/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
sugemaller dør
Fra : Thomasberg89
Vist : 5602 gange
20 point
Dato : 19-12-07 11:08

hej

jeg har haft mit akvarie nu i ca 1 måned og efter 2 uger købt jeg så 10 rød neon fisk og en albino sugemalle. men efter 5 dage hvor sugemallen kun havde været aktiv den først dag lå den lige pludselig død og lå og blødte. så en uge efter købte jeg en dværg sugemalle og 5 sort tetra fisk. men igen efter 4 dage hvor den også havde været meget aktiv første dag var den begyndt og blive sløv og 4 dag lå den også død. så det jeg vil høre er hvad det er der gør at det præcis er mine sugemaller der dør uden man kan se det på nogen af de andre fisk om der er noget galt?

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 14:11

Det kan være så mange ting.
Hvor stort er akvariet.
Får fiskene ilt nok.
Er gruset renset ordentligt, man kan ikke bare smide det ned i akvariet.
Hvad er temperaturen.
Rensede du hele akvariet inden du kom fisk i det.
Lod du fiskene vænne sig til den nye temperatur og vand.
Vandets hårdhed har også indflydelse.
Plus - det kan være de var syge, da du købte dem.
Har du overholdt lidt af ovenstående, ville jeg tale med ham du købte fiskene ved.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 14:13

Glemte en ting, det er altid godt at komme nye fisk i karantæne, altså et andet akvarium
så kan du se om de klarer sig, og ikke smitter dine friske fisk.

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 14:19

tak for svaret men de adnre fisk jeg har kommet i akvariet er der slet ingen tegn på at der er noget i vejen med det er det der undre mig meget.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 14:29

Nu ville jeg mene, at maller i almindelighed er stærke og mere modstandsdygtige
end så mange andre arter.
Så tag en snak med ham du har købt dem af, er det en forretning
skulle jeg mene at han gav dig et par nye, for íkke at få for dårlig omtale.
Især, hvis de / bare er døde, uden synligt grund og efter kun 5 dage.

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 14:35

ja efter den første døde spurgte de og jeg havde malle foder og det havde jeg så ikke. så det købte jeg til den anden og den fik en halv om dagen men den er jo som sagt død efter 4 dage hvor jeg elelrs synes den havde været god aktik og faret op og ned af ruderne og den har også været på noget af mine planter i akvariet.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 14:47

Tror ikke at ,,mallefoder,, har nogen indflydelse, da de æder rester og alger.
Men det kan være at forhandleren selv, lige har fået dem hjem.
Mener at have hørt at de giver dem ren ilt, på lange rejser / forsendelser.
Og ikke alle kan klare sådan en tur, og har du lige været heldig at få
fat i sådan fisk fra en ny forsendelse, kan det være grunden.
Men det er ikke til at svare på her.
Skal du have den nøjagtig grund, skal du henvende dig til en dyrlæge,
men det koster penge.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 14:48

Men mærkeligt at det så kun er mallerne.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 14:52

Og at den blødte, er endnu mere mærkeligt, kunne tyde på orm af en eller anden form.
Eller noget er sprængt inde i fisken.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-12-07 14:56

Nu er det vel ikke sådan, at dine fisk får for meget mad, så der ligger et "plumret" lag nede i bunden ovenpå gruset?

Sådan noget kan der dannes giftstoffer i, og det kan mallerne dø af, da de jo spiser mest af det der ligger på bunden.

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 14:56

altså den der blødte det var den der hedder albino et eller andet. så gik jeg så ud og købte den dværgsuge malle som var rigtig livlig første dag men de næste 3 dage sad den bare på hjørnet af akvariet.

men synes i jeg skal gå til min dyrehandler og klage over det?

det er jo alligevel 2 sugemaller der er døde unden at der er sket noget med de andre fisk

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 15:01

jo der ligger faktisk noget af det du kalder plumret men hva kan jeg gøre ved det nu det er kommet?

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 15:05

Du tager en hævert og suger det op.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 15:06

Og kommer selvfølgelig rent vand på bagefter, med samme temperatur.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 15:08

Men det bedste ville sikkert være at rense hele akvariet.
Så er du sikker på der ikke er urenheder tilbage.

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 15:10

går det ikk væk af sig selv da?

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 15:15

Tror bare det bliver værre, plus der som sagt kommer gas/ bakterier fra det,
da det jo er ved at rådne, så en tur med en hævert er minimum.

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 15:17

kan du ikk lige give mig et link så jeg kan se hva sådan en hævert er?

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 15:21

Det er bare en haveslange, som du suger i, hold en under akvarie højde
og ned i en spand.

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 19-12-07 15:22
Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 15:30

ok må se om jeg ikke kan få købt sådan en.

men kan jeg ikke købe andre fisk end sugemaller til go holde mit akvarie rent for alger da jeg er meget trist over og miste den ene malle efter den anden

Accepteret svar
Fra : madmax2

Modtaget 20 point
Dato : 19-12-07 15:34

Holder du dit akvarie rent og eventuelt bruger et kulfilter til at rense vandet med,
skulle der ikke være problemer med maller eller andre fisk.
Men de skal selvfølgelig have det rent, og samme temperatur hele tiden.

Kommentar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 15:37

ok tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Thomasberg89

Dato : 19-12-07 15:39

Tak for svaret madmax2.