/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mangler Windows XP cd ?
Fra : o.v.n.
Vist : 1047 gange
100 point
Dato : 19-12-07 02:46

Hej endelig fik jeg taget mig sammen og købte ny computer, der er Windows XP pro installeret, men det eneste som var i kassen var selve computeren, er det ikke almindelig at XP følger med på en cd ? Det er jo kun et spørgsmål om tid før der skal enten repareres eller ny installeres, computeren er købt online og er en demo model og billig, kan der være noget indvendig som skal brændes (en slags backup) som der er på bærbare, ved første gennemsyn kan jeg ikke se noget

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-12-07 07:57

- ring til Microsoft, så sender de en cd til dig...

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 19-12-07 08:28

Ligger selve installationen ikke på en del af Harddisken

hvis ja, så kan / skal du sleb brænde en back up af det til senere brug

prøv at kigge under "denne computer" og se på harddisken

/ Henrik

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 19-12-07 08:29

Du har i hvertfald krav på at få den fra din forhandler.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 08:31

Det har noget med prisen på produktet, at gøre, hvilken type licens microsoft har solgt firmaet til maskinen, på nogle følger en recovery dvd/cd med, på andre ingen. Du kan søge fabrikanten om en recovery dvd/cd, der skal udfyldes en A4 med licens oplysninger, og det tager rimelig lang tid, sådan er det bl.andet hos Acer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 08:34

Der er desuden en mulighed i windows for, at lave din egen recovery dvd + recoveryfuktionen under opstart f.eks. Acer Alt+F10, så kan du bestemme, om du vil lave en fabriksrecovery, eller en recocery af din egen indstallation.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 09:59

Som minimum skal XP ligge som recovery eller som cd på harddisken - dette er lovkrav....

Og gælder uanset om maskinen er ny eller brugt...

Så kan du ikke finde den på harddisken henvender du dig til forhandleren....

Løser det heller ikke dit problem er det MS du skal have fat i - så tager de nok fat i sælgeren....

Står der heller ikke et licensnummer på maskinen ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 10:01

Det hele ligger nok på en skjult partition.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 11:56

lovkrav skal lige forståes som "licenskrav"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 12:16

Der står selvfølgelig licens nummer på maskinen, havde den lige i gang og har nu aktiveret Windows, der er (vistnok) ingen skjulte partioner, til oplysning det er en HP, og når jeg starter er der mulighed for at trykke F11 for recovery, er det den skjulte backup ? og behøver jeg så ingen cd ? F11 er det en tast jeg skal holde nallerne fra, undtagen hvis computeren går død ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:17

Citat
er det den skjulte backup

Ja....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 12:18

Stouenberg du siger selv at du er i familie med Microsoft, har du også nummeret jeg skal ringe til

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 12:18

F11 er starten på recovery, det er vista, du kører med så.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 12:18

Microsoft: 80701315

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 12:20

Kan jeg så bare slappe af refi ? Alt jeg skal bruge kommer hvis jeg trykker F11

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:24

F11 må også give dig muligheden for udbrænding....

Gør den ikke det kontakter du MS og siger at recoveryen ikke virker - så sender de en ny....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:25

Citat
F11 er starten på recovery, det er vista, du kører med så.

Sjov konklusion

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 12:25

Der er altid en god ide, at lave en recovery-dvd, når du er færdig med din installation af div. programmer og opdateringer.
Går recovery-partitionen af een eller anden grund i udu, har du altid din dvd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 12:26

Nej det er Windows XP pro som jeg skrev i spørgsmålet, jeg og min hardware er ikke Vista klar, det der er under F11 tasten, er det noget jeg kan brænde, så jeg har min egen backup cd ? Hvis alle ulykker rammer mig, og harddisken står af, så hjælper det ikke meget med en F11 tast

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:26

Sorry - ikke MS...

HP selvfølgelig....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:31

Nu snakker vi vist i munden på hinanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 12:32

Af en eller anden grund er jeg lidt nervøs for at trykke F11, nu har jeg lige aktiveret og er køre klar, hvad tror i der sker når/hvis jeg trykker F11 ? Får jeg tilbudt mulighed for at brænde en cd ? Hvis ja og jeg venter nogle uger, til alle mine programmer er på plads, er det så en backup af den aktuelle maskine jeg får ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 12:33

Du får 2 muligheder med F11, en fabriksrecovery, eller en recovery af din installation.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:34

Prøv du bare....

Du bliver advaret op til flere gange INDEN den sletter noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:36

Citat
Du får 2 muligheder med F11, en fabriksrecovery, eller en recovery af din installation.

