/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Marie Ammonsen
Fra : modersvilje
Vist : 1271 gange
200 point
Dato : 10-12-07 19:25

Marie Louise Frederikke (Admunsen - Flere stavemåder)
født ca 1812 død mellem 1834/1840 ?
forældre + søskende søges!

Det jeg har er:
FERDINANDT Edvard MOYEL
Birth: 19 MAR 1834
Christening: 21 MAR 1834 Trinitatis, Kobenhavn,
Parents:
Father: CHRISTIAN FERDINANDT MOYEL
Mother: MARIE LOUISE FRIDERIKKE ADMUNDSEN

Ved denne barnedåb har Marie Louise adresse hos disse mennesker

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Borgergade 136,Bagstuen, 3, FT-1834, C5734
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Christofer Amundsen 40 Gift Arbeidsmand
Johanne Dortee Gerlak 50 Gift hans Kone
Carlote Marie Amundsen 16 Ugift deres Barn
Marte Kristine Amundsen 11 Ugift deres Barn
Christofer Amundsen 10 Ugift deres Barn
jeg tror at det er en ½broder fordi:

Johannes Christophersen <AMONDSEN>
Birth: 30 Oct 1794 Place: <Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark>
Christening: 21 Nov 1794 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: Amond AMONDSEN
Mother: Else PEDERSDR
Collection Details: Holmen; Den Danske Folkekirke
............................................................................................................
Den samme Amond Amondsen ? bliver viet igen
AMON AMONSEN (matros)
TOINE CHRISTENSDT
Marriage: 22 APR 1811 Trinitatis, Kobenhavn
Jeg tror at dette par er forældre til min Marie Louise Frederikke Amondsen

men i slægtsforskning er det ikke nok at tro, der skal beviser til
Kandu hjælpe?

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 22:30

Jeg finder flere i Norge end i Danmark med det navn...
Måske er din Marie Louise i familie med nordpols fareren Roald Amundsen?

Jeg husker Moyel fra tidligere søgninger,
men foreløbig finder jeg ingen Amundsen Admunsen Amondsen
forældre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 22:45

Er du stødt på Brich navnet?

"
AMMUNDSEN BRICH, Ammund   Christening Date:   25 May 1777   Kobenhavn,
   Father:   Ammund BRICH
   Mother:   Maren NIELSDR
"
nyt for mig, Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-12-07 23:49

Hej Svend jeg tror meget på dette par som forældre!!
Men de er ikke at finde i FT 1834 og 1840 Kbh
AMON AMONSEN (matros)
TOINE CHRISTENSDT
Marriage: 22 APR 1811 Trinitatis, Kobenhavn
Det passer med at hun er født ca 1812
og i 1834 har hun adresse hos Johan Christofer Amundsen hvis far hedder Amon Amonsen

PS: Moyel ja det er hende jeg tror er mor til Karen Moyel,
men hun er helt sikkert mor til min direkte ane Ferdinand Edvard Moyel

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 09:15

Jeg tror Matrosen er født i Norge
"
AMUNDSEN, Ammund   Chr   1780   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Amund PEDERSEN
Mo:   Anne THORSDR
AMMUNDSEN, Ammund   Chr   1781   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Ammund ASLAKSEN
Mo:   Marthe INGEMORSDR
AMUNDSEN, Amund   Chr   1784   Norw   Vest   Brunla
Fa:   Amund NIELSEN
Mo:   Berte HANSDR
OMMUNDSEN, Omund Martinius   Bir   1785   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Ommund DIDRICHSEN
Mo:   Maria TORCHILDSDR
AMMUNDSEN, Ammund   Chr   1786   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Ammund AMMUNDSEN
Mo:   Dorthe THORSDR
OMMUNDSEN, Ommund   Bir   1786   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Ommund JENSEN
Mo:   Gurine OMMUNDSDR
AMMUNDSEN, Ammund   Bir   1787   Norw   Busk   Modum
Fa:   Ammund OLSEN
Mo:   Anne SIVERSDR
OMUNDSEN, Omund   Chr   1787   Norw   Roga   Nedstr
Fa:   Omund OLSEN
Mo:   Anna TORBIORNSDR
AMMUNDSEN, Ammund   Chr   1788   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Ammund AMMUNDSEN
Mo:   Johanne OLSDR
AMMUNDSEN, Ammund   Chr   1788   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Ammund ANDERSEN
Mo:   Anne INGEMORSDR
AMMUNDSEN, Ammund   Chr   1788   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Ammund AMMUNDSEN
Mo:   Dorthe THORSDR
AMUNDSEN OSTLAG, Amund   Bir   1789   Norw   Nord   Folda
Fa:   Amund OSTLAG
Mo:   Maria PETTERSDR
AMUNDSEN, Ammund   Bir   1790   Norw   Busk   Modum
Fa:   Amund AMUNDSEN
Mo:   Olene TOSTENSDR
AMUNDSEN AAREG, Amund   Chr   1790   Norw   Roga   Tysvae
Fa:   Amund AAREG
Mo:
OMUNDSEN, Omund   Chr   1790   Norw   AuAg   Herefo
Fa:   Omund OSMUNDSEN
Mo:   Gunnild KNUDSDR
"
En af dem, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 09:20

