/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutning af minishunt
Fra : alvinanker
Vist : 1147 gange
100 point
Dato : 02-12-07 16:19

Jeg skal til at støbe gulv med gulvvarme og ønsker at tilslutte en minishunt til eksisterende fjernvarme. Der "løber" to rør til en radiator i vores badeværelse som er umiddelbart ovenover hvor jeg skal støbe. Kan man forbinde minishunten til disse to 15 mm kobberrør med et T-stykke. Jeg skal ikke selv tilslutte da dette skal gøres af en autorisert VVS´er da jeg ikke er klog på slige sager. Jeg skal bare være sikkker så jeg ikke har to gulvarmeslanger som endet "blindt" hvis de ikke kan tilsluttes.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-12-07 16:52

Jov da gulvarmeslangen kan fint forsynes fra radiatorens forsyning med de foreslåede t-stykker.
Og så kan der indskydes en returventil på gulvvarmens retur, så du kan indstille gulvtemperaturen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-07 18:53

øhhhh, du ønsker at tilkoble en minishunt, klogt valg iøvrigt. Det er langt bedre end at køre på returventil.

Et TEE-stykke på frem og retur til radiatoren og på med minishunten. Dens indbyggede termostat sørger for den ikke æder mere varme end nødvendigt og din varmebærerpumpe sørger for du ikke for omløb den forkerte vej. Så løsningen lyder god nok.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-12-07 20:13

Hvordan skulle det kunne løbe den forkerte vej ?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 02-12-07 21:28

Hvis du ingen fortryk har i form af en en pumpe, og pumper vha en minishunt OG kobler på vha de benævnte tee-stykker! Simpelt. Skal jeg sende en tegningn til dig Palle? Troede egentlig returventilerne du henviste til var døde for mange år siden! At bruge dem er ren fusk og skrammel. AT anbefale dem er direkte dumt.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 02-12-07 21:30

Øhhhh Palle, du er maskinmester, VVS-mester (hvad det så end er) osv osv..... Hvad fanden er det så for en rådgivning?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 02-12-07 21:31

Sorry, det stod nederst på dit CV.

Pedel.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-12-07 21:49

At returventiler er døde må du da fortælle Danfoss, for de sælger rigtig mange af dem.
"Hvis du ingen fortryk har i form af en en pumpe" Ja ellers kom der jo nok ikke varme i den radiator, og heller ikke i gulvvarmen.

Hvorfor skal der da bruges minishunt, det er da spild af strøm:
http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/DK_33.C.2.1-4.0503%20LK%20Minishunt%20M60%20monteringsanvisning1.pdf
Den bruges da kun hvor man slukker hovedpumpen,(Feks. på gasfyr), og stadig vil have varme i gulvet. Desuden indeholder den jo stadig en returventil.
Vi snakker fjernvarme, eller hva.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 02-12-07 22:41

..og at Danfoss sælger returventiler er ensbetydende med det er klogt til gulvvarme?!!?? Danfoss, hvis styringsprogrammer for ADAP KOOL kun liiiige har passeret DOS og kun dårligt snakker med Windows. Godmorgen herr lærer.

Pedel altså....

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 02-12-07 22:42

Hvis du slukker hoverpumpen hvor kommer varmen så fra. Minishunt eller ej???

Godkendelse af svar
Fra : alvinanker

Dato : 03-12-07 17:18

Tak for svaret Snedig.