/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må tredje part betale ?.
Fra : vedikkealt
Vist : 505 gange
500 point
Dato : 09-12-07 11:55

Er det i orden, når tredje part betaler ?.

Når f.eks. en lille forening, ønsker at føre en retssag mod en - for en given regel overtrædelse - og foreningen så ikke selv har økonomi til det, er det så efter loven i orden, at denne forening får andre til at betale for sagsforløbet.

Enten "en god ven" - en organisation - eller få en Advokat til at arbejde gratis.

Hvis Advokaten arbejder gratis, overtræder Advokaten så nogle advokat etiske regler ?

Og forholder det sig anderledes, når det drejer sig om en stævning til - og i Fogedretten, når den lille forening ikke har råd, må de så få en organisation - "en god ven", eller for den sags skyld, hvis Advokaten ønsker at arbejde gratis.

Har den person, der bliver stævnet, til Fogedret eller Byretten, RET til at vide, HVEM der betaler for sagen, og hvis IKKE indstævnte ved det, har sagen så overhovedet juridisk gyldighed ?

Jeg har her stillet flere juridiske spørgsmål, så jeg stikker den 400 point, hvis der er nogle her på Kandu, der kan svare på disse spørgsmål.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-12-07 11:57

NÅ så blev det 500 point, men det giver jeg også gerne for den korrekte udredning.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 510 point
Dato : 09-12-07 12:01

Det er intet i vejen for, at tredjemand betaler for en forenings retssag. Domstolene er fuldstændig ligeglade hvor du får penge til at føre sag for. Modparten har heller ikke krav på at vide hvem der gør sagen økonomisk muligt.

Efter dansk ret er der som udgangspunkt ingen der har noget i mod hvis du betaler tredjemands gæld.

I skal dog være meget opmærksom på, at hvis der er penge, der skifter hænder, så kan der blive tale om beskatning.

Der står bestemt ikke noget i de advokatetiske regler om, at man ikke må arbejde gratis men der er bare ikke ret mange advokater, der gør det.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-12-07 12:13

Det er helt OK og foregår tit at andre betaler. Din fagforening i arbejdsretspørgsmål, din hustandsforsikring i ansvarssager mod dig. Eller forbrugerorganisationerne kan direkte efterlyse sager af en bestemt art som de ønsker at føre for folk.

De fleste retshjælpsadvokater arbejder gratis, fx 2 timer hveranden onsdag.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-12-07 19:00

Rette er ligeglad med hvem der betaler, bare de får deres gebyrer m.m.
En advokat må gerne gøre en vennetjeneste.
Nu skriver du ikke noget hvad det drejer sig om, men en forening kan selv henvende sig til fogedrettet. Jeg bruger aldrig en dyr advokat, men skriver selv til fogedretten og stævner folk.

Der kan måske blive noget med skat når en forening modtger penge, hvis det ikke bliver lavet på den rigtige måde.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-12-07 21:44

Hej RyeJensen - henrikkrebs og hawaii7

Tak for 3 gode svar, der absolut alle 3 gjorde mig klogere.

Og nu er problemet så for mig, at jeg ikke kan dele mine point ud til jer alle 3, omend i hver især fortjener det, så jeg vælger efter først til mølle princippet.

Tak for hjælpen

vedikkealt

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-12-07 21:46

Tak for svaret RyeJensen. Og dertil 4 stjerner, og 500 point.

Venlig hilsen

vedikkealt