/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
VBA: Skriv data -> fil & retur
Fra : meiland
Vist : 586 gange
200 point
Dato : 09-01-08 22:21

Hej Alle !

Jeg er ved at lave en brevskabelon (.dot) i Word. Når jeg vil lave et nyt brev på baggrund af skabelonen, åbnes en dialogboks (form), hvor man skal bl.a. skrive modtagers navn og adresse ind. Desuden skal man skrive sit navn og titel.

Navnet klares med application.username, men titlen ... ???

Hvis man nu kunne skrive sin titel første gang man bruger skabelonen (formen) og så gemmer ens titel i en extern fil, f.eks. c:\personlig.txt, så kunne den hentes automatisk næste gang.

Der skal selvfølgelig tages forbehold for at filen ikke er oprettet eller er blevet slettet, men hvordan gør man:

1: Checker om filen eksisterer ?

2: Skriver titel til fil

3: læser data fra fil

Håber I kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 22:24

Jeg vil foreslå, at vi skriver titeldata i registreringsdatabasen, og henter data herfra.

Jeg kommer med koden om lidt.....

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 09-01-08 22:34

I Registringsdatabasen.......

I øjeblikket er det kun titlen er der aktuel. men jeg kunne godt forestille mig at lokalnummer m.m. kunne blive aktuel.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 22:49

Kode
Sub GetTitleFromRegistry()
Dim yourtitle As String
Dim boolanswer As Boolean

Set FSSH = CreateObject("Wscript.Shell")

On Error Resume Next

yourtitle = FSSH.RegRead("HKEY_CURRENT_USER\Software\WordVBA\yourtitle")

Select Case yourtitle
Case "" 'Nøglen er tom/ikke eksisterende, og oprettes herefter.
yourtitle = InputBox("Indtast din titel:", "Indtast titel", "")
boolanswer = FSSH.RegWrite("HKEY_CURRENT_USER\Software\WordVBA\yourtitle", yourtitle, "REG_SZ")
Case Else
'do nothing
End Select

MsgBox yourtitle 'Viser lige indholdet af registry

End Sub

Så kan du lege videre med denne kode.
Som du ser, så har jeg lagt værdierne i HKEY_CURRENT_USER\Software\WordVBA\yourtitle
Du bestemmer selvfølgelig selv hvor du vil have værdierne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 22:53

NB: Jeg har valgt objektnavnet FSSH da det står for "FileSystemShell"

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-08 14:35

Kan du bruge det til noget, Meiland ?

Godkendelse af svar
Fra : meiland

Dato : 12-01-08 20:47

Tak for svaret berpox.

Jeg havde lidt håbet at kunne komme udenom at skrive i registreringsdatabasen, men nu kan de da i det mindste ikke slette filen ved et uheld.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-01-08 23:15

Det kan sagtens laves ved at skrive til en fil hvis du hellere vil det......