/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
SPORTSKAMERA
Fra : AG112
Vist : 835 gange
500 point
Dato : 04-01-08 23:05

HEJ
ER DER NOGEN DER HAR ERFARING MED ET GODT SPORTSKAMERA
TIL EN RIMELIG PRIS 5-8000,-KR.

JEG HAR ET CANON KAMERA DER HEDDER: POWER SHOT S2 IS.
PROBLEMET ER BARE, AT JEG IKKE KAN TAGE NOGLE ORDENTLIGE BILLEDER AF NOGET SOM BEVÆGER SIG.
DERFOR ER JEG NOK NØDT TIL AT SKIFTE DET UD, MEN TIL HVAD ??

MVH
AG112

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-01-08 23:33

Digital spejlrefleks.
http://www.hasselblad.com/

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-01-08 23:38

Nikon kan også gøre det.
http://www.nikon.dk/home/da_DK/homepage/broad/site.html

Min nevø har taget turen gennem sydamerika med nikon plus
tilbehør. 10.000 billeder på et halvt år. Nogle af dem købte
nikon, de findes på deres reklamer forskellige steder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-08 23:57

Du skal ha' et digitalt spejlreflekskamera.

Ingen kompaktkameraer er hurtige nok til ordentlige action/sportsbilleder, da belysningen i eks. sportshaller er for dårlig til de små lyskrævende kameraer.

Jeg har selv et kamera magen til dit, og det er fantastisk godt, bare ikke lige til den slags billeder

Men til det budget du nævner, vil jeg anbefale et Canon EOS 400 D, det er et godt kamera og man kommer ikke udenom, at Canon er blandt de kameraer...om ikke DET kameramærke... som er nemmest at bruge...mest overskueligt i den danske menu o.s.v.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 05-01-08 11:34
Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-01-08 12:07

HEJ

JEG KAN GODT SE, AT ET SPEJLREFLEKSKAMERA, MÅ VÆRE DET BEDSTE.

DET MINUS DER SÅ ER, AT DET ER 1/2 TIL EN HEL GANG STØRRE END MIT CANON.

MEN DET ER JO IKKE MULIGT AT FÅ DET HELE, SPEJLENE ER JO IKKE NEMME AT PAKKE NED I ET LILLE KAMERA.

JEG HAR NU SET PÅ OPLYMPUS E400Z ELLER 410 ELLER 510, SOM ER SPEJLREFLEX.

ALTERNATIVET KUNNE VÆRE DIGITAL OLYMPUS SP 550 UX,SOM IKKE FYLDER RET MEGET, KENDER EN DER HAR DET, MEN HAN HAR ALDRIG TAGET, SPRINGENDE HESTE MED DET, MEN TILBYDER JEG KAN PRØVE FØRST.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-01-08 13:00

TIL PVE
JEG VAR INDE OG LÆSE OM DET KAMERA, DU HENVISTE TIL, OLYMPUS E 510, DET LYDER RIGTIG GODT.
HAR DU SELV NOGEN ERFARING MED DETTE.

ELLER ER DER NOGEN ANDRE DER HAR.

DET SKAL KUNNE BRUGES TIL ET SPRINGSTÆVNE, OG TAGE BILLEDER AF HESTENE, GERNE FLERE, NÅR DE SÆTTER OVER ET SPRING.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 05-01-08 15:27

Nej jeg har ikke erfaring med OLYMPUS E 510. Har selv et Canon EOS 400D som jeg er meget glad for. Har dog ikke taget billeder til et hestestævne, men jeg skulle mene at de fleste af de omtalte kamerarer i artiklen kan klarer jobbet da du kan indstille en hel del selv. Du skal være meget opmærksom på objektiver, da disse er meget dyre og der findes et hav af dem til forskellige formål.

Jeg vil anbefale dig at se her: http://www.fotokritik.dk/ under debatforum samt henvede dig i en rigtig fotoforretning hvor de helt sikkert vil kunne hjælpe dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 15:29

Selve kamerahuset på EOS 400 D er altså mindre end dit Powershot S2 IS

Spejlene sidder da indbygget i kameraet.

