/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tilskud til indlæg i sko?
Fra : sonjajensen
Vist : 2853 gange
100 point
Dato : 27-12-07 19:59

Jeg har gennem længere tid døjet med skinnebensbetændelse efter opstart på løb. Selv efter lang løbepause, er det ikke blevet bedre.

Lægen har henvist mig til fysioterapi, hvor det er konstateret, jeg træder meget indad på mine fødder, hvilket er skyld i de forfærdeligt ømme skinneben. Dette kan afhjælpes ved indlæg i skoene..

Men disse indlæg koster 800 kr!! Det er mange penge for mig, da jeg er elev på revalidering.. Ved I, om man kan få tilskud til disse indlæg? Jeg er ikke medlem af Danmark, da de ikke vil have mig pga. en tidligere piskesmældsskade.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 20:11

Det er et fuldstendigt almindeligt problem. Gå ned i fx maratonsport og få analyseret din løbestil - herefter køber du et par løbesko til over- eller underpronering som du er blevet analyseret frem til er de rette.

Det er virkelig "overkill" at kalde det et hjælpemiddel der skal tilskud til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-12-07 20:55

Tal med din kommune, måske de kan hjælpe dig, hvis din læge giver dig en lægeerklæring på at det vil blive bedre, hvis du får indlæg til dine sko.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 21:08

Hvis du overhovedet skal komme i betragtning til et tilskud, skal du først have en henvisning fra en ortopæd (kræver henvisning fra egen læge), indlæggene skal være special støbt til dig, og ikke massefremstillede indlæg

Kan du svare bekræftende på ovenstående, kan du spørge sygesikringen om tilskud, mener det er sevicelovens § 97??

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-12-07 21:24

Hej Nordsted1

Jeg har lige en mindre tilføjelse....

Når ortopæd kiruger har kigget på problemets størrelse, og hvis han finder det nødvendigt, at der skal fremstilles individuelle indlæg, så skal der ikke søges. det er ortopæd kiruger, der her bestemmer, herefter finder man den ortopædisk håndskomager, der ønskes som leverandør, og her efter henvender man sig på hjælpemiddel centralen, kan ligge på plejehjem, eller hos kummunen, der så herefter, via bevilling, godkender det hele.

Og så er der en egenbetaling, på hvert enkelt leveret hjælpemiddel.

Ved ikke hvor spørger bor, men jeg har en kanon god ortopædisk håndskomager, som har leveret mine sko, i mere end ET årti.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-12-07 21:47

Men man får ikke indlæg til sko, hvis det udelukkende skal bruges til løbesko !!!!

Men det er jo godt for dig , der " vedikkealt" at du " men jeg har en kanon god ortopædisk håndskomager, som har leveret mine sko, i mere end ET årti."

Har du så også fået tilskud i mere end et årti !!!!!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-12-07 22:03

Hej ans

Nej...

Det har jeg fået i mere end 3 årtier.

Mit sidste par sko kostede 14.000 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 22:13

Uanset hvor mange årtier der er tale om, kommer det jo ligesom ikke SonjaJensen' spørgsmål ved

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-12-07 22:23

Hej Nordsted1

Du har fuldstændig ret.

Men nu stillede ans mig jo et spørgsmål, og så er det vel almen høflighed at svare, eller lever høfligheden under andre vilkår, her på Kandu ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 22:24

Nogle vil gerne vide mere end andre, og man behøver jo da ikke svarer på private spørgsmål, i en andens spørgers tråd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-12-07 22:35

sonjajensen

Tal med din læge/kommunen om evt. tilskud.

Det kommer meget an på det enkelte tilfælde, om der kan ydes tilskud.

vedikkealt

Du skal da bare være glad for at du nu i 30 år har fået tilskud til dine sko, men det er jo ikke sikkert at dit problem er det samme, som det sonjajensen har.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-07 22:40

.
Citat
Du skal da bare være glad for at du nu i 30 år har fået tilskud til dine sko, men det er jo ikke sikkert at dit problem er det samme, som det sonjajensen har.

Dét ved "vedikkealt" jo nok udmærket, ans...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-12-07 00:39

Hmm....

Citat
Nogle vil gerne vide mere end andre, og man behøver jo da ikke svarer på private spørgsmål, i en andens spørgers tråd

- just PRÆCIS Nordsted - dét er sq sande ord og dén som spørger mest ind til de private ting, er ellers en person som kalder det 'at snage' hvis andre opretter en hyggetråd alá' "Hvad har du lavet i weekenden?"!

