/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Brækket riben ? ?
Fra : h_bmv
Vist : 4723 gange
50 point
Dato : 17-12-07 19:57

Brækket ribben?

Har ikke prøvet noget lignende før.

Det skete i Torsdags på arbejdet, men hændelsesforløbet er vel mere eller mindre underordnet. Har ikke været på skadestuen eller noget som helst. Jeg har klaret mig igennem siden, med større og mindre smerter ved visse armbævegelser, og når jeg skal ligge mig ned/komme op igen, til her i eftermiddags hvor jeg kommer til at trykke på stedet med hjørnet at en stor papkasse.

I løbet af dagen havde jeg mærket hvordan ”noget” arbejdede mod hinanden, men efter trykket med papkassen blev det sådan det rigtigt svært at arbejde og bruge den ene arm uden at udstøde lyde…

Jeg har hørt at der ikke er meget hjælp at hente, man ikke kan gøre noget udover smerte lindring, men skal jeg(/har krav på) da ikke have taget et røngen-billede for at være helt sikker på at det er et u-kompliceret brud?????? , ja, hvis det er et brud i det hele taget.

Hvis jeg ringer til lægen igen, (talte med ham i morges) og det skulle komme så langt, går der vel flere uger inden jeg kommer til røntgen?

MVH.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 20:00

Det behøver ikke at være et brud for at det gør ondt at trække vejret.
Det er min erfaring.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 20:01

Næste gang tager du direkte til skadestuen,
din sikkerhedsrepræsentant skal vel skrive en rapport?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-12-07 20:02

hvorfor tog du ikke på skadestuen - du aner jo ikke hvad der er sket. det er vigtigt at blive røngtenundersøg hurtigt, hvis det viser du har en skade der skal meldes som arbejdsskade.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-12-07 20:07

Altså i værste fald kan et brækket riben punktere din lunge! Så forstår ikke lige hvorfor du ikke tog på skadestuen!

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 20:10

Ja, men da jeg selv føler det er sket på en lidt dum måde, så har jeg ikke lyst til at give firmaet skylden på den måde...

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 20:12

Ja, burde nok have taget direkte på skadestuen, en lærestreg, men hvad gør jeg nu?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-12-07 20:12

Er da ligemeget. De kommer squ ikke og takker dig for du ikke sagde det. Det er simpelthen tosset det som du har gang i! Tænk på dig selv!

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-12-07 20:14

Ja du kan jo ta på skadestuen nu, eller gøre det imorgen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 20:17

Citat
så har jeg ikke lyst til at give firmaet skylden på den måde...

Det handler ikke om skyld. Det er dit helbred og et forsikringsspørgsmål.
Du kan da sagtens være klodset og komme til skade, har din arbejdsgiver
informeret og udruster jer med sikkerhedsudstyr, så kan de ikke gøre det
bedre.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 20:28

Tak-tak, men jeg kan lige høre afvisningerne i tlf. røret for mig når de hører det er sket i torsdags, så vil de jo ikke noget på kort sigt.

Her i Århus Amt skal man ringe til skadesuen først nu, er det ikke blevet sådan over hele landet?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-12-07 20:30

Er ved at være et stykke tid siden jeg var på Skadestuen i Aalborg. Men tror ikke man skal ringe der ud inden man kommer, men jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 20:39

jamen det er altså sket på en dum måde, her er hvad jeg fravalgte at skrive i indledningen :

Hændelsesforløb / IRL komedie (tag en dyb indånding, puds brillerne ) :

Torsdag sidste uge. Skal lige hjæpe en lastbilchauffør med at skubbe en palle ind på sin plads på ladet. Jeg er godt gal i forvejen pga. flere detaljer jeg ikke gider skrive:

Pallen sidder lige lidt fast, jeg har travlt , vil lige ”give den en skulder”, og mit u-registrerede mellemnavn er superman, kommer gående meget hurtigt/ hidsigt langt bagfra direkte ind i pallen, wrappede papkasser med tøj i >>den han sq da ik’ ha’ nåj’ problem’ mæj!<<, får ikke vendt siden ordentligt til, så overarmen bliver mast ind foran på lungen på et splitsekund, det giver et et ”smæld” indefra i ørene , den udenlandske chauffør bliver lykkelig på sit gebrokne engelsk da pallen kører ind på sin plads >> yes-yes guut <<, alt imens jeg går chokeret ud bagud af lastbilen med åndenød…

Jeg tror det er min albue der blev mast ind i ribenene

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-12-07 20:47

For nogle år siden havde jeg også noget der sikkert var et brækket ribben.

I starten havde jeg også problemer med at vende mig i sengen.
Kom jeg til at grine gjorde det ondt af h... til.
Efter nogle dage fik jeg også fornemmelsen af noget der kørte mod hinanden.

Ringede så til min læge efter nogle dage...han spurgte mig ud om smerter og andet jeg fornemmede. Hans konklution var....måske et brækket ribben, og der er ikke noget at gøre ved !!

