/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Risalamande dagen før
Fra : tararam
Vist : 8973 gange
50 point
Dato : 23-12-07 22:35

Når man laver risalmanden dagen før, - Hvad er så rigtigt.

A : At lave risalamanden færdig og sætte det i køleskabet dagen før,
eller
B : sætte den færdige grødris i køleskabet dagen før og så, dagen efter- piske og røre flødeskummet i grøden lidt før man spiser.

Jeg mener min mor gjorde som B, men måske har jeg uret.

Ellers en god jul til alle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-07 22:44

Vi laver risengrød til aftensmad den 23

Laver den færdig lige før vi går til bords..... og så er der rester til dagen efter, og resten er nu lige så god som den nylavede, så du kan såmænd gøre lige som du har lyst/tid

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-07 22:45

Laver den færdig--- altså ris alamande, mente jeg---lige før vi sætter os til bords, den 24

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 23-12-07 22:46

B

flødeskum er fløde med indpisket luft
luften 'klasker' sammen
hvis det står for længe

fløde er også fedtstof
suger dufte fra omgivelserne (fx. køleskab)

derfor skal det være så sent som muligt før serveringen

Accepteret svar
Fra : Jimmy17

Modtaget 60 point
Dato : 23-12-07 22:57

Hvis du laver ris a la mande´en i aften, så får den den bedre smag i morgen.
Altså, som med en gryderet der simrer, så får den lov at trække.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-12-07 22:59

Apropros det MissBe skriver.

Den klapper først sammen efter 2-3 døgn i køleskabet.
Efter den tid bør den nok allligevel ikke spises.

Ud over de, husk at lægge låg på sagerne.
Ris a la mande med smag af rødkål er ikke behageligt.

Eller i hvertfald ikke lige noget, der falder i min smag.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 23:03

Jeg er enig med Jimmy17, lav desserten her i aften, smagen af mandelsplitterne trækker bedre ud i risalamanden når den får lov at stå til i morgen aften

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-07 23:21

og vent med fløden til sidste øjeblik på selve dagen, altså en klar b'er

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-12-07 23:42

..og jeg er enig i at denne dessert sagtens kan laves dagen før!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-12-07 00:05

Jeg koger ris, mælk og vanillestang sammen dagen før, stiller herlighederne i køleskab og blander mandler i om morgenen og flødeskum 1 time før...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-12-07 01:57

Der bør ikke blandes fløde og slet ikke mandler i før kort tid inden det skal spises.

Risalamande der har stået færdiglavet i køleskabet, det får den egenskab, at fedtet i fløden "skiller sig ud", så man kan mærke det som et "fedtet lag" der sætter sig i munden. Bvadr.......

Og af hensyn til evt. bakterieformering fra mandlerne bør de ikke blandes i dagen før.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-12-07 02:20

og dova - derfor er det ufattelig sundhedsskadeligt for alle de mennesker der køber de færdiglavede portioner i supermarkederne?

god jul

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-12-07 02:28

Nej, men det smager bare ikke så godt...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-07 08:56

Bakterier udvikler sig ret hurtigt i flødeskum, men det kræver sgu at det står lunt.

Det færdiglavede fra supermarkedet smager udmærket, men s`følig ikke som hjemmelavet.
Af samme grund lavede jeg rødkål i går.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-12-07 11:11

Mon ikke desserten er julemiddagens højdepunkt for børn og barnlige sjæle? Slaget om mandelgaven skal udkæmpes, uanset om familiens maver er propfulde af flæskesteg, kalkun og brunede kartofler.
Ned skal den altså, risalamanden. Gerne to portioner.

http://www.ask-alex.dk/1970_23_december.html
Personligt har jeg altid lavet risalamanden dagen før, og den har aldrig "klasket" sammen
Glædelig
OK! Det er nu d. 24/12... så svaret er irrelevant

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-07 11:33

Mener Du to portioner eller to skåle ?

Mandlen ligger garntrisse så i nr. 2 der bliver båret ind på bordet.