Jeg får også tilskud til mine ortopædiske sko som jeg DESVÆRRE er tvunget til at gå med og jeg var VED GUD gerne fri for disse sko men kan ikke gå en meter uden, derfor takker jeg Vorherre for at jeg bor i et land hvor denne mulighed findes! Jeg har fået dette tilskud siden 1975 og skal (igen:desværre) modtage dette tilskud resten af mine dage.

Men Sonja - fremgangsmåden er som nogen ovenover skriver:

Konsulter din egen praktiserende læge, som vil og kan vurdere om du skal sendes videre til vurdering hos en ortopæd. I givet fald vil du få en henvisning og derefter blive sat på en venteliste hos vedkommende ortopæd.
Hvis ortopæd(-kirurgen) vurderer at du skal have specialfremstillede indlæg i dine sko, så vil disse sko blive sat i gang i et ortopædisk skomageri (nogle gange efter eget valg men ikke altid).

Hvis du 'kun' har brug for specielt fremstillede sko/indlæg, til løb, så tvivler jeg på at du får det men ved du hvad - det værste der kan ske ved at prøve, det er at du kan få et 'nej', og du får det i hvert fald ikke hvis du IKKE prøver.

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : betterøv

Dato : 28-12-07 13:06

Det er vist en udbredt misforståelse, at det kun er til mine løbesko, jeg skal have indlæg.

Det er alle mine sko, jeg går i til hverdag, ´men jeg kan jo bare flytte indlæggene med rundt..

Indlæggene er støbt efter min fod ved specialuddannet fysioterapeut, så de er ikke bare massefremstillede..

Det er bestemt heller ikke for at nasse på samfundet eller noget.. Men 800 kr er bare mange penge for mig, så jeg vil da selvfølgelig tage imod det med kyshånd, hvis der var et tilskud at hente hjem..

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-07 13:17

SonjaJensen/betterøv

Ring og spørg kommunen, de kan svarer dig, men jeg tror ikke du kan få tilskud, men det er da helt bestemt forsøget værd.

Jeg har ikke tidligere hørt at fysioterapeuter fremstiller skoindlæg, men hvorfor ikke. Jeg har kun
hørt om ortopæder, som fremstiller dem, efter henvisning fra egen læge

Pøj pøj... og nej jeg tror nu heller ikke du nasser på samfundet, men er der tilskud så er det ikke udnyttelse af systemet, men at tage imod hvad du er berettiget til

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-07 15:39

sonjajensen eller betterøv

Som jeg tidligere nævnte, så tal med din kommune, men det plejer at være sådan, at der skal søges om tilskud før det bliver bestilt. I værste fald kan du jo kun få et nej. Men det er da forsøget værd.

Har du fået dine indlæg til skoene!!!!

Godt nytår

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-07 15:50

Ans, du lærer det aldig vel??

Citat
Har du fået dine indlæg til skoene!!!!

Hvad i himlens navn kommer det sagen/dig ved??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-07 15:58

Lære hvad !!!!

Jeg skriver

Citat
men det plejer at være sådan, at der skal søges om tilskud før det bliver bestilt.

Derfor min kommentar.

Men nu skal denne tråd jo ikke ende i smalltalk, så tænk dig om før du skriver,kommenterer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-07 16:13

Har man ikke fået søgt kommunen før indkøbet af indlæggene, og skønner kommunen man er berettiget, betyder det ikke at man ikke kan få tilskuddet!!!! Man kan da altid komme med regningen bagefter (samt henvisningen fra ortopæden/fysioterapeuten)

Citat
Men nu skal denne tråd jo ikke ende i smalltalk

Netop, derfor bør du forholde dig til spørgsmålet, og ikke stille spørgsmål som ikke kommer sagen ved

Citat
Har du så også fået tilskud i mere end et årti

Citat
Har du fået dine indlæg til skoene

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-12-07 16:36

Nu virker det vist bare som om, at der kun kommer INGLÆG, bare for INDLÆGETS skyld

Hilsen vedikkealt

PS. Og nu får jeg nok også skudt i skoene, at jeg også bare har skrevet et INDLÆG, bare for INDLÆGETS skyld

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-12-07 17:40

vedikkealt -
Citat
skudt i skoene

Godkendelse af svar
Fra : sonjajensen

Dato : 02-01-08 13:56

Tak for svaret Nordsted1.