/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fra Bjerring til Karup
Fra : svendgiversen
Vist : 1194 gange
100 point
Dato : 08-12-07 12:08

Vor nye slægtsforsker Abildtrup2 lukkede sit spørgsmål:

Mine forfædre stammer fra Bjerring
Peder Mortensen, født 1791
Morten Pedersen, født 1752
Her kan jeg ikke komme længere tilbage.
Family Search finder kun fornavnet Peder, født 1726

Allerede da jeg havde svaret flg:

Altså: Bjerring sogn, Middelsom herred, Viborg amt
Ikke Bjerringbro, mere kendt i dag?? Ifølge Sognetræf..

Og jeg fik nogle billige points...

Men da havde jeg fundet:

Viborg, Middelsom, Bjerring, Bjerring sogn, Bjerring by, 28, FT-1787
Morten Pedersen 33 Gift mand husmand og daglejer
Anne Ditlevsdatter 29 Gift kone
Peder Mortensen 2 Ugift deres barn

Og skrev: Der er vist et par år galt?
men overvejende sandsynligt at Mortens far også hedder Peder, født ca 1726...

Jeg tilbød så at stille spørgsmålet igen og fik dette svar:

Kære Svend
Nej - måske kan jeg ikke komme længere tilbage, men jeg forsøger så med et andet ?:
Min tipoldefar Peder Mortensen flyttede i 1820 fra Bjerring til Karup å som vandmølleejer.
Her bliver han ifølge Hids herreds protokol kaldt Peder Mortensen Bering.
Er der hermed en slægtsforbindelse til Bering, eller er det blot fordi han kommmer fra Bjerring og så har et bynavn Bering hægtet på sig som tilflytter?

Hvorfter jeg fik lov at stille det nu udvidede spørgs på hendes? vegne... Vi giver jo ikke op så let!
Hvem kan hjælpe? Jeg er ikke så god til det med til og fraflytninger...
Og med 1726 er vi jo ude på overdrevet.

På Abildtrup2 s vegne...som ny kandu bruger har hun jo ikke mange points, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-07 12:30

Det er jo nok dette Karup:
Karup sogn, Lysgård herred, Viborg amt

Her finder jeg mølleren Peder Mortensen:
"
Viborg, Lysgaard, Karup, Karup sogn, Karup Bye - en Gaard, 8, FT-1834,
Peder Mortensen 42 Gift Møller
Katrine Barbara Bræuner 40 Gift Hans Kone
Anne Magrethe Pedersdatter 12 Ugift Deres Barn
Jacob Pedersen 10 Ugift Deres Barn
Katrine Pedersdatter 8 Ugift Deres Barn
Morten Pedersen 3 Ugift Deres Barn
"
Men ikke her i folketællingen nogen antydning af hvor han kommer fra. Hverken Bjerring el. Bering?
Hvem finder dette tilnavn?? Svend
Og den farfar han er opkaldt efter, Peder Mortensen født ca 1726 ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-07 16:05

Noget jeg ikke forstår:

Viborg, Middelsom, Bjerring, Bjerring sogn, Bjerring by, 28, FT-1787
Her bliver han ifølge Hids herreds protokol kaldt Peder Mortensen Bering.
Viborg, Lysgaard, Karup, Karup sogn, Karup Bye - en Gaard, 8, FT-1834,

Hvorfor Hids Herred?
Når han kommer fra Bjerring i Middelsom herred??
og flytter til Karup i Lysgaard herred???

Og det ser jo ud til han "mølleren" rigtigt er født i 1791 (eller 92)
men så kan han jo ikke være med i folketællingen i 1787 som to årig?

Har han en storebror der dør mellem 1785 og 1791,
som han overtager navnet fra? (opkaldes også efter farfaderen).
Eller er der tale om forvekslinger af to familier??

Hvem kan rede trådene ud for Abildtrup??? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-07 16:33

Her er en gammel Bering
"
Anders Jensen Bering
Bjerring Bye, Middelsom herred, Viborg amt., Denmark
Death: abt 1620
Father: Jens Andersen Bering
Spouse: Anne Baysdatter Marriage: 1611
"
Også fra Bjerring...

