/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
tilføj eller fjern programmen
Fra : Tri
Vist : 1167 gange
500 point
Dato : 25-11-07 21:08

Hej Alle!

Min "tilføj eller fjern programmer" i mit win xp er blank/tom, er der nogen mulighed for at jeg kan bruge "tilføj eller fjern programmer" igen & er der evt. nogen programmer som er kendt for at kunne lave rod i "tilføj eller fjern programmer"?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 21:33

Den KAN ikke være tom..... Medmindre maskiner er tom

Men den kan være længe om at loade hvis du har mange programmer.....

Så lad den lige arbejde færdig når du starter den....

Kommentar
Fra : ara

Dato : 25-11-07 21:46

Hvis du har Nero8 instaleret kan det også være denne der skaber problemer.
Ellers er det rigtigt at den lige taget lidt tid om at vise de forskellige programmer.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 25-11-07 21:58

ok! hvis den ikke kan være tom, hvor lang tid skal jeg så lade den loade før jeg skal regne med at kunne se noget? mere end 30 min?

Jeg kører kun med nero 6 se

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-11-07 22:20

Prøv i første omgang, at lukke dit antivirus ned, og tjek igen.

Ellers gå i Start -> Kør og skriv REGSVR32 APPWIZ.CPL og tryk OK

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 25-11-07 22:23

Download og benyt XP manager, som kan hentes i en 15 dages fuld prøveversion her: http://www.yamicsoft.com/xpmanager/index.html

Når du har afinstalleret de programmer du gerne vil fjerne, så vil jeg sige du skal rydde godt og grundigt op på din pc. Jeg vil anbefale dig at køre 1-click guiden igennem + flere af de andre værktøjer!

/Peter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-07 22:54

Du bruger formodentlig XP ?
Windows XP -
Hvis du lige har installeret SPI (Service Pack I) og valgte punktet Arkiver ikke filer, så er det problemet ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 25-11-07 23:50

Hej Palle!

Jeg kører Xp sp 2 & har ikke valgt punktet arkiver filer, da det fylder en del på min HD

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-07 08:32

har du prøvet stl_s forslag ??

Citat
Prøv i første omgang, at lukke dit antivirus ned, og tjek igen.

Ellers gå i Start -> Kør og skriv REGSVR32 APPWIZ.CPL og tryk OK

en tanke der falder mig ind er at du måske ikke har sat flueben i vis opdateringer - samt at du måske ikke bare kører programmer ind men gemmer installationsfilerne i en mappe på et eller andet drev ??? (visse af mine programmer der er gemt på den måde vises nemlig heller ikke i tilføj/fjern - men det er dog kun ganske få)

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 26-11-07 09:07

- og du har hentet: http://www.yamicsoft.com/xpmanager/index.html?
(den virker!)

Kommentar
Fra : leob

Dato : 26-11-07 09:29

Det kan være, at din XP er i "uduj"
Man kan reparere en sådan
se http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 pkt 3 og 4
se også disse tips

Hvis der ser ud til at være udu i Windows
Kør en sfc /scannow.Det gør du ved at indsætte din Windows installations CD i et drev og afslutte når den starter op, derefter går du i kør og skriver:
sfc /scannow - husk mellemrum efter sfc /.
så kontrollerer den om alle beskyttede windows filer.er intakte.
Hvis du har installeret SP2 særskilt, kan du komme ud for et mindre problem. Læs herom på
www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22

Geninstallering
Skal man hjælpe med at geninstallere XP via telefon er det en god ide, at maile denne instruks www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 om hvordan man gør det. Det er nemmere end at skulle forklare via telefon.
HCMA har masser af andre gode tips, som man selv eller andre kan benytte sig af, se "Tip og Tricks" på pages.google.com/edit/leosuppt/tricks?authtoken=0577170686a13345d387ce0aa04245e4bc7c3d8d
leob

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 26-11-07 09:36

leob har ret i, agt sfc /scannow er en god funktion, som er værd at afprøve!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-07 13:28

"Jeg kører Xp sp 2 & har ikke valgt punktet arkiver filer, da det fylder en del på min HD"

Hele fejlen er at du skal arkiver filer, alle andre krumspring hjælper ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 26-11-07 13:51

Hej pallebhansen
Sæt lige et link ind, der understøtter din forklaring på hvorfor alt det andet ikke virker.
Venligst
Peter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-07 13:59

Hvad for andet virker ikke ? Regner da med, det kun er "tilføj eller fjern programmer" der er tom, så man ikke kan fjerne programmer derfra. ?
Eller er der noget jeg er gået glip af
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 26-11-07 15:12