Bare for at vise at Toine også er et norsk pigenavn
"
HARTVIGSDATTER, Toine Marie   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   29 Sep 1884
   Christening Date:   30 Nov 1884   Recorded in:   Halden, Ostfold, Norway
         Collection:   Halden; Den Norske Kirke
   Father:   Hartvig Bernhard HANSEN
   Mother:   Matilde Pauline
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 09:34

Noget stemmer ikke...

i 1794:
Far Amond
Mor Else

i 1811:
Amon gifter sig med Toine

Der er jo hundredvis of Amon(d)/Amund i Norge,
hvorfor skulle det være den samme?

Så nok ældre end de mange jeg først fandt??
Svend, der nu skal ned at "spare" i Flensborg...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-12-07 09:53

Hej Svend
Det er også muligt at finde Amon og sønnen i Danmark!
Hvis jeg har ret i min antagelse, er det i hans 2. ægteskab han får marie Lovise

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Krokodillegaden 7, 2060, FT-1801, A5020
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Amon Amonsen 32 Gift Husbonde Matros 2 Division 3 Compagnie
Else Pedersdatter 42 Gift Hustrue
Johan Friderich Rejnert [Amonsen] 13 Ugift deres Søn Dreng 2 Division 2 Artillerie Compagnie
Johan Christopher Amonsen 7 Ugift ditto [deres Søn]
Cathrine Lorenze [Amonsen] 4 Ugift deres Datter

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 13:15

Amon 32 år i 1801 altså født ca 1769, i Norge eller Danmark eller?

måske ikke far til den første søn, som 19 årig??
men sikkert til den næste...

og hele 42 år da han igen gifter sig???
med datter som 43 årig...

Muligt ja, jeg prøver at finde Amon født i Norge... Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 13:29

Mit bud på den ældste Amin gift med Else
"
AAMUNDSEN SAETRE, Amund   Christening Date: 30 Jul 1769 Fjelberg, Hordaland, Norway
Father:   Aamund SAETRE
"
Finder ingen født i Danmark, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 13:42

Udvider vi søge intervallet fra 1769 +-1 til +-3 er der lidt flere, tættere på navnemæssigt:
"
AMUNDSEN GLAAMEN, Amund   Chr   1766   Norw   Hord   Skaane
Fa:   Amund GLAAMEN
Mo:
AMUNSEN, Amun   Chr   1766   Norw   Tele   Eidang
Fa:   Amun HANSEN
Mo:   Borte IWERSDR
OMMUNDSEN, Ommund   Chr   1766   Norw   VeAg   Ovrebo
Fa:   Ommund JONSSON
Mo:   Ingeri HANSDR
AAMUNDSEN SAETRE, Amund   Chr   1769   Norw   Hord   Fjelbe
Fa:   Aamund SAETRE
Mo:
OMMUNDSEN, Ommund   Bir   1769   Norw   VeAg   Kristi
Fa:   Ommund HANSEN
Mo:   Anne ANDERSDR
AMUNDSEN, Amund   Chr   1772   Norw   Ostf   Aremar
Fa:   Amund AMMUNDSEN
Mo:   Sigri TONNESDR
"
Stadig født i Norge ikke i Danmark, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-12-07 14:46

hej Modersvilje
der er enten 2x AMUND AMUNDSEN eller også er han gift 3x med TOINE CHRISTENSDT?

CAROLINE LOVISE AMUNDSEN
Christening: 12 FEB 1809 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
Father: AMUND AMUNDSEN Family
Mother: CATHRINE HANSDR

data stemmer med kirkebogen på AO.
jule hilsner
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-12-07 15:07

Frederiksberg Sokkelund København Frederiksberg 1797 1813

Father: AMUND AMUNDSEN (ungkarl )
Mother: CATHRINE HANSDR
vies d. 30 okto.....1805
opslag 115 højre side 292
det ser ud til der er 2x AMUND AMUNDSEN
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 15:31

Er vi nu ikke oppe på 3...

Godt fundet senta, men næppe ham der er født i 1769, nok i Norge?

