/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
installering af nyt gaskomfur.
Fra : OleP
Vist : 7405 gange
300 point
Dato : 01-12-07 19:11

hvis man nu i teorien selv vil udskifte et gammelt gaskomfur og går ned og køber et eks. nyt Gornje, så kommer man hjem med 1 stk komfur + nogle poser med forskellige dyser ,en slags prøvestuds og en 90g pibevinkel...

Og er det så rigtigt man starter med at montere prøve-studsen bag på komfuret...(selvfølgelig vendt den rigtige vej) derefter sætter man pibevinklen på så den pejer op....og man laver et rør der går ca 20 cm over kanten på komfuret og at man derefter sætter sikkerhedsslangen på og så til sidst slutter den til eksisterende kobling på væggen...tænder for gassen og tjekker med lækagespray for utætheder inden man tager det i brug....

Eller er der andre ting man skal være opmærksom på?

Mvh Ole

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-12-07 19:33

du må slet ikke montere et gaskomfur selv. det bør du da være ret opmærksom på.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 01-12-07 19:39

jo da...

http://www.ke.dk/portal/page/portal/Bygas2/Gør-det-selv-udskiftning?page=432

jeg kan bare ikke få siden til at virke ordentligt..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-07 01:09

Dyserne skal passe til den gasart og det gastryk du har .
Der er mindst tre forskellige gasarter i almindelig brug i Danmark. Så du kan rimelig nemt tage fejl.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-12-07 09:03

du skal i hvert fald have det registreret hos dit energiselskab.
Jeg flyttede ind i en lejlighed hvor komfuret ikke virkede og fandt ud af det var fordi det bare var sat på, men ikke reguleret (og dermed ikke registreret da det er VVSeren der giver besked). For at få de gode blå flammer tror jeg du skal have fat i en fagmand og vil sige det slet ikke kan forsvares at begynde at lege med den slags når du ingen forusætninger har i forvejen.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 02-12-07 09:57

hej jomfruane...bare rolig...jeg leger ikke med gas...ligeså lidt som jeg leger med strøm...men jeg er nyuddannet VVS-montør så jeg er ikke helt tabt bag en vogn....jeg mangler bare et hurtigt gaskursus og så er det måske mig der næste gang kommer og ordner dit komfur når det er defekt..hohoho....God Jul allesammen...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-07 10:53

Det skal endda være selskabets egne certificerede folk, selv om en 60-årig blickenschlager kan lave det lige så godt.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 02-12-07 12:38

hvad mon de så mener inde på bygas2`s hjemmeside når de har et link til hvor man SELV udskifter det gamle...eller er det bare mig der har misforstået "gør det selv" afsnittet?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-07 12:52

Okay, så ved Du mere, jeg har ikke søgt oplysninger, blot brugt omtanke

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 300 point
Dato : 02-12-07 13:14

OleP

Du må iIKKE pille selv!! JA, du har misforstået !!
og hjemmesiden
- som du selv bemærkede - virker ikke..

De forskellige afsnit - som alle er tomme - har omtalt
og beskrevet nogle ordninger
hvor folk skulle udskifte deres gamle gas-komfurer
med et nyt
hvis deres gamle gas komfur ikke kunne godkendes til den nye by-gas
--den ordning løber ikke længere, hvor man kunne få tilskud til udskiftning af gl.komfur---
derfor er afsnittene på hjemmesiden tomme !!!

En af ordningerne var at man kunne købe en pakkeløsning
hvor firmaet hvor du købte dit nye komfur
ordnede alle papirer og bortskaffede gammelt komfur og installerede nyt komfor
==den dyre men lette løsning

Den billigere løsning, hvor man ikke skulle have så mange penge op af lommen
==
Den anden ordning hvor MAN SELV udfyldte papirer og
fik registreret at det gamle komfur var bortskaffet på korrekt måde
--der har ALDRIG været en vejledning til at man selv kan tilslutte et nyt gaskomfur
det har altid været FORBUDT
tilslutning skal en autoriseret gøre
derudover skal tilslutningen/ændringen GODKENDES af myndighederne inden ibrugtagning

jeg har netop hjulpet et familiemedlem med denne procedure
derfor ved jeg det helt præcist.

--du må ikke pille--

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-12-07 14:38

og de nye regler for brug af gaskomfurer

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 02-12-07 18:27

Du MÅ ikke selv!! Hvis du er VVS'er og mangler gaskursus, så tag en god kollega i hånden, der har prøvet det før, og få HJÆLP!!
OG vær lige opmærksom på om den type installationer skal godkendes af gasleverandøren (de kan være temmelig krakilske.

Godkendelse af svar
Fra : OleP

Dato : 07-01-08 14:12

Tak for svaret MissBe.