/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
El halsbånd til hund
Fra : chemi
Vist : 18885 gange
60 point
Dato : 22-12-07 20:10

Hej.
Mine børnebørns hund er lige blevet kørt ned og dræbt. Det siger sig selv at det har medført stor sorg for dem.
Nu har jeg lige været på landet, og dem jeg besøgte havde lagt en kabel om hele deres grund. Denne bevirkede sammen med et specielt halsbånd på deres hund , at denne når den var 3 meter fra kablet fik en hyletone fra halsbåndet, og når den var inden for 1 meter fra dette fik et stød.
De bor ud til en meget befærdet vej, og de har kun en gang oplevet at hunden ikke er stoppet når hyletonen kom, og den derfor fik et stød.
Jeg ved at halsbåndet er ulovligt her i Danmark, men hvis jeg ved at forære dem et sådant halsbånd kan forhindre at endnu en hund bliver dræbt, så vover jeg at overtræde loven.
Nu siger I nok at en hund skal opdrages til at blive inde på ens grund, men når nu hunden kun er 2 år gammel, og der på den anden side af vejen er en tæve i løbetid, så kan man opdrage alt det man vil, men kønsdriften går forud for god opførsel.
Er der en der har et link til et sådant halsbåndevt. beskrivelse og hvor kan det købes ? Jeg ved at det er lovligt i Tyskland.
På forhånd tak for hjælpen.

mvh Kurt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-12-07 20:20

Der er en grund til, at det er forbudt.

Hjælp dem hellere med at få lavet en fin indhegning og forær dem en god lang snor til de mange nødvendige lufteture som skal gives hvad enten man har indhegning eller ej.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 20:45

Sikke en gang dyrplageri...
Godt at det er forbudt i Danmark, og de stakkels tyske hunde.

Hvem kan dog overveje at anskaffe sådant et tortur instrument til sin kære hund, Svend

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 22-12-07 21:39

For det første er det ulovligt...

For det andet vil hunden aldrig nogen sinde komme hjem, hvis den først er sluppet ud.
Gæt hvorfor...

Som nævnt, så lav hellere et godt og forsvarligt hegn.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-07 21:44

Hvad med at forære dem nogle kurser i hundetræning? DET er en gave, som både hunden og børnene vil have rigtig meget glæde af.
OG hvis de bor ved en befærdet vej, så kunne man enten kastrere hanhunden eller man kunne anskaffe en tæve i stedet.
OG som de andre brugere skriver, så er det nok nødvendigt med et hegn ud mod vejen, -uanset om hunden er en tæve eller en han. En ny hvalp vil jo ikke have nogen som helst erfaring med, hvad en vej er.

Halsbåndet er IKKE lovligt i Danmark!!! Jeg HAR set hunde, der har været indhegnet på den måde. De er i bedste fald utrygge og i værste fald apatisk "rolige"...
Og ved en strømafbrydelse eller ved kabelbrud var de dårligere stillet end hvis de havde lært at vejen var farlig. Når de ikke hører hyletonen, så tror de jo, at det er ok at løbe videre.

Lad være med at gøre noget ved en hund, som du ikke kan forsvare at gøre mod et barn. Du ville vel aldrig nogensinde gå med til at dine børnebørn blev opdraget ved hjælp af elektriske stød??

Et lille barn forstår heller ikke, at man ikke bare må rende ud på vejen. Hvad er løsningen der? Jo, at holde øje med barnet, -sørge for indhegning og efterhånden som barnet bliver stort nok at lære det, hvad en vej er for noget.

Du kan sikkert godt finde og indføre den type halsbånd ulovligt til Danmark fra Tyskland eller fra et andet land. Men du gør dine børnebørn en kæmpe bjørnetjeneste ved at lære dem, at den adfærd er helt i orden overfor en forsvarsløs hund. Og overfor landets love!

Og jeg tror ærligt talt, at det er helt udelukket, at du kan finde hjælp til dit projekt her på kandu, --eller på nogen som helst hundeside i Danmark.

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 60 point
Dato : 22-12-07 22:02

http://cgi.ebay.com/INNOTEK-IUC-5100-2-2-collars-Contain-Train-Zone_W0QQitemZ220183400565QQihZ012QQcategoryZ20748QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Der synes at være 2 firmaer der laver disse: Innotek og PetSafe

http://www.innotek.net/

http://www.petsafe.net/

så nu har du link til produkter og et link til en der sælger det på Ebay... men mon ikke du kan finde det billigere andet steds.

Kommentar
Fra : chemi

Dato : 22-12-07 22:08

Jeg tror ikke dem der fuldstændigt afviser det bånd nogen sinde har stået med en død hund og 3 børn under 9 år som man skal forklare hvorfor hunden er død.
Den hund jeg har set hvor der er halsbånd på er hverken apatisk eller noget . Den er lykkelig, og den holder sig hvor den skal.
Hvad med heste , køer og får, hv ad holder dem inde, og er det også dyrplageri.

