/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Billig fagforening?
Fra : idaw
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 28-11-07 17:10

Hej!!

Er der nogen der kan anbefale en billig fagforening? Han er p.t i Dansk Metal, men at betale 1200 om måneden er lidt rigeligt.
(han er automatikfagtekniker)
Jeg ved ikke hvordan de forskelige fagforeninger virker, men det skal jo gerne være en god en, med a-kasse osv osv...
Er der nogen "straf" i forbindelse med at skifte fagforening?

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 28-11-07 17:17

Der er jo altid den straf at man står i en fagforening, som ikke kender ens område så godt, og heller ikke er helt så frisk på at føre sager, som de faglige. Selv ville jeg ha' det skidt med at "nasse" på den overenskomst, mine kolleger i Metal havde betalt for at forhandle/konflikte hjem gennem årene. Har man det godt med det og roder man sig ikke ud i noget er der ingen straf.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 28-11-07 17:25

det kan jeg godt se, men at betale 1/10 del eller 1 /12 del af sin løn til fagforening, syns vi er for meget...
Desuden er der vel andre end Metal,der reprecenterer de områder...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-11-07 17:38

De billige fagforeninger repræsenterer alle fagområder.
Det er fordelen ved at have en dyr. De kender ens område og hele branchen.

En af forskellene er diverse kurser og andre aktiviteter. De findes kun i meget begrænset mængde hos de billige, og de koster til gengæld en del mere.
Hvis man overvejer et skift, vil jeg anbefale Den kristne (man behøver ikke gå i kirke ) eller Danmarks Frie Fagforening http://www.dff.net/

Læs evt her.
http://www.ekroner.dk/fagforening.php?gclid=CNTWmP37_48CFQpuMAodBEuApQ

Jeg anbefaler at holde dig langt væk fra fagforeningen Danmark, Funktionærkartellet/teknikersammenslutning og Det Faglige Hus. Læse i nedenstående link hvorfor!!
http://www.fagforeningsfup.dk/

GOd fornøjelse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-07 18:26

Og så lige................A-kassen (arbejdsløshedskasse) hænger ikke sammen med den faglige forening.
Du kan godt stå i A-kasse uden at væremedlem af den faglige forening.
Det er som regel den faglige forening, som forhandler din løn og arbejdsvilkår for dig.
A-kassen er til for at betale understøttelse, når/hvis du bliver arbejdsløs.
A-kassen hjælper dig ikke i spørgsmål om løn og arbejdsvilkår.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-11-07 18:33

Helt rigtigt

Der er ingen lov der påbyder at være i en fagforening.
Men kolleger kan gøre livet surt for dig, hvis ikke du er medlem. Trods det er lovligt at være i en fri fagforening. Hurra for demokratiet

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 28-11-07 18:33

Citat
Hvis man overvejer et skift, vil jeg anbefale Den kristne

Du mangler lige at skrive at hvis han skifter til Den kristne,skal han nok lige se om hans arbejdsplads har en overenskomst med Den kristne,der er ikke ret mange arbejdspladser der har en overenskomst med dem,ikke så meget at de ikke vil,men pga de andre arbejder,som ikke gider at betale i dyre domme til deres fagforeninger for at få bedre goder og løn og så kommer der en fra de kristelige og vil havde dem samme(og jeg forstår dem sgu godt)På min arbejdsplads er der ikke nogen fra kristelige og hvis der kom,fik de besked på ar skifte eller en spark i røven(de skal ikke havde de samme gode som os og så ikke betale for det også),de må gerne stå i den kristelige for virksomheden,men ikke for os

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-11-07 18:45

Hej idaw

jeg forstår ikke helt din besked

Citat
det kan jeg godt se, men at betale 1/10 del eller 1 /12 del af sin løn til fagforening, syns vi er for meget...

Betyder det virkeligt, at han kun tjener mellem 12.000 - 14.400 kroner pr. måned?
Formodentlig ikke - du ser evt. kun på beløb efter skat!
Husk, at Fagforeningskontingent kan trækkes i Skat og med kr. 1200 om måneden, kunne det lyde som om, at han også betaler Efterlønskontingent. Hvis han er i samme alder som dig, kunne han evt. overveje om han ønsker at betale efterlønskontingent.

I HK betaler jeg kr. 1.255,- pr. måned.

Jeg vil direkte fraråde medlemsskab af "Frie fagforeninger" og tilsvarende, hvis man forventer at få noget for sit kontingent, hvis man får problemer. Jeg kan kun anbefale fagforeninger, der er medlem af LO.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 28-11-07 18:46

Jangchr- jeg håber virkelig ikke du er chef noget sted, for det er da noget bavl du siger!!
Hvad er der galt i at spare penge? Ville da ønske han kunne blive i Metal, men de er (undskyld mig) fucking dyre.... Hvis Metal ville gøre noget for at holde på deres medlemmer satte de vel prisen lidt ned... Syns desuden ikke Metal kommer med goder frivilligt, de skal hives ud af dem, kurser osv.

