/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstartsproblem
Fra : bimbobo2
Vist : 391 gange
50 point
Dato : 14-02-03 09:01

Hej,
efter 1 år har jeg forsøgt, at tage min gamle Fujitsu pentium 233 i brug igen, MEN.... den starter bare ikke!
Det vil sige, at der er strøm, men windows 98 starter ikke!
På skærmen er der en masser af "firkantede boks"......i sort og hvid!
Jeg tror, at det er grafikkortet, men er der nogen, der kan give mig et tip?
Jeg har tjekket samtlige tilslutninger i selve maskinen, alt er tilsluttet, som det skal være!
På forhånd tak.
Carlo

Kommentar
Fra : als

Dato : 14-02-03 09:28

Der er vel ingen diskette i diskettedrevet?

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 09:55

Nej,
ingen diskette....!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 10:27

kan du trykke på delete (eller f2)under start og komme ind i bias

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 10:32

Nej,
der er ingen aktivitet, hardsken siger ikke noget og skærmen er som beskrevet i starten.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 14-02-03 10:39

Hej bimbobo

Det lyder som om du har fået en fejl på din harddisk i din bootsector men du skulle lige prøve at se om du kan formatere din harddisk med Fdisk (eller Gdisk hvis du har den) og kan du ikke få gang i den stadigvæk så er du nødt til at forsøge gennem en anden Pc/harddisk

Sæt din ("defekte") harddisk til en anden Pc og se om du kan formatere den Så skulle den gerne selv lave en ny bootsector og så kan du muligvis installere Windows igen på ny men jeg skal dog ikke kunne love noget

Held & lykke med det

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 10:41

start den med en disk,tag kabelet til harddisk fra.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 10:42

tag andre kort,lyd osv osse væk(udelukkese metoden)

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 11:05

Tak for svarene....
Hvordan kan jeg formattere harddisken, hvis jeg ikke kan komme i dos prompt og tastaturet, mus og alt andet er død.....
Jeg har ikke en anden harddisk, da min anden pc er en bærbare....
Jeg ved (99%), at der var installeret win98 på den uden andre programmer..... før jeg "lagde" pc på loftet.
Er I sikker på, at det ikke er grafikkortet, der "spærrer" for det hele?
Hvis jeg nu køber en ny harddisk, er så problemet løst??
MVH

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 11:20

Nej ! for du skal kunne komme i bios uden harddisk,og starte a-drev uden harddisk.men
måske er det bare fugt,hvor lang tid er det siden du har taget den ned....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 11:26

Hvis du er heldig er det kun grafikkort,eftersom den trods alt viser noget,så måske kan du
finde et billigt til 100-200 her:
www.edbpriser.dk
men har du ikke et gammelt du kan teste med...

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 11:37

3 dage.....
det har jeg også tænkt på det med fugt.....
A-drevet er også dødt.... hvad gør jeg så for at få gang i det hele?
Tusind tahk på forhånd!!!

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 11:39

Jeg har lånt et kort fra mit arbejde, hvor vi også har Fujitsu-Siemens.....
Det prøver jeg i dag....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 11:40

har du tastet ram`ne ved at tage nogle af dem ud...

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 11:46

Ja,
jeg har kun en blok med 64sd ram, da jeg kun brugte pc til internet....
Det jeg ikke kan forstå er, at skærmen har kun mærklig grafik.... det er ikke helt sort!!!
Derfor troede jeg, at det var kortet, der var kaput!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 11:52

ok men hvis du kan låne et er det nok en god ide`

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 11:53

Tak igen, jeg vender tilbage til dig xou, når jeg har lavet forsøget derhjemme.....

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 14-02-03 20:19

Hej igen,
det var bundkortet, der røg!!! Jeg var inde hos Elgiganten og efter nogle forsøge, har vi testet alle komponenter
med deres udstyr, og efter udelukkelsesmetode har vi konstateret, at det var bundkortet.
Nu er spørgsmålet, om jeg kan finde et, der passer.
Processoren er Pentium 233 MMX, og de sagde til mig, at den eneste chance var at finde det i en forretning, der har med brugte pc at gøre....
Jeg har sendt en mail til www.reconnectit.dk i Århus, og vi får se.
Er der nogen af jer, som kan hjælpe.... ville det være rart.
Jeg kan ikke huske modellen af bundkortet, men det er et med Ali chipset!!
Tak for eventuelle kommentarer.
MVH

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 20:54

For 2 år siden købte jeg et bundkort til en pII til 500,- så det er nok en god ide``at spørge
forskellige steder om der er nogle der ligger inde med det.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 16-02-03 01:38

xou du foreslår en hel masse.

Hvorfor skulle pc'eren havde fået fugt ?? underlig konstatering
Og så foreslår du gudgjælpemig et nyt grafikkort, hvor er dine løsningsforslag henne ? indtil videre er det kun SURE udgifter ingen forslag til en reel løsning.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-02-03 08:33

Prøv at kigge ind på www.amitech.dk og kig under overskudslager, hvis du skal bruge et nyt bundkort