/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
LAN HDD og Harddisk størrelse
Fra : IBM760
Vist : 3453 gange
110 point
Dato : 12-01-08 18:45

På onsdag har Aldi et godt tilbud på LAN HDD og Intern S-ATA2 HHD, med nedennævnte specifikationer:

Citat
Smart 2-i-1 løsning - LAN HDD og USB disk i én
• LAN harddisk boks 3.5"
• 3.5" HDD i aluminium (børstet)
• Inkl. stander
• USB 2.0 og kompatibel med USB 1.1
• Indbygget LAN port
• Inkl. adapter, USB kabel og RJ45 kabel
• Indbygget 10/100Mbps Ethernet port
• Supporterer 20 GB til 400 G for USB 2.0 port
• Supporterer 20 GB til 300 G for Lan port
• Supporterer FTP/SAMBA server
• S-ATA understøttelse 150/300
• P-ATA understøttelse 66/100/133
• Understøtter Windows inkl. VISTA samt MAC

og

Citat
Intern Harddisk 500 GB
• Type S-ATA2 HDD
• 8 MB Cache
• Transferrate: max. 3 GB/s
• Access time: 4.2 ms
• 7200 o/min

Som det fremgår af ovenstående kan der benyttes S-ATA eller P-ATA i boxen, men problemet er - hvis man ønsker, at benytte den på LAN, er der en begrænsning: • Supporterer 20 GB til 300 G for Lan port og da harddisken er på 500 GB, hvordan løses det?

Kan man umiddelbart bare opdele harddisken i 2 partioner?
ALDI leverer normalt gode varer til en fornuftig pris, men support "er en by i Rusland" - de modtager ikke E-mail m.v. Og den tilbudte box har umiddelbart intet navn/producent, så det er lidt vanskeligt at søge yderligere oplysninger. Se evt. http://www.aldi.dk/ tilbud gælder fra den 16.01.2008.

Så er der nogen, der har kendskab til opsætning af Lan HDD Box?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-08 19:08

Nu tror jeg ikke at den harddisk som Aldi også har på tilbud er beregnet på den Lan Harddisk box, idet boxen maksimalt supporterer 400 GB, og ved Lan 300 GB.

Hvis jeg villle bruge den til Lan så ville jeg købe mig en harddisk på 300GB til den.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-08 19:19

Citat
Nu tror jeg ikke at den harddisk som Aldi også har på tilbud er beregnet på den Lan Harddisk box, idet boxen maksimalt supporterer 400 GB, og ved Lan 300 GB.

Det er også det problem jeg kan se, så er spørgsmålet om det evt. kan lykkes, at opdele disken i 2 partioner på 250 og derved at opnå 2 drev?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 19:21

Det er ikke speciel billig, du kan købe det udstyr lige så billig andre steder, se for eksempel på EDB priser: http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=16

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-08 19:25

Hej o.v.n. - det er ikke som USB disk, jeg ønsker at købe den (dem har jeg allere flere af).

Nej det er LAN muligheden der interesserer mig - hvor de billigste mig bekendt koster mere end kr. 1000,- (stadig unden harddisken).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-08 20:17

Det er vist sådan en du vil købe:
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=439

Den hedder også en NAS server

Hos mig kører den som ftp server en gang i mellem.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 15-01-08 20:20

Til IBM760 og andr som er på udkig efter NAS servere så er de under computer og så servere på edbpriser.

pt er den billigste jeg kan finde en af de kendte mærker en linksys til 554 kr. det er selvfølig uden hardiske.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-01-08 20:42

Tak Eyvind og buch78, for jeres input.

Men det jeg efterlyser er mere et svar på, om det i den aktuelle situation er muligt at opdele den store harddisk i 2 partioner i forbindelse med den nævnte box, og benytte begge partitioner ved Lan tilslutningen?

PS: buch78, umiddelbart findes der ingen linksys NAS server, på den side du henviser til.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 16-01-08 06:05

ok min fejl
du skal ind på ebdpriser.dk
så vælger du computer og så Lagringsservere.

Jeg er 100 % sikker på at du ikke kan opdele harddisken. hvis harddiskens størrelse ikke er understøttet

Accepteret svar
Fra : akaup

Modtaget 110 point
Dato : 16-01-08 18:13

>Jeg er 100 % sikker på at du ikke kan opdele harddisken. hvis harddiskens størrelse ikke er understøttet

Det tilslutter jeg mig. Købte en magen til i Hong Kong for ca 400 kr for 3 år siden, og den imponerer mig ikke. (Mon ikke modellen i Aldi er noget nyere mht. firmware, brugervenlighed mm). Min kunne kun tage fat 32, og det satte maks på filstørrelse på 4GB så vidt jeg husker. Firmwaren er dog blevet opdateret efterfølgende, og så er maks filstørrelse vist 16 gb. Anyway - jeg tvivler også på at du kan partionere harddisken og få det til at virke.
Mvh. Akaup.

Godkendelse af svar
Fra : IBM760

Dato : 26-01-08 17:20

Tak for svaret akaup.
Du havde ret - det var ikke muligt, at opdele harddisken.
Men umiddelbart, ser det ud til at den ebt. godt kan benytte hele disken.

Til gengæld er det meget svært, at få kontakt til importøren ABSON A/S, som umiddelbart kun kan kontaktes man-tirsdag- torsdag mellem 16:00-17:30. Og de gider ikke svare på E-mails.

Og den leverede dokumentation er meget dårlig - det ligner ikke Aldi, at levere et så dårligt produkt.