigpakkede fødevarer. Varemærkerne er dog langt fra begrænset til kun at omfatte fødevarer. Varemærker i tøj skal fx fortælle, hvad stoffet er fremstillet af.

Citat
Vandtætte skotterMange tror fejlagtigt, det hedder vandtætte skodder, fordi de tænker på skodder foran et vindue. Vandtætte skotter har dog intet med et hus at gøre. Det er gammelt værtshusslang, der er afledt af det engelske udtryk "hold his liquor", direkte oversat: "holde på sprutten".
Skotske sømænd er kendt for at gå godt til de våde varer, når de lægger til i danske havne, så det er ikke så sært, at de har måttet holde for i den dybt sarkastiske fordanskning af udtrykket. Det er ikke just vand, skotterne er kendt for at tylle indenbords.
Vandtætte skotter findes altså hovedsageligt på skibe, når de ikke sidder på den nærmeste havneknejpe.

Citat
Tycho BrahesdagNavnet stammer fra et mislykket forsøg på at indføre en helligdag for at hædre Tycho Brahe (1546-1601).

Citat
TovholderAnkermand på holdet i en tovtrækningskonkurrence. Tovtrækning foregår ved at to hold trækker i hver sin ende af et tov, og det gælder så om at trække en vis del af tovet hen over midtermærket. Tovholderen holder fast i enden af tovet og har dermed det hårdeste arbejde, ikke nok med at han skal trække modstanderne, han skal også trække sit eget hold. Samtidig skal han komme med opmuntrende tilråb til holdkammeraterne, så de ikke mister gejsten.

Og jeg kunne blive ved... disse eksempler er IKKE plukket, men taget i rækkefølge

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-01-08 10:41

Og den samme type VERDENSMESTRE, som forklarer ovenstående udtryk, findes osse på Kandu. Jeg morer mig kosteligt, men af og til blir det for meget, og så kan jeg ikke lade være at synliggøre fjolserne.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 11:42

Er Det STORE spejl fremme Lille Røde Ven

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 11:43

Hvem er det egentlig der går rundt og åbner din flaske

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 11:45

Eller er den frostsprængt

Nej nu skal jeg nok prøve at opfører mig ordentligt (bare lidt)

Mvh Og skin fra Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 11:47

Hr kontormand det er sku da meget sjovere end virkeligheden det der

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-08 11:48

Ja det er en sjov side, især når man finder afsnittet, som webmasteren henviser til vedr. formålet med siden......at han gør det med et blink i øjet, er jeg ikke i tvivl om

Citat
KildekritikVurdering af om kilden til en oplysning er troværdig. Det er utroligt vigtigt at udøve kildekritik, når du finder oplysninger på internettet.
Oplysninger i aviser, bøger og andre publikationer bliver normalt altid vurderet kritisk af en redaktør eller andre, inden de når ud til læserne. Men med internettet kan enhver lave sin egen hjemmeside, og der er ingen redaktør til at vurdere oplysningerne, så selv det værste vrøvl kan publiceres.
Der er fx hjemmesider, der hævder, at månelandingerne aldrig har fundet sted, at sødestoffet aspartam er livsfarligt, og at den amerikanske regering stod bag terrorangrebet på World Trade Center og Pentagon d. 11. september 2001. Der er sågar hjemmesider, der opfinder vrøvleforklaringer om betydningen af forskellige ord og ordsprog.
Brug derfor altid din sunde fornuft, når du surfer på internettet, og stol kun på oplysninger fra troværdige kilder. Kan du ikke umiddelbart finde ud af, om en hjemmeside er troværdig eller ej, så prøv at finde de samme oplysninger på andre hjemmesider. Og prøv evt. om der er andre hjemmesider igen, som modsiger oplysningerne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-08 12:26

Har i læst dette på siden
Citat
Fup og fakta
Ordforklaringerne på ordforklaring.dk er en blanding af det rene vrøvl og fakta. Det er meningen, de skal kunne fremstå som troværdige, hvis man ikke har kendskab til emnet, eller hvis man ikke er mistænksom. Der er dog én forklaring som ikke indeholder vrøvl, og det er den ovennævnte ordforklaring på kildekritik.