Og nok heller ikke matrosen, der gifter sig bare to år efter at CAROLINE LOVISE er født??
(ikke Marie Louise Frederikke; men hun er måske en lillesøster, jeg fandt også en lillesøster? Karen)

Jeg tror du har fundet en "midt imellem" AMUND AMUNDSEN???

hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-12-07 17:22

Hej
Min Marie Lovise Frederikke, har noget med denne familie at gøre!!
FT-1801,
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Amon Amonsen 32 Gift Husbonde Matros 2 Division 3 Compagnie
Else Pedersdatter 42 Gift Hustrue
Johan Friderich Rejnert [Amonsen] 13 Ugift deres Søn Dreng 2 Division 2 Artillerie Compagnie
Johan Christopher Amonsen 7 Ugift ditto [deres Søn]
Cathrine Lorenze [Amonsen] 4 Ugift deres Datter

Ved barnedåben af Evdard ferdinand Moyel
opgiver moderen til kirkebogen at hendes adresse er Borgergade 136

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Borgergade 136,Bagstuen, 3, FT-1834, C5734
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Christofer Amundsen 40 Gift Arbeidsmand
Johanne Dortee Gerlak 50 Gift hans Kone
Carlote Marie Amundsen 16 Ugift deres Barn
Marte Kristine Amundsen 11 Ugift deres Barn
Christofer Amundsen 10 Ugift deres Barn
.........................................................................................................................................
FT 1834 & 1840
København, Sokkelund, Lyngby, Thealyst, Lyngbye, 18, FT-1834, C2581
Ferdinant Mojel 36 Ugift Gartner
Marie Ammonsen 22 Ugift hans Pige (her må hun være meget gravid)

København, Sokkelund, Lyngby, Lyngbye, et Lyststed, , FT-1840, C1234
Christian Ferdinand Mojel 33 Enkemand Gartner, Eier af Stedet
Ferdinand Eduard Mojel 6 Ugift hans Søn [Christian Ferdinand Mojel]

i 1834 er Marie hos ham, og i 1840 kalder han sig enkemand
fordi han kalder sig enkemand tror jeg at Marie er død mellem disse 2 Ft

jeg har aldrig fundet dem gift, og da Ferdinand gifter sig igen kalder han sig ungkarl

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 17:38

Jeg forstår stadig ikke:

Amon den ældre i 1801:
Amon Amonsen 32 Gift Husbonde Matros 2 Division 3 Compagnie
Else Pedersdatter 42 Gift Hustrue

senta' s Amon den mellemste ved CAROLINE LOVISE' s fødsel i 1809
Father: AMUND AMUNDSEN Family
Mother: CATHRINE HANSDR

og matrosen Amon den yngre:
AMON AMONSEN (matros)
TOINE CHRISTENSDT
Marriage: 22 APR 1811 Trinitatis, Kobenhavn

Tre koner og mindst to Amon...
Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-12-07 10:05

Hej Svend
Bare det "kun" var 2x Amon at vælge mellem,
men her er 5 stk, så hvis alle har været gift flere gange, bliver der nok at se til !!!!

Udtræk fra DDD Amt : København 1801 5 poster fundet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Navn: Amon Amonsen Køn: M Alder: 19 Civilstand: Ugift
Erhverv: Enrollered Matros
Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Hof & Militæretaten Stednavn: Hof- & Militæretaten
Matr.nr/adresse: Elsdyrsgaden 5 Husstands-/familienr: 754 Indtastningsnr: A5020 Løbenr.: 7261
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Amon Amonsen Køn: M Alder: 32 Civilstand: Gift
Erhverv: Matros 2 Division 3 Compagnie
Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Hof & Militæretaten Stednavn: Hof- & Militæretaten
Matr.nr/adresse: Krokodillegaden 7 Husstands-/familienr: 2060 Indtastningsnr: A5020 Løbenr.: 10857
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Amon Amonsen Køn: M Alder: 26 Civilstand: Ugift
Erhverv: Enr. Matros
Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Stednavn: Sankt Annæ Vester Kvarter
Matr.nr/adresse: Matr. 80 Husstands-/familienr: 323 Indtastningsnr: A5029 Løbenr.: 1774
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Amon Amonsen Køn: M Alder: 20 Civilstand: Ugift
Erhverv: Skibstømmerm.
Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Stednavn: Sankt Annæ Vester Kvarter
Matr.nr/adresse: Matr. 76 Husstands-/familienr: 308 Indtastningsnr: A5029 Løbenr.: 1701
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Amon Amonsen Køn: M Alder: 42 Civilstand: Gift
Erhverv: Hyrekuskekarl
Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Stednavn: Sankt Annæ Vester Kvarter
Matr.nr/adresse: Matr. 23 Husstands-/familienr: 81 Indtastningsnr: A5029 Løbenr.: 47
---------------------------------------------------------------------------------------------

