/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forsikring,rørskade, entrepren
Fra : tutter2
Vist : 843 gange
55 point
Dato : 28-11-07 14:15

Hvem skal dække skaden???

Vi bygger nyt hus og har bestilt telefon hos TDC. I dag ringer der en entreprenør og spørger hvor vi skal have stikket ind henne? Vi forklarer det skal gå ind i bryggerset og tilfældigvis oplyser min at der går et el-kabel bagved garagen hvor vi forventer han vil grave. Længere er samtalen ikke.

Ikke ret lang tid efter ringer entreprenøren og fortæller at han har gravet på forsiden af huset og har gravet vores helt nye jordvarmekabel over..... Han fortæller at vi har oplysningspligt og da han har haft kontakt til os, var det os der skulle have oplyst omkring dette da han talte med os??

Men har han så ikke pligt til at fortælle hvor han skal grave og fortælle os om den oplysningspligt, samt spørge ind til hvad der ligger gravet ned hvor på grunden? Hvor skal vi vide fra at vi har oplysningspligt? Desuden ringer han til min mand på hans arbejde og vi er ikke varslet at de vil komme da min mand ellers ville have været tilstede....

Vi søger svar for entrepernøren vil helt sikkert løbe fra regningen på reperation af jordvarmen da den forløber sig på 12500 kr!!!! Hvad dækker entreprenøren pligter i forbindelse med dette, altså hvis vi skal overholde vores oplysningspligt skal han så ikke også oplyse os om denne og spørge ind til hvad der er gravet ned hvor??

gerne et link....

Ane Marie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 14:46

Citat
Vi bygger nyt hus og har bestilt telefon hos TDC

Har I anlagt have før huset er færdigt ???????

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-11-07 14:54

Hej Ane Marie

Skammer mig lidt for er selv i branchen...

Men Det er et svært spørgsmål, for i har som private IKKE nogen oplysningspligt, da man anser private som "uvidende" om den slags.... Men som udgangs punkt ved man at der er; Vandrør,Kloakrør, Elkabel og telefon ind til et hus, og Disse ved man af erfaring ca hvor er... Men hvad folk ellers gravet ned er jo umuligt at vide...

Men i har ingen oplysningspligt! Man kan sige at i burde ha sagt det og han burde ha spurgt, så det er en 50/50... Men han har(burde ha) en forsikring som dækker, men jeg ville forslå at i deler selvrisikoen og så ikke gør mere men Det kommer an på om i kan blive enige... For principelt har han ansvaret som den professionelle.... Men det er en gråzone...

Var grunden stadig en byggeplads?

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 28-11-07 15:51

Også hej.

Har du forelagt problemet for TDC?? Du har lavet en aftale med TDC - så de må være medansvarlige???

Kommentar
Fra : tutter2

Dato : 28-11-07 17:09

Nej vi har ikke anlagt have, det er kun huset som er opført og grunden står vel egentlig stadig som en byggegrund...

TDC mener ikke de har ansvar overhovedet selvom det er dem der har uddelegeret opgaven til en underleverandør....

Ekspress 105 - tak for dit svar.... hvis vi som privat ikke har oplysningspligt, hvor finder jeg noget om det her på skrift, jeg har brug for at vise entreprenøren noget på skrift. Ham jeg talte med var ikke på vores byggeplads, han var bare ansvarlig og stod et helt andet sted..... han sagde tydeligt at havde han vist der var jordvarme så havde han aldrig gravet, men der var et kæmpe skilt ved vejen hvor der stod at vi opvarmer med jordvarme.... ikke til at overse.

Jeg tror han prøver at tørre den af på os.....

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 55 point
Dato : 29-11-07 22:19

Ane Marie du har nok desværre helt ret i din antagelse..

TDC er ihvertfald ikke ansvarlige, da de ikke selv graver men har underentrepernøre og det er deres ansvar det de laver...

Men hvis det er/var en byggeplads så havde i vel en entrepreise-forsikring?? Muligt den vil dække.... Men hvor i finder det på skrift ved jeg godt nok ik lige... Måske i skal spøre en advokat om det...

Men en ting der undre mig lidt er at så vidt jeg har forstået var det et telefonkabel de gravede ned? Og jordvarmeslangen de gravede over? Telefonkabler ligger normalt i 40-50cm og jordvarme i 100cm...

Godkendelse af svar
Fra : tutter2

Dato : 30-11-07 13:32

Tak for svaret Ekspress105.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-12-07 13:42

Velbekommen ane marie