/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af valnød-finér
Fra : Trilletulle
Vist : 5401 gange
200 point
Dato : 20-12-07 23:41

Jeg har et temmelig dyrt kommode/skab, som jeg købte for 3 år siden. Allerede indenfor det første år begyndte træet at få lyse "gnistre". Det er kun ovenpå bordpladen, at træet har fået de lyse små striber/årer.

Når jeg en sjældent gang tørrer det af med en opvredet klud, så bliver træet så flot igen - lige indtil det er blevet tørt. Så ser det igen gnistret ud.

Møbelforretningen, som skaffede det hjem til mig, siger at det måske kan være bleget af solen. Men det er noget sludder, for det står i entreén, hvor der ingen vinduer er. Desuden burde de andre flader være ligeså eller bare lidt mere afbleget, men de er stadig så flotte, som da jeg købte kommoden.

Jeg tænker så, om jeg ikke kan behandle det med et eller andet, som ikke bare forsvinder igen, når det tørrer. Noget som har samme effekt som vandet, når jeg tørrer kommoden af. Jeg har spurgt i møbelforretningen, men de kan ikke rigtig komme med nogle bud. Jeg har prøvet møbelpolish, men det virker overhovedet ikke.

Håber nogle kan hjælpe, da det irriterer mig voldsomt, at sådan en dyr kommode skal se sådan ud.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-12-07 23:58

Du skal købe noget ædeltræsolie (132kr), i en møbelforretning, og bruge det et par gange om året.
Jeg havde fået fat i et lettere ramponeret Palisandertræsbord, det var både bleget af solen , og
lidt ringe fra glas og kopper.
Efter en tur med olien, var det rigtigt flot igen.
........Hilsen........
.......Keldd.......

Kommentar
Fra : Trilletulle

Dato : 21-12-07 00:28

Det skal prøves! Jeg køber det, som det første i morgen, og prøver med det samme. Jeg vender tilbage med en vurdering af resultatet

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-12-07 09:39

Små hvide/lyse prikker i træet kan være kisel, fra jordbunden kan der have været kiselsvampe, som er vokset op med træet. Er det kisel, kan du ikke gøre noget ved det. Det er ikke en ringere kvalitet træ af den grund. I andre træsorter kan der være mere eller mindre harpiks, og her er træet heller ikke ringere.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-12-07 09:46

Trille
Du må ikke bruge Polish, det duer kun til lakerede flader, fin olie
retter op på lidt udtørringer, og andre småskavanker i pæne møbler.
Hilsen Keldd.