Men objektivet rager ganske rigtigt en smule mere frem, men ikke meget mere end på Powershotten...hvis altså det er standardobjektivet på EOS'en der er tale om.

Den der Olympus SP 550 må du endelig ikke anskaffe dig....det kan for det første ikke mere end det du har, m.h.t. at tage sportsbilleder, og billedkvaliteten er noget dårligere end på dit Canon....det er et kamera, der udelukkende sælger fordi folk lader sig lokke af de 18 gange optisk zoom.....men det hjælper jo ikke, når billederne bliver så vignetterede og fortegnede, at det ligner noget taget med et defekt kamera.

Jeg kender ikke så meget Olympus' spejlreflekskameraer, men generelt er jeg ikke imponeret over deres kameraer i det hele taget, og de er noget mere indviklede at betjene end eks. Canon.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 05-01-08 15:46

Citat
Spejlene sidder da indbygget i kameraet.

Men objektivet rager ganske rigtigt en smule mere frem, men ikke meget mere end på Powershotten...hvis altså det er standardobjektivet på EOS'en der er tale om.
- ja meget enig, og

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-01-08 16:07

HVIS JEG GÅR IND PÅ NETTETOG SER HVOR MANGE BILLEDER OLYMPUS E510 TAGER I SEC. SKRIVER DE 3 BILLEDER.

HVIS JEG GÅR IND OG SER PÅ DET CANON POWER SHOT S2 IS JEG HAR, STÅR DER 2,4 BILLEDER I SEC.
MEN JEG KAN IKKE FÅ MIT CAMERA TIL AT TAGE 2,4 BILLEDER I SEC.

HAR LÆST BRUGSANVISNINGEN FLERE GANGE, MEN MÅSKE ER DER NOGET JEG IKKE RIGTIGT FORSTÅR ??
JEG HAR DET NOK BEDST MED GANSKE FÅ INDSTILLINGER, NÅR JEG HURTIGT SKAL TAGE EN SITUIATION, DER GÅR STÆRKT.

JEG HAR SPURGT HOS FOTOCARE, HAN ANBEFALER ET OPLYMPUS E400Z PÅ TILBUD TIL 4499,-

MEN DET MENER JEG IKKE ER STORT BEDRE END DET JEG HAR, DERFOR VILLE DET VÆRE HERLIGT, OM NOGEN HAVDE ERFARING MED, AT FOTOGRAFERE NOGET I FART.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 16:41

Citat
MEN DET MENER JEG IKKE ER STORT BEDRE END DET JEG HAR

Det er da et spejlrefleks, det E400 Olympus, så om det er bedre (´tager bedre billeder altså) ved jeg ikke, men hurtigheden den får du.

Citat
MEN JEG KAN IKKE FÅ MIT CAMERA TIL AT TAGE 2,4 BILLEDER I SEC.

Det afhænger af lysforholdene...for klart, at hvis lyset er så dårligt, at kameraet vælger en lukkertid på 1 sekund, så kan du ikke tage 2,4 billeder i sekundet.

Og hvis der bruges blitz, kan du heller ikke, da blitzen i så fald er for langsom om at "lade op" til næste skud.

M.h.t. spejlrefleks i forhold til kompakt kamera, og uamset om de hedder Canon, Olympus eller Nikon eller.......

Så er forskellen kameraets opstartstid, fokuseringstid, og at der bliver taget et billede med det samme du trykker på knappen....alle kompaktkameraer, uanset hvilket mærke, har en forsinkelse fra man trykker på knappen og til billedet tages, det har spejlrefleksen ikke.

Det sammenholdt med mekanikken i kameraet, hvor spejlreflekser ikke er så lyskrævende som kompaktkameraer, gør, at spejlreflekskameraer bare er så meget hurtigere også under dårligere lysforhold.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-01-08 09:24

HEJ
ER DER IKKE NOGEN HERINDE DER HAR ERFARINGER MED, AT OPTAGE NOGET I FART, MED DERES KAMERA.
DET VILLE JEG MEGET GERNE HØRE OM.