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-12-07 12:38

hrj Modersvilje
her er fra DDA 1771 og 1787 med alle de amonsen er der kun udelukkelses metoden tilbage,
ergo må du i holmen / garnisionen/ frederiksberg og trinitats kirkebøger for at finde ophavet til marie.

marie er ikke døbt i trinitatis, hvad årstal mener du hun er født.????
senta

Kilde: OE-1771
Mandens navn: AmonsenMandens erhverv: Matros
Mandens alder: 46Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 2Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 60
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 2
Sogn: Sankt Annæ Vester KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 064b
Indtastningsnr: C7267Løbenr.: 454

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Olle AmonsenMandens erhverv: Demit. L. af Quar.s. [Garnisonen] Kongl. Pencion 72 rd
Mandens alder: 88Mandens civilstand: Enkemand
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Ja
Enkestand antal år: 25Antal uforsørgede børn: 3
Sogn: Sankt Annæ Vester KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 291d
Indtastningsnr: C7267Løbenr.: 2626

3 poster fundet.

Navn: Amon Amonsen Køn: M Alder: 54 Civilstand: Gift
Erhverv: Tiener
Kilde: FT-1787 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Rosenborg Kvarter
Matr.nr/adresse: Springgade 28 Husstands-/familienr: 92 Indtastningsnr: B5769 Løbenr.: 456

Navn: Amon Amonsen Alder: 37 Civilstand: Gift
Erhverv: Matr.ved Comp
Kilde: FT-1787 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Hof & Militæretaten Stednavn: Nyboder 4.Divisions 8.Matroskompagni
Matr.nr/adresse: Elsdyrgade 9 Husstands-/familienr: 1842 Indtastningsnr: B5763 Løbenr.: 8900

Navn: Amon Amonsen Alder: 38 Civilstand: Gift
Erhverv: Matros i 4.Div 3.Comp
Kilde: FT-1787 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Hof & Militæretaten Stednavn: Nyboder 4.Divisions 3.Matroskompagni
Matr.nr/adresse: Nygade 18 Husstands-/familienr: 1702 Indtastningsnr: B5763 Løbenr.: 8159

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-07 14:05

hej Modersvilje

Holmen Sokkelund København Holmen 1806 1813
opslag 130
øverst finder du MARIE LOUISE FRIDERIKKE ADMUNDSEN født i juli 1811
far ?? resten må du selv tyde

senta

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 12-12-07 18:36

Tak for svaret senta.
Dette er hvad jeg søgte, jeg har læst mange kirkebøger, men ikke Holmen,
hvordan fik du iden at søge i holmen.
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-12-07 18:51

hej Modersvilje
jeg har set i de andre kirkebøger % resultat, der var kun holmens tilbage og der var jo gevinst, men hvem er denne elias og konens efternavn kan jeg ikke læse
.held og lykke
senta

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-12-07 20:35

Hej Senta
Jeg havde ikke været i kirkebogen da jeg lukkede spørgsmålet, der skulle laves mad til fam.
Nu har jeg været der!!
Hun hedder Marie Sophie Frederikke ØV og egentlig vel også Eliassen
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-12-07 10:56

hej Modersvilje
det er jeg meget ked ```` sorry :-c

Marie Sophie Frederikke ØV og egentlig vel også Eliassen
jrg tror hun hedder ammonsen til efternavn,jeg kan ikke tyde det hele der står i kirkebogen ,
men faderen hedder elias ammondsen moderen navn er karen efternavn ????, men denne elias bliver gift i holmens kirke 1817 med ane dorthea pedersdatter hvor der står han er ungkarl
Holmen Sokkelund København Holmen 1813 1817
opslag 323 nr. 4
???? hvem er så elias ammonsen/ amundsen ??
og er elias der er far til Marie Sophie Frederikke ikke gift med med karen ????
jeg vender tilbage senere tjekker kirkebøgerne igen
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-12-07 14:13

hej Modersvilje
det kan ikke være andre en din marie sofhie admunsen
Holmen Sokkelund København Holmen 1806 1813
opslag 130
øverst finder du MARIE Sophie FRIDERIKKE ADMUNDSEN født i juli 1811

FERDINANDT Edvard MOYEL
Birth: 19 MAR 1834
Christening: 21 MAR 1834 Trinitatis, Kobenhavn,
Parents:
Father: CHRISTIAN FERDINANDT MOYEL
Mother: MARIE LOUISE FRIDERIKKE ADMUNDSEN moderen til ferdinant hedder
Marie Sophie Frederikke og ikke MARIE LOUISE
jeg tjekkede kirkebogen fra trinitatis og FERDINANDT admonsen / moyel dåbs ,
der står mor Marie Sophie Frederikkeosv
senta
Trinitatis Sokkelund København Trinitatis 1831 1836
opslag 167 nr.66