STØN....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-12-07 14:57

Her i huset har vi droppet ris ala manden til fordel for go' gammeldaws risengrød, vi starter simpelthen med en lille bitte klat risengrød og det er en hel videnskab for det skal foregå sådan:

Mor her finder lerskålene frem og tager dem med ud i køkkenet. Nu øser jeg en lille klat grød i hver skål og i een af dem putter jeg så en manden
Nu går mor så ind i stuen og fortæller husets 'børn' at grøden er klar. Børnene går ud i køkkenet og henter lerskålene med grøden og går ind og placerer dem ved kuverterne på julebordet
INGEN ved hvor mandelen er nu, heller ikke julemor!
Der må IKKE trykkes rundt i skålen!
Grøden spises selvfølgelig med træskeer
Mandelgaven er som regel lidt utraditionel fordi husets Herre er diabetiker, så KEINE marcipangrise her - men i år er det f.eks. ** ***, så det kan vi jo kun være glade og tilfredse med
I øvrigt VED jeg at INGEN af os eller vores julegæster ville kunne spise det mindste, efter livretten andesteg, så vi venter med ris ala manden til mellem jul og nytår hvor vi selvfølgelig osse skal nyde alle de go'e rester.

Det var de tre minutter jeg lige havde, her dufter af rapænder og snart skal de ud for at give plads til flæskestegen.

Kan I nu allesammen, have den dejligste aften!

Rigtig Glædelig Jul!

Mange juleknus til Jer
fra vil.du aka Dorthe aka Julemor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-12-07 17:44

Citat
og dova - derfor er det ufattelig sundhedsskadeligt for alle de mennesker der køber de færdiglavede portioner i supermarkederne?

Konserveringsmiddel og frysetørring o.s.v.

Lidt ligesom rejerne i rejeost, der kan holde sig i flere måneder

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 25-12-07 12:33

Ris a la mande kan og BØR efter min mening altid laves dagen før.
Nu ved jeg godt at jeg er sent ude, men det bliver jo jul igen næste år
Jeg laver altid ris a la manden om aftenen d. 23., så smager det rigtig til, når det har "trukket" i køleskab hele natten. Det klasker IKKE sammen, men smager tværtimod meget bedre dagen efter, altså d. 24.
Og så må jeg absolut fremhæve friske smuttede mandler istedet for færdigkøbte mandelsplitter. Der er en verden til forskel rent smagsmæssigt.
Og husk ægte vaniliestænger, - jeg plejer at koge dem med i risengrøden - samt sukker og vaniliesukker i flødeskummen.
Vi skal have resterne af ris a la mande i aften, og jeg GLÆDER mig! Den smager absolut heller ikke ringere på 3. dagen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-12-07 13:28

Vi fik luxusgrød lillejuleaften, ris kogt med mælk og vaniljestængerne fra vaniljekransene.
Og resten blev sat i køleskabet.
Næste dag blev mandlerne skoldet og smuttet og hakket og blandet i. --Mandlerne bliver jo skoldet, så man kan da osse godt blande dem i aftenen før.
Og om eftermiddagen, mens man alligevel laver alt muligt andet i køkkenet, så blev fløden pisket og blandet i.

Vi plejede at spise resterne af ris a la manden 1. juledag om eftermiddagen.. Det var ligesom det smagte bedst på det tidspunkt.. Måske fordi mandlerne havde trukket i et døgn... Eller måske fordi maven ikke var lige så overfyldt.. (bøvs..)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-12-07 13:38

Og her bliver der lavet ris alamande i så rigelige mængder, at der er til morgen/frokost og aftensmad 1. juledag og for dem der ikke er blevet trætte af det endnu, kan så fortsætte 2. juledag

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 25-12-07 14:10

Ja, ris a la mande smager HELT fortryllende som morgenmad

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 25-12-07 14:38

men husk nu - ALT MED MÅDE

at det ikke går galt

KILDE: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9825749.html

Forædte danskere måtte på sygehus

25-12-07: 09:35 | af: dabu
Foto: Scanpix

Julen er lig med mad - masser af mad.

Mens de fleste klarer den med lidt mavepine og en åben bukseknap, så var der flere, der i aftes gik til juleanden og risalamanden i en sådan grad, at de måtte ringe efter en ambulance.

Falcks vagtcentral i Holbæk, der dækker store dele af Sjælland, oplyser her til morgen til P4 Sjælland, at flere uheldige danskere i aftes og i nat måtte køres på sygehuset, fordi de havde forspist sig.

-------

fortsat go' fordøjelse

MissBe

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-12-07 15:02

Okay, syg nyhed rofl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-12-07 15:08

Vi er nu ikke så bange af os, .... vi løber risikoen

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 25-12-07 15:17

Julemaden smager da bare så fantastisk, så man SKAL give sig selv lov til at "spise igennem"
Slankekuren.....den tager vi til januar
Folk, der ryger på hospitalet på grund af at de har forspist sig, må da være labradors i forklædning

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 30-01-08 06:49

Tak for svaret Jimmy17.