/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Italiensk julemenu
Fra : modersvilje
Vist : 1034 gange
300 point
Dato : 01-12-07 10:14

Italiensk julemenu søges!
Jeg leder efter julemenuer fra Italien især opskrifterne, forretter & hovedretter!
Kager er der masser af, så de har ingen interesse!

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 01-12-07 10:59

det var da sjovt.....det gjorde jeg sidste år, men fik aldrig rigtig nogen responce......nu bor jeg hernede i det italienske og er på udkig efter alt muligt...
kan se at de bruger meget med skinke..............og så den der ulækre grisefod....
tror ikke de har nogen speciel menu.....de blander alt muligt ligesom de plejer...men aner det ikke endnu......
når jeg ved mere, sender jeg et ordentligt svar...me skal forhøre mig nærmere.....
ciao fra Faenza i italien....miss.j

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-07 11:33
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-12-07 13:45

absolut en mulighed Stouenberg.
Jeg tror at der er forskellige traditioner fra norditalien til syd.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-12-07 13:55

Ja der er forskellige geografiske traditioner. Klik ind på nedenstående link, og du finder julemeny fra de forskellige regioner.

Natale = jul
Piatti = tallerken (hvad der er på tallerkenen)

Det kræver at du kan lidt Italiensk, men rigtig god fornøjelse
http://www.cookaround.com/cucina/speciali/nat-3.php

/PG

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-12-07 14:00

Det kan jeg godt nok ikke havde ikke italiensk, men har den nye italienske kogebog "Sølvskeen" så det kan være at de italienske navne står i den.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-12-07 14:14

Bemærk de fire link i bunden af hjemmesiden:

La pasta
Ricette
Piatti immancabili
I Dolci di Natale e le singole regioni

Med en Italiensk/Dansk ordbog tror jeg du vil kunne forstå navnet på menyen, det er dog lidt sværere at finde opskriften, for den varierer også fra egn til egn, sommetider også fra hus til hus.

Jeg har boet i Norditalien ca, 150 dage per år igennem 5 år. Jeg savner virkelig smagen af det originale italieske køkken. Flere of flere butikker har originale italienske produkter. Eksempelvis har Bilka et stort sortiment i pasta.

Skriv hvis jeg skal (forsøge) at oversætte nogle ord.
/PG

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 01-12-07 17:16

fantastisk....hvor blev dog alle de link af til mig for et år siden da jeg søgte samme emne...jepsen...smagen af italienske produkter....der blir virkelig kælet og nusset om madvarene hernede...der blir smagt på maden......den blir ikke bare bikset sammen og slugt i løbet af 5 min som i dk....mumser....og alle de vidunderlige specialbutikker...je gelsker dem.....ikke bare en bix med det hele rodet sammen....næh personlig betjening og smagsprøver før ma køber.....ikke købe katten i sækken.....smukt.......
dog mangler jeg lidt mere økologisk.....æg f.ex....økologiske æg fra fritgående høns.....me skal ud og finde et sted i min omegn....der render mange frie høns rundt på æble, vin og kiviplantagerne og i haverne.....gog gog...
ciao miss.j

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 02-12-07 12:28

Ciao miss,
Som jeg læser dit indlæg, så er du i Italien nu ? .. hvis ja, hvor (by).
/PG

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-12-07 12:39

jepsen....jeg bor i Faenza.i ravenna provinsen....dejligt. her er skønt.....dejlig vejr og solskin....uhm jeg nyder det og om lidt skal jeg ind til byen for et se om det er idag der skulle være stort julemarked.....igår var det ikke.kan ikke huske hvornår det var..så je gmå prøve igen idag.....godt det bare tar 10 min på cykel ind til centrum......
god søndag miss.j

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 02-12-07 13:06

Ciao miss,
Måtte lige en tur ind på "din" hjemmeside: http://www.comune.faenza.ra.it/
Mine italienske aktiviteter (1980-1985) var primært i Firenze-, Milano området og i Veneto.
Denne tråd har givet mig "hjemve"

Saluti PG

Annuller spørgsmålet
Fra : modersvilje

Dato : 07-12-07 05:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål