/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
lavskyls toilet og septitank
Fra : gydesen
Vist : 2473 gange
20 point
Dato : 10-02-03 23:24

Jeg har hørt at man ikke kan bruge 3-6 L skyls toiletter hvis man har septitank... Det skulle være noget med at der ikke kom tryk nok på rørene til at "emnerne" kunne komme igennem. Er dette blot en skrøne eller har nogen erfaring med dette??

Kommentar
Fra : dennis1

Dato : 10-02-03 23:55

Jeg kommer her med svar på dit spørgsmål det er kun en skrøne for du bruger lille skyl ved vandladning og stort skyl når du hm hm ellers hvis der skulle op stå problemer med din septitank kna man lægge 2 pakker gær i hver 6 måned det skulle afhjælpe problemrene.
Hilsen en
vvs

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-03 09:40

Dennis, nu er det sådan at alt det "gode" der er i den menneskelige afføring fuldt ud er nok til at holde en septiktank gående. Den der med gær, døde høner og katte troede jeg hørte fortiden til. Der er faktisk lidt om det gydesen siger, men det afhænger i høj grad af resten af installationen. Ligeledes kan der komme bøvl med "for lidt vand" som gør af kamrene vil få problemer med opstuvning. Men, Gydesen, den største fare for "livet" i din septiktank er alt det grimme sæbe og kemikalier vi hælder i vores vaskemaskine og opvaskemaskine - de er hårde ved kemi'en i tanken. Hvis jeg var dig ville jeg nu prøve (har man små unger er der normalt ingen problem), duer det ikke med 3 liter må du jo bare bruge 6 liter.

Accepteret svar
Fra : Avant85

Modtaget 20 point
Dato : 24-03-03 11:46

Hvis den "store portion" kommer helt ud i septiktanken med de 6 liter som skyl, så er der ingen problemer med funktionen af selve processen i tanken. Det er vist sjælden at der leveres 6 liter fæces på en gang. Septiktanken skal, når den sættes igang ( fra ny eller efter en tømning ), fyldes op med vand. Det som regel returvand fra slamsugeren. Når der så kommer "noget" flydende til tanken deles tanken op i tre rum, som i starten selvfølgelig ikke har samme volumen. Der skal være vand så processen kan gå igang. Noget falder til bunden som bundslam og noget flyder op som flydelag og hvert sted foregår der hver sin proces som nedbryder/omsætter fæces, papir og andet. Ved processen i flydeslammet vil der falde noget til bunden og når bundslamdelen bliver forstor og især midtervandelen bliver for lille, så skal tanken tømmes og det hele starter forfra. Jeg synes det er udmærket med økonomiskyl, idet det lille skyl er med til at vedligeholde vanddelen i tanken og det andet er jo afbalanceret, når der er vand nok til at skylle det helt ud i tanken. Hilsen Avant85 (bestået kloakmesterprøven)

Godkendelse af svar
Fra : gydesen

Dato : 25-03-03 09:52

Tak for svaret Avant85.