Hej Tri
Har du installeret Nero 8 for nylig er det næsten helt sikkert, at det er det program som er årsagen.
Prøv at se på "Tip" 20-11-07 "Kontrolpanel kan ikke åbnes".
Hvis ikke det kan skyldes inst. af Nero, forstår jeg dig således, at du bruger den almindelig indgang til "Tilføj/Fjern prg." via Kontrolpanel.
Hvis det er det er der, du får en fejl, er der jo en anden mulighed ved at gå ind via Denne Komputer, hvor du under Systemopgaver i venstre side har adgang til til det samme.
Denne mulighed var åben, da jeg selv fik fejlmelding på Kontrolpanel efter install. af Nero 8.
venlig hilsen
kaypia

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 26-11-07 20:20

Jeg kører ikke nero 8, men nero 6 se.
Har hentet xpmanager, det hjælper ikke noget.
Jeg har prøvet stl_s forslag, der sker ikke noget, men har opdaget at jeg heller ikke kan bruge Tilføj/fjern windows komponenter.
Systemopgaver giver også "blank" tilføj eller fjern programmer.
er i gang med at prøve sfc / scannow

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 26-11-07 20:37

Når jeg kører sfc, så beder maskinen op min win xp pro cd, jeg har været inde i regedit og rette som der står på http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22.
Jeg kan som sagt ikke afinstallere min sp2, da der ikke er arkiveret filer & at tilføj eller fjern programmer er blank/tom.

Jeg lader spørgsmålet stå i et par dage endnu & hvis jeg ikke har fået rettet fejlen uden at skulle geninstallere windows, så annulere jeg spørgsmålet.

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 26-11-07 20:48

Jeg synes ikke du kan være bekendt, at annullere spørgsmålet, eftersom vi er mange der har forsøgt at hjælpe dig. Jeg fisker ikke efter at du vælger min besvarelse, men en eller anden fortjener altså at få nogle point for det her!

Hvis SFC beder om din XP pro cd, så put den da i!!!
Du kan ikke køre den guide uden cd'en.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-11-07 20:53

Hvis sfc ikke hjælper, så hent Dial-A-Fix her http://www.softpedia.com/progDownload/Dial-a-fix-Download-27328.html Sæt flueben i "Fix Windows Installer" og ved alt i "Registration Center", og klik GO. Når den er færdig, så genstart maskinen, og se om det virker nu.

Tilbagemelding vil blive påskønnet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-07 21:41

Har givet dig forklaringen, men når du alligevel vil annullere spørgsmålet, så ikke mere herfra.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-11-07 21:49

Jeg gider heller ikke bruge mere tid på dit problem. Du gider dårligt melde tilbage, og nu vil du annullere. Du har klart en mangel på respekt for dem der prøver at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 26-11-07 21:55

Jeg har da ikke sagt/skrevet noget om at jeg under alle omstændigheder vil slette spørgsmålet, men at hvis jeg skal se mig nødsaget til at geninstallere windows så kan jeg ikke se at jeg har fået svar på mit spørgsmål.

Palle! Jeg spurgte om du kunne ligge et link som understøtter dit svar.

Stl_s! Fint program, men der er ingen forbedringer, den er stadig blank.

Peter! Jeg ved skam godt at i er en hel den mennesker som har prøvet at hjælpe mig & den af jeg som giver mest & eller den bedste hjælp får de point som jeg har sat på højkant!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-11-07 21:56

Væk med fluebenet.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 26-11-07 22:00

Fluebenet? Nu er jeg ikke helt med

Kommentar
Fra : Saba4ever

Dato : 26-11-07 22:06

Det samme problem skete med min Computer..men da jeg genstartede den..så var den perfekt igen..

Håber de hjælper--

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-11-07 22:07

Citat
Fluebenet? Nu er jeg ikke helt med

Fjernede mit abonnement på tråden. Tror jeg også de andre har gjort.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 26-11-07 22:11

Ok... Folk bliver nok hurtig negative... Jeg mente bare at jeg har min ret til at slette spørgsmålet, hvis man ikke får et brugbart svar på det spørgsmål som man har stillet, men det lyder som om jeg har taget fejl eller også er folk bare nemme at gøre sure... Det var jo ikke lige det der var meningen...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-11-07 22:33

Det kan være at det andetsidste indlæg i denne tråd (Dave Slinger 12-28-2005, 01:31 PM) kan hjælpe dig...
http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/windows-xp/13705-missing-add-remove-programs-option.html

Det direkte link til indlægget er her:
http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/98481-post13.html

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 26-11-07 23:33

Hej Berpox!

Der skete ingen ting & jeg har dem alle i min registreringsdatabase.