Jeg må gå ud fra at din læge også har spurgt dig ud om de symptomer du har, og ud fra det har sagt god for at du bare fortsætter så godt som muligt, uden lægebesøg eller røntgenundersøgelse.

God bedring.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-12-07 20:59

Når det kommer til direkte legemsbeskadigelse er der altså ikke flere ugers ventetid på røngten, knoglerne vokser sgu sammen i ventetiden, Du kan højst komme til at sidde i venteværelset til røngten 1-4 timer efter en henvisning fra lægen.

Og Din sikkerhedsrepræsentant skal vide det, uagtet han ikke kan være alle steder på en gang og holde øje med folk, hvis der senere bliver problemer og en læge ikke har været involveret (+ indberetning til arbejdsskadestyrelsen) kan både han, arbejdspladsen og Dig selv blive pålagt bøder.

Min sikkerhedsrepræsentant fortalt mig at han rent faktisk skulle skrive ned hver gang nogen fik småskader af rent kvajeri, som at snitte sig lidt af en hobbykniv, hvis det sker for tit skal der tages skridt til at forebygge det.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 21:01

Ah... beroligene læsning jakjoe , og ja det minder om min historie.

Jamen Laikapigen og teil, du har ret det er godt nok dumt ikke at søge hjælp og skadesmeling osv. , men jeg ville jo ikke være en "pivskid"....

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-12-07 21:02

Hej h_bmv

Ganske korrekt, et bøjet ribben, er ikke behageligt, og det tager omkring 6 uger, inden du er 100 oppe at køre igen.

Og rigtigt, der kan intet gøres for at lindre på det, andet end piller, i en vis styrke.

Men men men h_bmv

UANSET måden det er sket på, SKAL det anmeldes som en arbejdsskade, for det går altså ind under, Et hændeligt uheld, og det uanset hvor klodset du end føler, du selv har været.

Du har jo IKKE gjort det med vilje, altså det der hedder, med forsæt, for at skrive 14 sygedage ind i statistikken.

Som jeg læser det, er du en stolt Vendelbo / Jyde, hvad der kommer af sig selv, går også væk af sig selv, er det rigtigt ?.

Så h_bmv, nu tager du dig dælme sammen, og får den side røngent fotograferet, for slaget der er ømt er EN ting, og det går over, men bagved, som en anden også har skrevet, er der altså f.eks dine lunger, og der kan altså også i uheldigste fald være fremkommet en blødning, bag ved dine ribben, så nu tager du altså vare på dig selv, og sporenstregs får ringet til lægen i morgen, og hvis lægen "køre med klatten" skulle han kunne få dig røngentfotograferet inden for et par dage.

Finder de ikke noget, får du vished, og ro i sjælen.

Venlig hilsen

vedikkealt

PS. Jeg vil gerne høre fortsættelsen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-12-07 21:05

hvis du siger på skadestuen at det er en arbejdsskade, kommer du hurtigt til. og de er meget mere omhyggelige med at beskrive skaden

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-12-07 21:05

Man behøver nu helle rikke være en "pivskid" for at ta på skadestuen med den frygt at man har brækket et ribben. *S*

Men man skal nu engang tænke på sig selv og passe på sig selv for der er skam ikke andre som gør det for en.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-12-07 21:08

og en anden ting - alle mennesker kvajer sig på et eller andet tidspunkt

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 21:17

Tak alle Jamen vil snakke med sikkerhedsrepræsentant og læge så.

Det var ikke dum-smart, kan man sige dum-sej? - nå nej...

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-12-07 21:40

Skal jeg ringe til nat lægen nu...?

Jer der vil høre hvordan det går kan jo bare beholde abonneringen på spørgsmålet, så skriver jeg her igen når jeg har noget, den må vel gerne hænge i nogen dage.

MVH.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-12-07 21:52

Ja....bare du ikke hænger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-12-07 22:23

skadestuen er kun til akutte skader. kommer man med noget der er ældre bliver man sendt hjem igen.

Jeg synes det lyder som et trykket ribben, behandlingen er som du ved det samme, smertestillende...

Gå til din læge i morgen, du skal måske have en sygemelding og se så at få skrevet en skadesrapport - uanset det er din egen skyld, så skal det gøres for at kunne redegøre i fremtiden hvis der pludselig skulle opstå problemer der gør større skade.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-12-07 23:12

Hi-hi

Så steg bekymringen yderligere i dag, for at falde helt til jorden til aften…

Der var så travlt på arbejdet til morgen at jeg ikke fik ringet til lægen, men smerterne var ikke så slemme i dag, selvom det igen havde været svært at sove på en ny grim måde. Bekymringen steg fordi jeg ikke havde sørget for at blive undersøgt. Og efter trykket med papkassen i går, og… efter at have skrevet med jer her ha-ha

Så kom en af vores chauffører i eftermiddag og fortæller om da han fik trykket 3! Riben i en fodboldkamp. Han fortæller at underbevidstheden kan gøre så man ubevidst ikke udnytter den trykkede lunge, og JA! , jeg syntes netop at jeg har en anelse åndenød i eftermiddag! At man ikke bruger sin lunge bevirker at luften i den ikke bliver skiftet ud, hvilket kan give lungebetændelse!