Kan man gennemskue, at ordforklaringerne er fup, kan de til gengæld være ganske sjove at læse. Og så er der ofte lidt sandhed i vrøvlet, se afsnittet Eksempler.

Hvorfor?
Ja, hvorfor bruge tid på at føre andre mennesker bag lyset på denne usle måde? Jo, dels har det moret mig at lave de forskellige ordforklaringer, og jeg håber, de også kan more andre. Og dels håber jeg, de kan bruges til at lære såvel voksne som skoleelever om kildekritik. Det er nemlig vigtigt at kunne skelne mellem de troværdige sider på nettet, og sider som viderebringer det værste vrøvl, fordi de ikke ved bedre, eller fordi de bevidst prøver at sprede usandheder.
jeg kan ikke finde en forklaring på pokerfjæs men det er utrolig at Cykel-Myggen kan holde masken, eller er brugeren hoppet i med begge ben, og tror at siden er seriøs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-08 12:31

Og hvad kan vi bruge en sådan side til ? At vi skal se os for, læs her om kildekritik:
Citat
KildekritikVurdering af om kilden til en oplysning er troværdig. Det er utroligt vigtigt at udøve kildekritik, når du finder oplysninger på internettet.
Oplysninger i aviser, bøger og andre publikationer bliver normalt altid vurderet kritisk af en redaktør eller andre, inden de når ud til læserne. Men med internettet kan enhver lave sin egen hjemmeside, og der er ingen redaktør til at vurdere oplysningerne, så selv det værste vrøvl kan publiceres.
Der er fx hjemmesider, der hævder, at månelandingerne aldrig har fundet sted, at sødestoffet aspartam er livsfarligt, og at den amerikanske regering stod bag terrorangrebet på World Trade Center og Pentagon d. 11. september 2001. Der er sågar hjemmesider, der opfinder vrøvleforklaringer om betydningen af forskellige ord og ordsprog.
Brug derfor altid din sunde fornuft, når du surfer på internettet, og stol kun på oplysninger fra troværdige kilder. Kan du ikke umiddelbart finde ud af, om en hjemmeside er troværdig eller ej, så prøv at finde de samme oplysninger på andre hjemmesider. Og prøv evt. om der er andre hjemmesider igen, som modsiger oplysningerne.
forfatteren har garanteret haft det sjovt, da han lavede siden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-08 12:33

Jeg havde for travlt, og huskede ikke lige at dova også havde læst om kildekritik, men siden er meget sjov

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-08 14:40

Der er vist et par stykker der misforstået sitet

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 16-01-08 17:35

Hold da op hvis de havde et forum så kunne Warming sikkert logge ind og kun blive der for evigt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-08 18:30

Citat
Det er vores håb, at siden kan være med til at højne vidensniveauet hos såvel børn som voksne, og at siden vil indgå i den daglige undervisning i de danske skoler.

LOOOL

Jeg læste lige om kalveknæ

Citat
KalveknæSmitsom børnesygdom. Egentlig er der tale om samme sygdom som kogalskab, men når børn rammes af sygdommen, kaldes den kalveknæ. Sygdommen medfører især to tydelige symptomer: brølende og støjende adfærd og deformering af knæene. Hos voksne er det først og fremmest adfærden, man lægger mærke til, mens knæene er skjult af lange bukser. Hos børn er det omvendt, her er brølende og støjende adfærd almindelig, mens de oftere går med korte bukser, så knæene kan ses.

Tænk på de stakler, der tror på ordforklaringerne på siden

Kommentar
Fra : Cykel-Myggen

Dato : 16-01-08 18:59

Ooobs
Troede I have Humor ...
Ja, det skulle vist have været bragt under Vittigheder, og med en lille notits om at tage det med et gran salt.

Mit 1. Tip = 0 point.

Kommentar
Fra : Cykel-Myggen

Dato : 16-01-08 19:00

Hulk Hulk

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 16-01-08 21:01

Ludvigs Hjørne er ellers fint.

Denne her vist i retning af Polimikken ...

MAD Magazine

Jorn_DK