/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sikkerhed er det korrekt ???
Fra : return
Vist : 561 gange
100 point
Dato : 07-01-08 20:05

er det korrekt at hvis en virksomhed siger at hvis man laver noget arbejde og lægger det på skrive bordet på pcen og ikke på C drevet så kan ingen andre få fat i det f.eks hvis den skulle blive stjålet , men kan det virkelig passe at det vil være sådan ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 20:07

Den må du sgu lige forklare...

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 07-01-08 20:09

Det er ikke korrekt.

Skrivebordet er en del af C:

Ved ikke hvor din oplysning kommer fra, men det er helt hen i hampen, vil du beskytte dit arbejde så gem på en usb nøgle, og tag den med dig når du forlader din pc.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-08 20:15

Hele din harddisk er tilgængelig for den der kan.
Crevet er normalt tilgængelig på en åben computer.
En computer i dvale med password er ikke særlig tilgængelig.
Her kan du se hvor skrivebordet ligger:
C:\Documents and Settings\brugernavn\Skrivebord

Kommentar
Fra : return

Dato : 07-01-08 20:18

refi det kommer sig af at en leder på en virksom har fortalt på et møde at når man laver noget fortroligt altså fælsomme oplysninger som ingen andre må kunne få fat i så var det at lederen fortalte at vi nu kun må lave det på skrivebordet da hun sagde at det så ikke kom på C drevet håber det er brugbar forklaring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-08 20:34

Den leder er ikke IT-sikkerhedskyndig.................eller du har misforstået noget.

Kommentar
Fra : return

Dato : 07-01-08 20:39

Eyvind: nej har ikke misforstået noget så svaret må jo så være at det ikke passer det hun sagde ik?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 20:44

Tror jeg forstår hvad du mener....

I kører sikkert på "en fælles" harddisk - ikke.....

Hvis det er tilfældet har alle adgang til drevet men ikke til dit skrivebord - er det du mener...

I så fald er det KUN en ½ sandhed....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-08 20:45

Ja i et normalt virksomhedsnet, feks. kommunernes:
Det er korrekt at de ting der lægges på skrivebordet, faktisk ikke ligger på computeren, men på en server (Harddisk som systemadmin. tager sig af) og de ting kan kun tilgåes fra en af virksomhedens computere, med login.
Det kan så give sig mærkelige udslag, som feks. hvis du logger på en anden af virksomhedens computere, og sletter de ting du har på skrivebordet, tja, så ligger de der stadig, når du logger ind fra en anden af deres computere. Noget værre rod.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-08 20:45

Det passer ikke - det hun siger.

Alt hvad der efterlades i mapper eller på skrivebordet - er tilgængelig.

Med mindre du er på en computerskole hvor jeres skrive bord er låst til den enkelte bruger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 20:54

Korrekt "palle" - det var også der jeg ville hen.....

Men som sagt er det kun ½ sandhed - ALT er tilgængeligt for dem der VIL....

Men det kan gøres mere eller mindre besværligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 20:55

Bl.a. sygehusene gør det på samme måde - men det er langtfra 100%......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-08 20:55

Ja der er så flere måder at lave det på.
I et kommunalt netværk:
Jeg havde min egen mappe som hørte til mit brugernavn /password.
Den kunne tilgås fra en hver comp - men efterlod jeg noget på et skrivebord - var det netop synligt til den næste. Jeg havde også en speciel databasemappe som alle kunne læse men kun mit login kunne skrive.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 07-01-08 21:33

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-08 22:34

Hi hi "fælsomme oplysninger" ja de ska sku gemmes væk

Kunne altså ikke dy mig her på falderebet

Mvh Sune