Bare for at vise, at dengang på jysk med håndskrift, kunne Bjerring sagtens blive til Bering.
Men det hjælper os ikke med hensyn til mølleren med forkert alder fra et andet herred, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 08-12-07 16:47

Til Svend fra Abildtrup2

Jeg har nok klokket i det. Der står i min kilde, som hedder Danske vandmøller, tror jeg nok under Karup vandmølle: 1820 sælger Jesper Nielsen møllen til Peder Mortensen, Bering. Så står der nedenunder: Litt. Fra Lysgård og Hids Herred 1926.
Jeg er næsten sikker på, at Peder er nr. 2 Peder efter en død bror.

Hilsen
Abildtrup2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-07 17:15

Godt Abildtrup2,
så er et par af mine tvivls spørgsmål ryddet af vejen...

Og som I ser, spørgeren (den rigtige) er med på tråden, bare hjælp hende?
(noget hyn ikke har dementeret, så nok en kvindelig spørger?).

Men det er ligegyldigt for besvarelsen, bare forbliv anonym, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 08-12-07 18:02

Kære Svend

Forkert! Jeg hedder faktisk Svend Erik. Mit efternavn er egentlig Abildtrup Pedersen. Efter Martinus Pedersen, min bedstefar, hvis far Morten Pedersen er søn af den gode Peder Mortensen.
Familien slettede Pedersen efternavnet i 1962, men jeg har ikke slettet mine aners fortid! - så klø bare løs!

Hilsen
Abildtrup2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-07 18:22

Godt navnebror,
jeg arbejder også sammen med en Svend Erik, fra Thy,
og en tysker, der ikke kan stave: kun Sven uden d. Det giver nogle problemer...

Når jeg antog du var en dame, jeg tænkte nok på Jytte Abildstrøm?
Jeg har haft et indlæg under small talk om hvad man forestilller sig bag de anonyme kandu brugere.

Hed selv Svend Giversen Andersen, og fik slettet Andersen i 1970,
min kone nåede at hedde Andersen, men alle kendte os som Giversen; kvæg avler familie fra Skals. De navne problemer det har givet gennem tiderne, kunne jeg fortælle længe om...

Nu skal vi bare finde din (vand )møller familie, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 08-12-07 20:02

Kære Svend
Jeg er nok lidt tungnem. Hvad er det for et pointsystem I ligger og kappes om?
Er det adgang til Kraks blå bog?
Navneproblemer. Ja Abildtrup kan staves på så mange måder, at jeg nogle gange hellere vil have heddet Pedersen!
Om møller Peder Mortensen ved jeg, at han før Karup var ansat på Klode Mølle, hvis det kan hjælpe.

Hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-07 15:06

Om point systemet,

hver dag du logger på kandu får du 20 points, som du så kan stille spørgsmål for...

hvis du beder om at blive super user, får du også points for at svare på spørgsmål;
når spørgeren akcepterer dit svar.

begrundelsen med de første er vel at begrænse nogen snakkebassers spørgelyst,
at nogen kappes om de andre forstår vi ikke, de er intet værd, kun prestige;
dog udloddes månedens præmie ud fra super points...

Tilbage til vandmøllen, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 09-12-07 15:19

Kære Svend

Det er forståeligt. Tak for det.
Kan du forklare, hvordan en slægtsforsker i Family Search kan skrive, at Peder Mortensens bedstefar fra 1726 kun er opført med navner Peder?
Hvor kan man have det fra ?

Hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 09-12-07 15:22

Kære Svend

For god ordens skyld: Koster det noget det at bruge KAN DU??
I deres regler læser jeg ikke noget.

Hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-07 15:53

Det koster intet at bruge kandu,
kun hvad du må betale for at være på nettet...

Jeg troede du havde fundet oplysningen med Peder i Family Search,
jeg har naturligvis forsøgt med Peder Mortensen...
(spørger du med kun Peder, får du jo alt for mange svar).

Men både året og navnet er jo sandsynligt:
Får sønen Morten i 1852 som 26 årig, og nok to sønnesønner med samme navn...
Hvor har du det fra?