Men det er altså ikke alle fagforeninger der har en a-kasse?

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 28-11-07 18:49

Hej Ida!
Som Jeb3 kan jeg anbefale Kristelige fagbevægelse.På min bs er der hævet 802kr...A-kasse:281 kr..adm:123 kr..efterløn:398 kr
Jeg var i 80erne medlem af Jord&betonarbejderfagforening...rødeste kommunister ,men flinke til at ringe til én når man var bagud med kontingent uden at eksludere...I 90erne skiftede jeg til FTF-A da jeg skiftede job til Bibl.ass. & blev eksluderet da jeg ikke havde betalt til tiden...meldte mig i trods ind i de kristelige & jeg må sige:Dér blir jeg fanema!!......selvom jeg med endnu et jobskifte burde være i FOA...jeg ved så ikke om de lige så flinke på Djursland som i Lyngby,hvor de virklig giver sig tid & yder en Top-service selvom jeg kun betaler til A-kassen & i øvrigt er budhhist & minirocker...JC

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 28-11-07 19:02

Husk lige på at det ikke er gratis at udvikle og vedligeholde overenskomster...
Så smut bare over til de gule hvis du vil være med til forringe forholdene.
Der hvor jeg er ansat er der overenskomst med 3F og jeg er medlem af 3F....kunne aldrig drømme om at skifte.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 28-11-07 19:18

Og desuden kommer de "billige" heller ikke ud på besøg på byggepladsen hvis der er problemer eller sikkerheden halter.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 28-11-07 19:23

Citat
Jangchr- jeg håber virkelig ikke du er chef noget sted, for det er da noget bavl du siger!!
Hvad er der galt i at spare penge?

Jeg er ikke chef nogen steder,jeg er almindlig arbejder,der er ikke noget i vejen i at spare penge,men det er det hvis det er på andres bekostninger og det ville det være når vi andre betaler for at fagforeningen kan opnå det bedste overenskomster for os og så står der bare en af de gule og skummer fløden på vores bekostning og penge

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-11-07 20:15

Grunden til at jeg anbefaler de 2 fagforeninger er fordi det er de eneste af de gule, jeg har hørt lidt positivt om. IKKE fordi jeg selv ville slifte, men vil man, tror jeg det er de bedste.

Jeg er selv en RØD fagforeningskvinde. Er i TL, og kunne heller ikke selv drømme om at skifte.

Når man snakker økonomi skal man også lige husk, at det ikke er 1200 kr om måneden. De er jo fradragsberrettiget. Så finder han en billigere så medfører det også et mindre fradrag. SÅ husk lige at rette forskudsopgørelsen.

Overenskomster: her skal det checkes om hans arbejdsplads har overenskomst med den nye fagforening. Ellers har han reelt ingen krav til ferie mv. Mange følger den almindelige overenskomst alligevel, men det er ikke noget man skal tage som en selvfølge.

Og for at lyde som min gamle morfar, der var næstformand i fagforeningen i mange år:
Tænk lige på, hvem det er der har givet os 37 timers arbejdsuge. 5 ugers ferie. Feriefridage. Barselsorlov på et år. Sikkerhedsregler mv.
Det er de fagforeninger vi andre betaler til. ´Dem, der også har folk nok ansat, hvis der opstår et problem, så de kan sende en ud.
Man skal tænke på, at man får hvad man betaler for.
Køber du et par busker til 100 kr er kvaliteten heller ikke som et par til 500 kr.
Sådan er det nu engang.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 28-11-07 20:31

Det du skriver er selvfølgelig rigtigt men ferie er ved lov og gælder uanset om der er overenskomst eller ej....men ellers rigtig nok .:)

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 28-11-07 20:52

Ingen overenskomst kun ferielov, funktionærlov, arbejdsmiljølov, ansættelsesbevislov og et par småting mere - ingen mindsteløn, ingen arbejdstid (dog max. 48 timer i gennemsnit), ingen børns første sygdag, ingen overtidsbetaling, ingen mulighed for akkord, ingen opsigelsvarsel, ingen kørsel, ingen feriefridage, ikke fri 1.maj, ingen pension - - kun hvad du selv kan aftale!!

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 28-11-07 21:22

Puha, det virker altså til at være temmeligt svært at overskue....

Tak for jeres svar:) Kigger jeres links igennem:)

Jeg lader den lige stå lidt...

Mvh Ida.