Får du ingen mulighed for udbrænding afbryder du og ringer/skriver som beskrevet til HP...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:38

Prøv i din hjælpefunktion at skrive recoverycd - kan være den viser dig en vej til udbrænding....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 12:40

Funktionen til Bacpup ligger under start/alle programmer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 12:47

Tak for svar indtil videre, jeg vil forske lidt mere i juleferien, foreløbig konklusion: Jeg behøver ikke en cd med Windows, alt hvad jeg skal bruge er under F11 tasten ? Det er den gamle jeg sidder ved lige nu, har ikke fået alle kabler rigget til endnu, jeg vil ikke kassere den gamle, de skal stå ved siden af hinanden og være fælles om router, printer, skærm med mere, mere arbejde i ferien (hvis jeg får tid) jeg håber ikke det gør noget at spørgsmålet ikke bliver accepteret før om en uges tid når jeg er færdig, der er endnu to arbejdsdage og nogle manglende julegaver, som skal overståes før jeg har tid

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-12-07 12:50

Det har du forstået rigtigt - en rigtig glædelig jul herfra til alle.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-07 13:03

Tak og i lige måde peet49, tak til alle for hjælp, i ønskes en rigtig glædelig jul, jeg lukker spørgsmålet når jeg har dristet mig til at trykke F11 og brændt min backup

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 13:04

Tryk du bare og Glædelig Jul til dig/jer også....

Kommentar
Fra : disk-en

Dato : 20-12-07 04:10

Citat
http://www.sendspace.com/file/b5arrg

vil du have en DK corporate,
ingen registrering_______
??????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-07 11:45

Wauv som den kører den nye computer, men men nu har jeg forsøgt at trykke F11 under starten, det eneste der skete var at jeg blev bedt om at sætte recovery cden i, ellers press any key, den der tast i ved som mangler på alle computere er det computer firmaet som burde levere en cd ? Er det HP som jeg kan bestille en recovery cd hos ? Eller sidste udvej Microsoft, i de to sidstnævnte, er det så gratis

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-12-07 11:57

B2B funktionen i bios skal være aktiveret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-07 12:17

Øh javel men hvad er det, og under hvilken fane finder jeg det ? Det der BIOS er noget jeg ikke roder ret meget med, senest var da jeg aktiverede usb på den gamle computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-08 22:58

Jeg har ikke glemt at jeg har et åbent spørgsmål, og vil lige opdatere jer hjælpere, jeg har i dag haft mail korrespondence med computer frohandleren, som sagde at der på alle HP computere var en recovery partion, det fandt vi så ud af at der ikke var, og jeg fik at vide at jeg skulle ringe til support, fik bare et telefon nummer, så jeg ved ikke hvem jeg får i røret når jeg ringer på mandag, den sidste mail var nemlig efter klokken 16, så jeg regner ikke med at der er supporter på arbejde efter denne tidspunkt, jeg skrider til point uddeling når jeg har fået en cd, enten med Windows eller en recovery cd

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-08 09:03

Du får en recoveryDVD fra HP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 09:49

Som allerede blev nævnt helt i starten og senere gentaget.....

HP sender dig en recovery (fabriksindstillinger)

Noget kunne tyde på du tidligere har haft "rodet" med den (eller butikken)... - Ellers burde den recovery ligge på en skjult partition på harddisken.....

Det er det aller aller første man udbrænder når man får en ny pc uden diske..

Husk at have DE PRÆCISE data klar når du kontakter HP....

Altså maskintype, produktionsnummer osv. klar.... - så har du nye skiver i løbet af få dage....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-01-08 10:07

Det sker nu af og til, at recoverypartitionen ikke kan startes, og ikke kun på HP modeller, vi har haft Dell/medion/acer og HP med samme fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 10:23

Selvfølgelig kan DET da ske....

Men det ændrer ikke ved at de sender nye

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-01-08 10:28

Hos Acer skal der udfyldes en ansøgning til Microsoft, inden der laves en. Det har med deres licenser, at gøre. Hos HP plejer der ikke være problemer med licenserne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 11:06

Har 2 gange fået fra HP pga. fejl i udbrænding....

Den ene gang via leverandør den anden gang sendt direkte (mener de kom fra Holland).....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-08 12:13

Det må være forhandleren som har rodet, jeg har ikke lavet noget (endnu) husk på at det var en demo maskine jeg købte, men med garanti som en ny, jeg er spændt på hvem som er i den anden ende når jeg ringer til det oplyste nummer på mandag, jeg vil huske rådene om at have alle oplysninger klar, God weekend

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-01-08 12:27

I lige måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 13:21

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-08 12:12

Tak for svaret peet49.
Citat
Du får en recoveryDVD fra HP
det er nemlig lige hvad jeg gør, jeg har lige snakket med en flink HP supporter, jeg får en recovery i løbet af en uge eller to

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-01-08 12:24

Selv tak.