Og klode mølle hjælper os vis ikke videre?

finder både:
>Klode Mølle, Kragelund Sogn,
>Klode Mølle, Engesvang Sogn

hvad er rigtigt?? Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 09-12-07 16:33

Jeg tror det er Engesvang

I Family Search under Morten Pedersen, Bjerring 1752 nr. 19 står : Father: Peder 1726 udedn efternavn.
Hvad mener du med sønnesønnerne?
I Family Search er der forøvrigt en masse med efternavn Bering - dog uden at jeg kan finde sammenhæng til Peder Mortensen, med mindre Peder 1726 er en Bering!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-07 17:48

Kirkebøgerne findes under Arkivalier Online
http://www.arkivalieronline.dk/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Dengang var Bjerring Sammen med Vammen:

For faderen Peder?
1701-1722 Bjerring Mammen opslag 52-53, her begynder 1726

For Morten Pedersen
1701-1722 Bjerring Mammen opslag 108-109, her har du 1752

Desværre jeg ikke god til at læse håndskrift og har ikke fundet hverken far eller søn
Men præsten mange gange om fadderne: alle af Bering, ikke fra Bjerring

Er der en der kan hjælpe med at tyde?
Og/eller Niels Erik ved du hvordan du anvender Arkivalier Online??

Og sønnesønnerne er jo Mortens børn: Peder født ca 1785 og død?
samt mølleren Peder født 1791...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 09-12-07 18:22

Hvordan kan jeg komme til at læse det du hentyder til.
Jeg er rimelig god til håndskrift.
Har lært gotisk

Hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-07 19:31

Nu må I skriftkyndige hjælpe...

hvordan tilmelder og bruger man:
http://www.arkivalieronline.dk/

Ikke min stærke side, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 09-12-07 20:40

Kære Svend

Nu har jeg fundet ud af det og er ved at læse Bjerring/Mammen kirkebog 1726, som er lidt kryptisk.

Hilsen
Svend Erik

Accepteret svar
Fra : kirsten41

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-07 23:10

Hej venner
Jeg vil lige indskyde en bemærkning om, at det ikke er alt man finder i " Family search" man skal tage for gode varer, jeg har har været ude for nogle fejl, så jeg tjekker altid oplysningerne i kirkebøger.
hilsen Kirsten41

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-12-07 09:58

til svendgiversen
bed om et password til ao, se brugervejledningen
senta

http://www.arkivalieronline.dk/faq/vejledninger/vejledning.aspx

Nu må I skriftkyndige hjælpe...

hvordan tilmelder og bruger man:
http://www.arkivalieronline.dk/

Ikke min stærke side, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-07 10:58

Ja Kirsten,
fødselsårene i Family Search er usikre, vi har set lidt andre årstal i folketællingerne,
og prøver nu med kirkebøgerne, som jeg ikke er så god til at læse...

Og senta, jeg er på AO, men kan ikke huske hvordan...
Det var den oprindelige spørger Svend Erik, der skulle have hjælp,
men det er tilsyneladende lykkedes for ham at få åbnet kirkebøgerne fra Vammem-Bjerring.

Og Svend Erik, hvis du heller ikke kan læse hvad der står, kan du oprette nye spørgsmål:
med "hjælp til søgning", en lækkerbidsken for nogle...

Ikke mange skriftkyndige orker at bladre ned i bunden af så stort et spørgsmål som dette,
de ser jo først os føre en lang dialog om landsbyer, slettede efternavne, etc...
Hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 12-12-07 08:55

Kære Svedn
Hjælp til søgning.
Jeg er nu kommet så langt, at kirkebøgerne fra Bjerring-Mammen står på min skærm-MEN
min forfader langt ude Morten Pedersen fra enten 1753 eller 1754 kan jeg ikke finde(læse). For kunne jeg det, kunne jeg også finde faderen Peder fra 1726. Er der mon nogle, der har skarpere briller end jeg?

Hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 10:36

>min forfader langt ude Morten Pedersen fra enten 1753 eller 1754 kan jeg ikke finde(læse

Så er det jeg anbefaler at du stiller et nyt spørgsmål: hjælp til tydning
så alle de skriftkloge, der ikke orker at gå ned i dette lange spørgsmål, kan hjælpe.