DOVA
DET DU SKRIVER ER JO HELT RIGTIGT, MED AT ET SPEJLREFLEX TAGER BILLEDET UDEN FORSINKELSE, DET SAGDE FORHANDLEREN OGSÅ.
DET DU SELV HAR, ER DET HELT DET SAMME SOM MIT?? KAN DU HELLER IKKE TAGE NOGET I FART MED DET ??
KENDER DU NOGEN MED ERFARING FOR CANON D400 ?? VILLE DET VÆRE DEJLIGT AT HØRE.

TAK ALLESAMMEN FOR GODE RÅD OG HENVISNINGER.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-01-08 09:39

Citat
KENDER DU NOGEN MED ERFARING FOR CANON D400 ?? VILLE DET VÆRE DEJLIGT AT HØRE.

Prøv lige at kigge her på siden, kør lidt ned og kig på billederne "nye piloter og nye modeller"
De er alle taget med et canon 400 spejlrefleks kamera. Husk på at det er modelfly, i fart, der er taget, meget flot. Det tager billedet med det samme(ingen forsikelse)

linket er her: http://www.dronninglund-mfk.dk/

PS: Tror du ikke du trænger til et nyt tastatur, da dit åbentbart kun kan skrive store bogstaver??

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 09:50

Citat
ER DER IKKE NOGEN HERINDE DER HAR ERFARINGER MED, AT OPTAGE NOGET I FART, MED DERES KAMERA.

Jo da. Det handler om exponeringstid fra ca 1/250 til 1/1000 sekund.
Du skal prøve dig frem med manuelle indstillinger, brug ikke noget
automatik.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-08 11:26

Ja, hvis dit kamera er et Powershot S2IS, så er det magen til mit.

Og hvis det skal tage billeder af noget i fart, kræver det, at der er så meget lys, at man kan stille kameraet til en lukkertid på mindst 1/500 af et sekund.

Det er det tal du kan se komme til at stå nederst til venstre på displayet, når du sigter på noget og så trykker udløseren halvvejs ned.,,,,,,,,,,tallet til højre, hvor der eks. står F4 er blændetallet, altså hvor står åbningen er i kameraet, der hvor der skal lukkes lys ind........jo større "F-tal" jo mindre blændeåbning.

Jo mindre "F-tal" og jo kortere lukkertid (1/500 er eks ti gange kortere/hurtigere en 1/50) jo større mulighed for at tage billeder af noget i bevægelse........og jo mere du skal zoome, jo mere lys kræves det, for hvis du eks. kigger i displayet og ser de to tal, hvis så du zoomer helt ind på samme motiv, vil du se at tallene ændrer sig til et større blændtal og en langsommere lukkertid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-08 11:26

Kameraet skal kunne nå at lagre et billede inden man kan tage et nyt. Defor kræver flere billeder i sekundet at man har et hurtigt memorykort og/eller at man ikke bruger den allerstørste opløsning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-08 11:51

Her kan du læse en omfattende tre siders test af dit kamera.....især afsnittet om hurtighed

http://www.akam.no/artikkel/16664

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-08 12:22

Og du har vel set spørgsmålet "Hvilket Camera" lige nedenfor?
Selv har jeg et Cannon Power Shot S3 IS, men det skal du ikke købe til dit behov, er ret langsom.

Men jeg bladede lidt videre i det udmærkede link, som dova lige kom med...
Ud fra det vil jeg anbefale Canon EOS 40D: Svend
"
Vi syntes Canon EOS 1D Mark III var raskt da vi testet det (test kommer!), men at det tok ti bilder i sekundet var vi forberedt på, så sjokket var ikke så stort, selv om siklefaktoren slo inn for fullt. Da var vi langt mer overrasket over 40Ds hastighet, selv om maksimalt antall bilder i sekundet er oppgitt til langt mer beskjedne 6,5.
"
Se sammenligningen her hvor EOS 40D slår alle konkurrenter i hurtighed:
http://www.akam.no/test/speilrefleks/akam_tester_canon_eos_40d/43004/3

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 12:33

Det kræver gode objektiver med så lidt lysdæmpning som muligt.
Hvis du vil tage hurtige billeder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 12:50

Et godt råd da du ikke opnår en fotografuddannelse her.
Smut hen på biblioteket og lån bøger i emnet, det er
ret omfattende viden der skal til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-08 13:41

Javist, men et 40D er meget dyrere end det budget der blev nævnt......men rigtigt, det er kåret som det bedste nye kamera i 2007

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-01-08 14:44

TIL VISKINGE
DET ER FLOTTE OPTAGELSER DU HENVISER TIL, TAK FOR DET.