Så kan det ellers nok være at fjolset her kunne få ringet til vagtlægen efter fyraften, han sendte mig på skadestuen, lægen lyttede undrende på historien, trykkede og lyttede på mig, og ja, han var sikker på der ikke var noget brækket. Glad, men røde ører… men lettet og glad nu.

Og uheldet bliver registreret af sikkerhedsrepræsentanten i morgen. Det er noget samarbejde med kontorets sikkerhedsrepræsentant og min chef fordi lagerets forrige sikkerhedsrepræsentant har fundet andet arbejde.

AAAHH…

Tak Kandu’ere men jeg har jo kun mulighed for at premiere een.... Jeg lader lige tråden hænge i et par dage endnu.

Mvh.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-12-07 00:28

Hej h_bmv

Uanset hvem og "hvad" der får dine point.

Så er jeg glad for høre, at du nu er blevet tjekket, og der ikke umiddelbart er andet end de gener, som du må leve med en 5 - 6 uger mere.

Og dertil kan jeg med sindsro holde både jul og nytår, med fred i sjælen på dine vegne.

Og så glæder det mig i særdeleshed også, at så mange som i din tråd her, har puffet til dig, det vidner da om, at vi mennesker imellem, endnu påtager sig et "ansvar" for, at vi alle, kommer godt igennem vores arbejdsliv.

Men HUSK - du er stadig den nærmeste, til at tage ordentligt vare på dig selv.

og til dig.

Venlig hilsen

vedikkealt

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-12-07 08:25

God bedring. Vished er godt for helbredelsen.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 20-12-07 05:56

Pu ha sikke en historie h_bmv, jeg håber du begynder at få det bedre nu. Av for den en tuff jyde knold...God bedring.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 30-12-07 12:51

Jeg tror jeg er i bedring, men har et nogen flere spørgsmål omkring hvad det egentlig kan være, det gav jo et smæld i ørene ?! og der er alstså noget der kan flytte sig med et ">>gggrrrungc<<", jeg har skrevet et helt nyt spørgsmål i en wordfil, som jeg gerne relatere til denne "tråd", men den pc filen gemt på er gået ned ! Så nu må vi lige se stille og roligt, sætter et spørgsmål under Teknologi....

Jeg har ikke glemt og efterladt denne tråd som rod ! Det er der andre der gør, ikke mig.

Godt nytår hvis ikke vi kandu'es inden osv. ,

MVH.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-12-07 13:06

Det lyder godt, du er i bedring...men stadig GOD BEDRING.....

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-07 13:27

Smældet i ørerne kan jo være en reaktion i hjernen, det er jo ikke unormalt at hvis man banker hårdt på en finger istedet for sømmet ser man lige sort eller får stjerner for øjnene...før det begynder at gøre nas.

For et år siden splattede jeg ud på et isglat vejstykke, en lille isknold havde desværre udset sig et af mine ribben. Stort farvet mærke, en kollega sagde at det gjorde ondt nogle måneder men det var overstået på 14 dage.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 30-12-07 14:12

taak taak
i er der stadigt, yes, hyggeligt , ses, -"skrives"

MVH.

Accepteret svar
Fra : vedikkealt

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-07 14:46

Selv tak

h_bmv, der er altså få spørgsmål, som jeg for mit vedkommende vælger, fortsat at følge, for du virker seriøs , og så ville jeg, om det nu er muligt, være sikker på, at du kom godt videre

Og det som LuffeA beskriver, lige herover, er uden tvivl, den bedste forklaring, du kan få på, hvorfor du også fik en reaktion i hjernen.

Hjernen skal lige gøre op med sig selv, om smerten er af en sådan karakter, at det er formålstjenligt, at du lige besvimer, for en stund. Så du ikke "får glæde" af hele smerten.

Sådan er vores krop, så viseligt indrettet, ses også ved voldsomme trafik ulykker, dem som der ikke er kvæstede, ofte får chok, hvilket gør til, at de INTET husker fra ulykken.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-02-08 22:03

Hvordan går det med helbredet ?

Og så har du ikke lukket spørgsmålet, og uddelt point, til bedste svar, i dine øjne.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 11-02-08 18:58

undskyld, det går godt, glemte min plan med at bygge at ekstra spørgsmål på, jeg skal lige gennemse og overveje og finde ud af det i nærmeste fremtid, Kandu's pointsystem i ved... I skal bare vide jeg syntes i alle fortjener point.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 23-02-08 10:24

TAK alle, alle, ALLE ! ! Rigtig gode svar / komentarer. Undskyld der gik så lang tid. Pointene går til "vedikkealt" for den ekstra opmærksomhed.

På gensyn og igen TAK

fra "h_bmv"

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-02-08 10:34

Hej h_bmv

Selv hader jeg ofte, at uddele point, da der ofte er flere gode svar imellem.

Men det glæder mig, at du er kommet videre.

Og så er du vel FÆRDIG, med at lege STÆRK mand

Venlig hilsen

vedikkealt