/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hvis formel i Excel
Fra : Krogh_Jensen
Vist : 2280 gange
72 point
Dato : 11-12-07 12:29

Problemstillingen er som følger:

Mit største problem lige pt.:Jeg vil gerne have en celle til at vise et "ja" eller "nej" (alternativt et 1-tal, eller et 0) hvis følgende er opfyldt: I31 < eller = B17 OG samtidigt skal I30 > B17.

Jeg troede jeg kunne benytte følgende formel: =TÆL.HVISER(I31;"I31<=$B$17";I30;">I30$B$17")
men denne fungerer ikke, og kan ikke forstå hvorfor.

Et andet problem er at jeg gerne vil have summen af fx følgende tal, men KUN de positive værdier; 1, 2, 5, -2, 29, 0, -5, 3 osv. Her skal summe altså være 40. Eftersom jeg benytter mig af en tilfældighedsgenerator et andet sted i arket vil disse tal konstant skifte, og man kan ikke blot sige præcis hvilke celler der altid er positive.

Og bonusproblemet bliver: Hvorfor kan jeg ikke erstatte de "0,8" med en cellereference??? (B12)

Håber der er nogen der er klar til at gå i krig :)

Jeg har regnearket liggende og sender det meget gerne!

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 11-12-07 12:44

Du kan søge hjælp hos ham her....han ved det 100%
http://www.excel-regneark.dk/
God fornøjelse.

MVH. Scot.

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 11-12-07 12:52

-Hmm, jeg har skrevet og forhørt mig - men han har ikke lige de formler jeg skal bruge på "programmet" ...

Leder stadig efter et super svar... :)

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-12-07 12:53

Den første formel, du efterspørger:

=HVIS(OG(I31<=B17;I30>B17);"Ja";"Nej")

Jeg forstår ikke helt den TÆL.HVISER-formel, du selv har prøvet med.

Den næste formel, du efterspørger, til at summere positive værdier, kan se således ud:

=SUM.HVIS(A1:A4;">0";A1:A4)

...hvor A1:A4 er det område, hvori dine værdier står.

Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke helt... Du skriver: "...de "0,8"..." - hvad er det for nogle 0,8?

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-12-07 12:56

---> scooter

Man kan ganske rigtigt også søge svar på Kandu.dk - her er der 100% også nogen, der ved det...

Simon

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 11-12-07 13:01

De "0,8" er fra denne formel: =TÆL.HVISER(H10:K10;"<0,8";H10:K10;">0")

De 0,8 er bare fra en anden celle hvor de er angivet - i dette tilfælde cellen B12

-Selve formelen fungerer fint, når man selv angiver tallet, men hvis det skulle være cellereferencen til B12, går den kold og fungerer ikke...

Dine 2 andre svar var fantastiske!!!

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-12-07 13:08

Ok, jeg forstår. Hvis du vil skrive "mindre end værdien i en celle", skal du sammensætte en tekststreng af "<" og af værdien i cellen. Det gøres således: "<"&B12

Eksempel:

=SUM.HVIS(A1:A4;"<"&B12;A1:A4)
svarer til...
=SUM.HVIS(A1:A4;"<0,8";A1:A4)
hvis B12 er lig med 0,8.

Simon

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 11-12-07 14:43

Sion - hvis jeg må vil jeg meget gerne sende dig mit regneark, tror du vil kunne lave de sidste to for mig også - Du får pointene uanset hvad; men det kunne sgu være nice hvis du vil prøve... Sender dem sammen med en forklaring om hvad der skal ske...

Du kan bare snede mig en blank mail; hvis du ikke vil offentliggøre din mail her på forummet - så svarer jeg bare på den og vedhæfter filen.

Mvh Poul - poul_krogh_jensen@hotmail.com

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 72 point
Dato : 12-12-07 17:24

Jeg har set på dit regneark, og tror at nedenstående er det korrekte form af din formel i celle K26 i Ark4. Dog kan mit Excel ikke beregne formlerne i området F26:F40, hvorfor der meldes fejl i mit resultat i K26:K40.

=IF($J$26="JA";IF(L6<=$B$9;$B$7;IF(L6<=$C$9;$C$7;IF(L6<=$D$9;$D$7;"FEJL")));"INGEN LEVERING")

Jeg regner med, at du selv kan/vil lave formlen til ANKOMSTDAG.

Simon

Kommentar
Fra : Jaakko

Dato : 16-12-07 10:51

Første problem (Har du en dansk Excel oversættes formel automatisk, når den er indtastet):
=IF(AND(B17<=I31;I30>B17);"Ja";"Nej").

Andet problem: For f.eks. at få alle positive tal i området A1:A9, i celle A10 skrives:
=SUMIF(A1:A9;">0";A1:A9).

Tredje problem: Som Simon skriver "hvad er det for "0,8", du taler om?

Hvis der er tale om blot at ændre "0,8" hvorsomhelst i regnearket kan du blot bruge "Søg og erstat": Find "0,8" erstat med "B12".

Vær dog opmærksom på at hvis du nogle steder har "0,8" stående hvor det IKKE skal slettes kan du ikke bruge "erstat alle". I så fald skal da sikre dig at du kun markerer det/de områder op hvor "0,8" skal erstattes med "B12"der, inden du vælger "erstat alle".

Ligeglad med point. Har alligevel ikke fået dem tildelt ved tidligere accepterede svar, selvom Kandu har sendt mail om at jeg ville få dem...! Har andre været ude for det?

Godkendelse af svar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 16-12-07 17:14

Tak for svaret sion.