Oplys hvor i AO de skal søge:
og tag hellere 1752 med, som du først selv angiver...

Hvis han nu ikke er der? Hvor så?? Og hvor svigter vore kilder???
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 12-12-07 11:50

Hjælp til tydning!

Min tiptipoldefar, født 1752, 1753, 1754 hedder Morten Pedersen fra Bjerring.
Han står i kirkebogen under AO, død 1832 2. maj.
Jeg kan ikke finde ham i AO under fødsel Bjerring-Mammen under ovennævnte årstal.
Måske på grund af dårlige briller eller manglende evner hos mig!
Jeg vil gerne finde ham, da jeg så måske kan finde Mortens fader, som via Famly Search er opgivet til kun at hedde Peder, 1726. Normalt står faderens navn jo foran før sønnens døbenavn.
På forhånd tak.

hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 14:42

Det er meget fint Ole....

men det jeg mente var "Stil et nyt spørgsmål",
som da du første gang spurgte om Beboere fra Bjerring.

Du har vel samlet lidt points nu, og 40-50 points vil være nok...

Her i bunden af mit spørgsmål ser ikke mange din anmodning om Hjælp til tydning, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 12-12-07 15:02

"Stil et nyt spørgsmål"
Min tiptipoldefar født 1752, 1753, 1754?? hedder Morten Pedersen fra Bjerring Viborg amt.
Han står i kirkebogen under AO, død 1832, 2. maj.
Jeg kan ikke finde ham i AO under fødsel Bjerring-Mammen under ovennævnte årstalsmuligheder.
Måske på grund af dårlige briller eller manglende evner hos mig!
Jeg vil gerne finde ham, da jeg så måske kan finde Mortens fader, som via Family Search er opgivet til kun at hedde Peder >1726. Normalt står faderens- altså Mortens fars navn i kirkebogen jo foran sønnens døbenavn dengang, har jeg da fundet ud af.

Mvh

Svend Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 16:53

Du forstår stadig ikke Ole:

Gå ud på kandu , vælg slægtsforskning:

under Brugerservice : Stil spørgsmål

Du får flere svar hvis du selv spørger,
for mange kender mig, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 12-12-07 17:13

Jeg hedder ikke Ole, men nuvel: Jeg kan ikke stille ??, da jeg kun har 7 point og altså dermed ikke står i Kraks blå bog!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 17:45

Undskyld Svend Erik,
(Ole er i et andet spørgmål).

Men fik du ikke 20 points, du loggede på i morges?
(ikke snolde/frådse her op til Jul).

Spørg i morgen, når du har fået 20 points mere,
eller måske er der en anden, der vil spørge på dine vegne??

Kun få vil svare, hvis jeg spørger igen, Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 12-12-07 17:51

Næh, og jeg som da ellers skriver i tide og utide har kun 7 points

hilsen

Svend Erik

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 13-12-07 16:18

Nu kan jeg vist ikke komme videre!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-07 16:40

Nej jeg lukker snart dette spørgsmål, du harjo selv stillet et nyt nu...

Det der undrer mig, i går havde du 7 points , nu udbyder du 200?
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 13-12-07 16:56

Ok - vi lukker for varmen.
De 200 er for at få de rigtig skriftkloge frem!

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-07 20:23

Tak for svaret kirsten41.

Kommentar
Fra : Abildtrup2

Dato : 26-12-07 22:47

Til rette vedkommende.

Vedr. Morten Pedersen født 1752/53 bopæl i Bjerring både 1787 og 1801 efter folketællinger,
så er han umulig at finde Bjerring kirkebøger, hverken fødsel eller konfirmation.
Han fik en søn Peder i 1785, opført i folketællingerne 1787 og endnu en Peder i 1791,
så Peder nr.1 må være død omkring 1786. Kan ikke findes!
Min teori: Peder er omkring 1786 flyttet til Bjerring, og han stammer måske fra Karup, da sønnen
Peder i 1820 flytter til Karup.
Findes der en tilgangsliste til Bjerring omkring 1786?

Hilsen
Svend Erik