TIL TEIL
JEG HAR PRØVET EN DEL MED EXPONERINGSTIDEN PÅ DET CANON JEG HAR, MEN HVIS IKKE DET ER UDENDØRS, OG I FULD SOLSKIN, BLIVER BILLEDERNE MEGET MØRKE

I FORGÅRS, SKULLE JEG TAGE ET BILLED AF EN SOM KOMMER SUSENDE NED AD EN LILLE BAKKE,
PÅ ET LØBEHJUL,
DA PRØVEDE JEG BÅDE HELT NEDE PÅ 1/60 DEL OG OPPE PÅ 1/500 DEL SEKUND,
MEN DET ER MIT CANON POWER SHOT ÅBENBART IKKE GODT NOK TIL, BEGGE DELE BLEV HELT MØRKE.
JEG KUNNE KUN TAGE DET PÅ AUTOMATISK, OG DER BLIVER DET, SOM NOGLE SUSENDE FARVER.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 15:04

Citat
JEG HAR PRØVET EN DEL MED EXPONERINGSTIDEN PÅ DET CANON JEG HAR, MEN HVIS IKKE DET ER UDENDØRS, OG I FULD SOLSKIN, BLIVER BILLEDERNE MEGET MØRKE

Det siger jo kun at kameraet ikke kan bruges til det du ønsker.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 06-01-08 15:14

Hejsa...

Jeg fotografere i øjeblikket med et Canon EOS 400D, og det er et meget hurtigt kamera. Med mit Tokina 100mm F/2.8 macroobjektiv monteret, kan jeg nemt fotografere svirrefluer i luften med en lukkertid på omring 1/3000sec.

Men alle spejlrefleks er som nævnt overfor hurtige, så du bør hellere kigge på hvilket, eller hvilke objektiver du gerne vil have. Og så vælge kamera derefter.

Vh Fluffy

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 06-01-08 16:37

Citat
I FORGÅRS, SKULLE JEG TAGE ET BILLED AF EN SOM KOMMER SUSENDE NED AD EN LILLE BAKKE,
PÅ ET LØBEHJUL
DA PRØVEDE JEG BÅDE HELT NEDE PÅ 1/60 DEL OG OPPE PÅ 1/500 DEL SEKUND

ja, og det er fordi, at det dårlige lys har bevirket at lukkertiden skulle være endnu længere end 1/60 for at undgå mørke billeder.
Og hvis du skal tage et skarpt billede af en på et løbehjul i fart ned af en bakke, vil det med det kamera kræve højt solskin.

Det kamera vi har, er et supergodt kamera...et af de bedste kompaktkameraer der nogensinde er lavet......MEN, man må acceptere at det har nogen grænser.

Jeg fotograferer meget......tager billeder af alt muligt..eksempelvis gode makrobilleder af insekter o.s.v.........har sågar vundet et par præmier i konkurrencer med billeder fra det kamera, og en meget besøgt hjemmeside bruger en stak af mine billeder.......men til motiver som du gerne vil tage, der er det bare ikke egnet.....der skal du, for at tage billeder af ting i bevægelse under dårlige lysforhold, altså op og have et spejlreflekskamera.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 16:45

AG112 lyt til dova
Det er gode råd fra en der ved noget om fotografering.

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 06-01-08 23:06

Tak for svaret dova.

OGSÅ TAK TIL ALLE I ANDRE FOR DE MEGET FINE SVAR, OG GODE HENVISNINGER.

MVH AG112