Godkendelse af svar
Fra : chemi

Dato : 22-12-07 22:10

Tak for svaret wacher.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-12-07 22:12

Det er ikke en måde at have hund og hvis en hund bliver kørt over er det fordi den ikke bliver passet.

Hvis du forventer at det vil ske igen overtræder familien loven omkring hundehold da det ikke er tilladt at have løsgående hunde og kan man ikke finde ud af det skal man købe en havefigur i stedet.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-12-07 22:12

Personlig er jeg lidt modstander af ”solstrålehistorier” når det gælder hunde opdragelse, fordi jeg af erfaring ved, hvor svært det er, at rådgive uden, at kende både menneskene og hunden.

Men – jeg bor selv ved et meget befærdet hovedvejdskryds, hvor der endda igennem årene er blevet dræbt flere mennesker. Selv har jeg fået kørt en hund ihjel.
Overfor ligger den gamle smedje, smeden havde en boxer, hunden gik hele sit liv til fortovskanten og aldrig et skridt længere, heller ikke selvom den kunne se eller høre mine hunde.
Den var opdraget til det fra helt lille hvalp.
I dag bor smedens datter i huset, hun har to Mynder. Den samme oplevelse. De går også frit til fortovskanten sætter sig ned, ser på biler og mennesker, der suser forbi, men bliver på deres egen martrikkel.
Jeg vil ikke påstå, at mine egne hunde ikke kunne finde på, at overskride vores grænse og derfor får de aldrig mulighed for, at løbe løse, hvis ikke jeg selv er ude, men det kan altså lade sig gøre uden, at anvende EL.
Mange gode hilsner for julen og lad nu være med af misforstået godhed, at fodre Jeres hunde med alt for mange rester fra julemaden. Brug hellere fridagene til nogle lange gå ture.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-07 22:38

Hvor er det trist for børnebørnene og hunden.....

Men nu vil jeg lige af med noget galde.... Min søn har lige mødt en hund ude på landevejen, han når at se den, og får meget af farten af, han dytter og blinker til hunden, den bliver forskrækket, og vil løbe hjem igen, men løber lige ind i en modkørende bilist, som rammer hunden, der så flyver retur over i min søns bil...... hvordan tror du de bilister har det, jeg kan fortælle at min søn har mareridt om natten, kan se hunden ligge og spjætte på vejen og hører bumpet.

Hunden døde, og begge biler blev ødelagt, begge bilister er meget afhængie af deres biler...

Så se dog for pokker at hold de hunde inde på ejendommen, i en stor løbegård e.lign

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-07 14:31

Jeg håber, du besinder dig, Kurt. Elhalsbåndet giver en falsk tryghed. For ved den mindste uregelmæssighed slipper hunden ud. Og så betænker den sig ikke et sekund på at flygte ud over vejen for at komme væk fra sit fængsel.

Jeg ved ikke, hvad der juridisk sker, hvis en hund forårsager trafikulykker på en vej efter at den er sluppet ud af en ulovlig indhegning ved en strømafbrydelse...

En af de hunde, jeg kender til, slap netop ud på grund af en strømafbrydelse. Det var i Sverige, og lige ud til nogle store naturområder. DEN hund dukkede bare ikke op igen.

Hvad er årsagen til at familien ikke vil have et ganske almindeligt hegn?

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 15-02-08 18:04

BB1 - sådan skal den da selvfølgelig tackles. Dejligt at se, at der er i hvert fald een herinde, der bruger bylden til at tænke med !

Og alle i andre Kloge Åger ; hvad skal spørgeren bruge jeres galde til ? Spørgeren er da UDMÆRKET klar over, alle de ting i fortæller ! ! !

Læs dog hans indledende spørgsmål igen og se ; al den galde I hælder ud over ham, er til ingen verdens nytte - han ER jo godt klar over, at det er ulovligt og at det ABSOLUT er en nødløsning.

For helvede hvor er det træls at se, at de fleste af jer skriver et galde-svar, HELT uden at læse spørgsmålet. Kom nu op til overfladen og træk lidt ilt ! !

Jeg selv : er på det skarpeste imod at der anvendes elektricitet til hundeopdragelse.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 15-02-08 23:32

... og hvad er dit svar Eifelvuf?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-02-08 11:54

VRØVL! Vi er bare allesammen, incl. bb1- enige om at el-halsbåndet er en dårlig løsning.
Og at der er andre løsninger.

Det DU kommer med Eifelvuf, DET er galde, der ikke er mere værd end det papir det ikke er skrevet på!

Spørgsmålet er blevet lukket for længst, og den nye hundehvalp er sikkert allerede blevet udsat for elektrisk terror som berøver den en god del af dens barndom!

DET er galde, -udsprunget af frustration. Galde har du altså ikke eneret på!