Har du flere forslag, som jeg kan prøve?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-11-07 05:26

Har du stoppet nogle tjenester fornyligt??
Vis start den/dem igen,der er et par tejnester der kan gennerere dit problem vis de er stoppet.
f.eks.
Windows Management Instrumentation

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-07 09:04

Vælg "Start" og "Kør" og indsæt nedenstående tekst, afslut med tryk på ENTER tasten.

control.exe appwiz.cpl

Hvis ikke det virker, så check lige om filen appwiz.cpl overhovedet er på sin plads i folderen c:\windows\system32

Er den der, så må du forsøge med en systemgendannelse.
Hvis ikke, så kan du måske kopiere den fra en anden xp-installation.

Hjælper det heller ikke, så hænger du nok på en ominstallation....

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 27-11-07 09:16

Hvorfor er det slemt, at foretage en reinstallation af din pc?
Med en helt frisk Windows (+ alle sikkerhedsopdateringer fra Windows Update og evt. det gratis antivirusprogram AVAST!) har du en pc, som har en helt klart bedre ydende pc end den du vil få ud af alle de problemer du har haft med den eksisterende Windows på din pc.

Det er kendt, at Windows bliver "doven" efter at du har kørt med programmet i en årrække og når du tilmed har oplevet at der er noget galt med din installation, så vil jeg anbefale dig at starte på en frisk. Husk bare at få taget en backup af væsentlige filer... - men det har du jo naturligvis allerede, ik?
(Hvis du ikke har, så se at få investeret en 500-mand i en ekstern harddisk. Køb ikke 2,5" da de har tendens til at gå hurtigere i stykker end de lidt større 3,5" harddiske!)

Jeg arbejder professionelt med it, i et mindre dansk firma (ca. 250 computere). Hvis jeg oplevede en pc, som den du er ejer af, ville jeg ikke tøve det mindste med at geninstallere Windows.
/Peter

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 27-11-07 10:50

Jeg er meget enig med peterbech.
Lav dog den reinstallation på en ren hardisk og tag besværet med opdatering af Windows XP og geninstallation af dine programmer. Det er nu ikke så slemt endda.
Så får du tiden brugt fornuftigt i stedet for at stadig at lede efter en fejl, som du måske aldrig finder alligevel.
Der er næppe heller tvivl om, at du bagefter vil få en bedre kørende maskine ud af det, som peterbech også nævner.

kaypia

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 27-11-07 22:06

Manse! Jeg har ikke stoppet nogen tjenester & appwiz.cpl er i sin folder.

Peter! det kunne godt være at jeg bliver nød til at lave en frisk installering af Windows... Kan jeg evt. nøjes med at reinstallere win xp på den "gamle" installering?

Mit system er just ikke doven, da det er under et år siden jeg begyndte at køre med XP på denne maskine.

Accepteret svar
Fra : peterbech

Modtaget 500 point
Dato : 27-11-07 22:32

Ja, du kan godt installere oveni den gamle XP version.
Det er dog ikke noget jeg vil anbefale, for så får du bare en masse skrammel med fra den tidligere installation. (installerede programmer m.v.) Det bliver bare aldrig helt godt!

Du kan sagtens installere på samme harddisk, hvis det er det du mener. Det kræver ingen udskiftning af hardware.
Sæt Win XP disken i og følg vejledningen.
Når du skal vælge placering, så slet den partition, som hedder C.
Opret derefter partitionen igen. Evt. 15000 til 20000 MB i størrelse.
Opret desuden en anden patition, som er "resten af din harddisk".
På den måde for du splittet din harddisk op i to bidder.
Den ene - C - skal du installere Windows og alle programmerne på.
Den anden - D - skal du bruge til dine dokumenter, billeder m.v.
Et lille bonustip: Når du har din XP oppe at køre, så højreklik på "Mine dokumenter" og vælg "Egenskaber". Klik på fanebladet "Placering" og vælg D:\. Når Windows spørge om du vil flytte placeringen for "Mine dokumenter", så svar "Ja". På den måde lægger Windows, Office og andre programmer ikke længere dine filer på C:\Documents & Settings\%Dit brugernavn%, men på D:\ partitionen...
Det er dog ingen erstatning for backup. Din harddisk kan stadig stå af og så er du lige vidt. Det er bare "best practice" at dele sin harddisk op i en "system partition" og en "data partition".

Næste gang der går noget galt, kan du bare vælge at installere en ny omgang XP på C partitionen og så går det ikke ud over alle de filer du gerne vil beholde...

Godkendelse af svar
Fra : Tri

Dato : 27-11-07 22:51

Peter!

Jeg tror at jeg vil følge dit råd...

Ang. det med flere partioner på samme HD, er noger jeg har brugt i flere år.
Jeg er også opdraget med at flytte Dokumenter til et anden drev end der hvor system ligger.

Jeg skal nok huske at checke om alle de data jeg skal bruge til den "nye" installering ligger på min externe hd.

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 28-11-07 09:02

Takker :D