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 02-12-09 20:31

Et usynligt hegn er absolut en fremragende opfindelse, hvis man gerne vil give sin hund de bedste betingelser for frihed, tryghed og sikkerhed.

Jeg bor selv tæt på en landevej, hvor der i morgen og eftermiddagstimerne drøner biler forbi i høj fart.

Siden jeg fik mit usynlige hegn, har mine hunde aldrig strejfet. Det er flere år siden jeg fik det installeret og i dag har mine hunde 20.000 m2 at lege på. Vi kan sagtens tage væk en weekend uden at være bekymrede for at hundene løber på vejen.

Jeg er tryg. Mine hunde er trygge og glade og bilisterne er sikrere end før.

Til dem der himler op om at det er synd og piv piv. I ANER ikke en klap om hvad i snakket om; Et usynligt hegn kombineret med den rette oplæring af hunden er lykken for både hund og menneske.

Hvis du vil mishandle din hund, så er det ikke med frihed i haven med derimod hundegårde, baggange og at du ikke bruger tid på din hund. Det værste en hund ved, er at være væk fra dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-09 21:09

Elektrisk halsbånd til hunde er ulovligt i Danmark.

Uanset hvad vi mener.

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 02-12-09 21:23

Hej Birgitta

Det er rigtigt og jeg mener at det er en fejl. Man har fra politisk side valgt en nem og populistiske løsning i stedet for at sætte sig ind i tingene.

Man kunne også vælge at forbyde eksempelvis biler, for så slipper vi for ca. 400 trafikdræbte mennesker om året og endnu flere katte, hunde, pindsvin mv.

Selvfølgelig holder det ikke. Det handler om uddannelse og indsigt.

Jeg går ind for at lovliggøre usynlige hegn og så kunne man kræve at man som bruger skal bestå et kursus i anvendelse af hegnet kombineret med almen dyrevelfærd og opdragelse.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 08-12-09 22:51

Nu har jeg ikke lige 20.000 m2 med "usynligt hegn".

Så min hund må nøjes med at være i hundegården når jeg er på arbejde.
Når jeg har fri må den nøjes med gåture ved stranden, på heden og i skoven og i øvrigt være med alle de steder hvor det overhovedet er muligt.
Den må også nøjes med træning en gang om dagen.

Og så ta'r jeg aldrig fra min hund en hel weekend, hvor den er overladt til sig selv.

Citat
Vi kan sagtens tage væk en weekend uden at være bekymrede for at hundene løber på vejen.

Citat
Det værste en hund ved, er at være væk fra dig.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-12-09 00:07

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 02-12-09 21:23

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Birgitta

Det er rigtigt og jeg mener at det er en fejl. Man har fra politisk side valgt en nem og populistiske løsning i stedet for at sætte sig ind i tingene.

Man kunne også vælge at forbyde eksempelvis biler, for så slipper vi for ca. 400 trafikdræbte mennesker om året og endnu flere katte, hunde, pindsvin mv.

Selvfølgelig holder det ikke. Det handler om uddannelse og indsigt.

Jeg går ind for at lovliggøre usynlige hegn og så kunne man kræve at man som bruger skal bestå et kursus i anvendelse af hegnet kombineret med almen dyrevelfærd og opdragelse.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er den rette indstilling...

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 10-12-09 21:25

@helge.t

det lyder som om at du er rigtig god ved din hund det er en fornøjelse at læse. Jeg to hunde som er bedste venner, så helt alene er der aldrig. Desuden arbejder jeg hjemme så der har jeg også tid til at snakke lidt..

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 24-08-10 10:58

Tjek evt. dogwatch.com eller dogwatch.dk

Kommentar
Fra : miaws

Dato : 04-10-10 18:54

Jeg vil mene du kan løse meget af det med en god hundetræning som du kan læse mere om her: http://www.kennel-guiden.dk/hundetraening.aspx . Det er vigtigt at undgå at bruge diverse regulerende hjælpemidler som fx stødhalsbånd, som udløser en slags "straf". Istedet fokuseres på belønning, da det er en langt større motivationsfaktor for hunden via hundetræning.

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 04-10-10 19:34

Hej miaws

Jeg er helt enig i det du siger der, men det ene udelukker ikke det andet. Du har sikkert også prøvet at skælde din hund ud eller dit barn for den sags skyld. Et usynligt hegn kan være en god løsning på et problem med en hund, der har stod udlængsel og lyst til at udforske. Med et usynligt hegn er man som regel bedre er i stand til at give sin hund et stort areal, hvor den kan lege. Alternativet er desværre ofte en lille hundegård eller en baggang :(

Når en hund trænes til at respektere de usynlige grænser, bruger man også positiv motivation, så træningen bliver en leg for hunden. I øvrigt er der ingen der siger, at man behøver at give sin hund stød. Hyletonen kan i mange tilfælde være nok.