/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lavt tryk på vandhanen
Fra : Tri
Vist : 12837 gange
200 point
Dato : 25-11-07 20:15

Hej alle!

Jeg har et mindre problem her i huset, mit varme vand i vandhanerne har stort set ikke noget tryk.
Vandbeholderen ude ved fyret kører med 1,7 bar & det er varme i radiatorerne, men når vi skal tappe varmt vand eller gå i bar, så er der næsten indtet tryk på det varme vand.
Er der nogen der har en idé om hvad det kan være?

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-07 20:19

Gamle forkalkede rør ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 20:22

At der er 1,7 bar på varme beholderen, har intet med trykket på brugsvandet at gøre, det er trykket på varmeforsyningen der vises, altså trykket på det varme vand fra fyret som varmer det vand du bruger op, har du nogle filtre i vandhanerne ? Er det et nyt problem eller har det stået på altid?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 20:39

Citat
men når vi skal tappe varmt vand eller gå i bar

Bruger i varmt vand i baren

Sorry - out of topic....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-11-07 20:57

et termostatbatteri kan give den slags problemer

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-11-07 21:12

Der har måske løsnet sig kalkaflejringer i dit system, og hvis ikke det er dine vandhanefiltre der er tilstoppet, må det sidde et andet sted.
Tag filtrene af dine vandhaner. og åbne dem, så det varme vand løber frit. Prøv så at banke på dine varmtvandsrør, hvor du kan komme til dem, med en metalgenstand, (svensknøgle eller lignende) og håb så at du får sat så meget røre i det at det skyller proppen ud. Får du held med dig, må du forvisse dig om at annoden i varmtvandsbeholderen er der, - den tæres, og skal skiftes med mellemrum.
Jeg ville koncentrere mig ekstra ved bøjninger og forgreninger, hvis det er en prop som er miseren.`

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 25-11-07 21:14

Kan et termostatbatteri lave problemer med alle vandhaner i huset?
Jeg har lavt varm vandstryk på 2 blandingsbatterier & 1 termostatbatteri.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 25-11-07 21:20

Højst tænkelig er det i din varmtvandsbeholder problemet ligger. Enten i form af kalkskaller eller regulær tilkalkning i stigrøret i beholderen. Nødreparation kan være at skifte til recirkulationsrøret (hvis der er et). Er det en separat beholder, eller en der er bygget sammen med fyret?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 21:23

Du har en tilstopning et eller andet sted, eller hvis problemet altid har været der, underdimensionerede varmerør, trykket er det samme på det varme og kolde vand, det er gennemstrømningen du har problemer med

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-07 21:23

for et par år siden havde min nabo det samme problem. det viste sig at være rørene ind til huset der var kalket til. da der blev lagt nye rør og monteret en ny stophane, var problemet løst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-07 21:24

Ved separat beholder kan jeg anbefale dig udskiftning til en Smart Beholder fra Varmehuset. Rustfri kappevandvarmer. Det er kram.

Du kan også forsøge at afsyre beholderen, men det kan betyde at beholderen sprænger læk.

Er beholderen sammenbygget med fyret, kan man ved nogle beholdere udskifte stigrør mv. Er boltet på vha flange.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 21:25

En gennemstrømnings vandvarmer vil altid give mindre gennemstrømning (tryk) på grund af de mange meterrør med zig zag sving

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-11-07 21:31

[CITAT][Kan et termostatbatteri lave problemer med alle vandhaner i huset?
Jeg har lavt varm vandstryk på 2 blandingsbatterier & 1 termostatbatteri.

/CITAT]

Ja det kan et termostatbatteri faktisk godt. De kan lave andre former for ravage så mange etagebyggerier har regler imod dem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-07 22:01

Hvis det er alle vandhaner - så er det ikke et blandingsbatteri.
Hvis der er tryk nok på det kolde vand - så er det sikkert omkring varmtvandsbeholderen.
Er der bare een varmtvandshane som er ok - så er der forstoppelse lige der omkring,
på forsyningsrøret.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 25-11-07 22:07

e.c.! Der er masser at tryk på det kolde vand & der er ingen af batterierne, som kan give andet end et lavt varmvandstryk.
Vi har prøvet at banke på rørene, der sker ikke noget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 22:25

Du har ikke svaret på om det er et nyt problem, eller altid har været ?

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 25-11-07 22:28

Ove! Det er et nyere problem, fruen snakker noget om at trykket begyndte at faldt for ca. 2 mdr siden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-07 22:33

Beholderen eller varmtvandsrør. Mest sansynligt beholderen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 23:03

Så er vi tilbage ved kalk i rørene, hvis det var filtret i vandhanen/blandings batteriet skulle i også mærke det på det kolde vand, lige før din vandvarmer er der sandsynligvis en stophane, sådan en lille forkromet dims der er sat ind på røret og som du kan lukke med en lille plastik hane eller en skruetrækker, måske er der et filter på den lille hane og den bør renset før du skiller hele anlægget

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-11-07 10:18

Har i haft lukket og åbnet for nogen ventil til det varmevand.
Har i haft lukket og åbnet for nogen store ventiler.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-11-07 11:18

Jeg er 100% overbevist om, at det er tilgangsfilteret for det varme vand på dit/dine (termostat)-blandingsbatteri(er).

Varmt vand er væsentligt mere tilbøjeligt til at aflejre kalk og andet snavs i filtrene end koldt vand.

Der er kun ét at gøre: Tap et antal store dunke vand så der er lidt at bruge af til den almindelige husholdning mens du:

1) Afbryder vandforsyningen.
2) Adskiller samtlige blandingsbatterier og piller filtrene ud.
3) Afkalker filtrene i 1/3 32% eddikesyre og 2/3 vand - lad det stå 1-2 timers tid.
4) Saml det hele igen
5) Genetbalér vandforsyningen

... og nu jeg vil vædde på, at du har tryk på varmtvandshanerne igen...jeg har set det så mange gange før - det er ALTID filtrene der er problemet.... og HVIS der ikke er tryk i hanerne efter en ordentlig rengøring/afkalkning, så kan du begynde at undersøge andre mulige fejlkilder.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 27-11-07 22:55

Hej Alle!

Tak for alle de fine forslag...

Konen har bedt en af de lokale rør-pushere om at kikke på systemet i morgen & lige så snart jeg ved hvad fejlen er/var, så får den der kom nærmest de point som jeg har sat på højkant.

Tri

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-11-07 23:14

Vigtigst er at i finder fejlen - håber det går nemt.

kommentar til e.c.
Citat
Hvis det er alle vandhaner - så er det ikke et blandingsbatteri.

Det kan det snilt være - det kan faktisk ødelægge trykket på alt der kommer efter...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-07 09:43

Jammen "jomfruane" - så vil jeg da straks rette alle de reparationer jeg har foretaget gennem 30-40 år.

Måske tænker du på at et enkelt blandingsbatteri kan smide koldt vand over i den varme streng så et andet blandingsbatteri eller varmtvandshane ikke kan levere varmt vand. Det kolde vand har som regel større tryk/flow end det varme vand.

Hvis alle vandhaner har lavt tryk, så er det en fælles fejl.
Hvis en vandhane har lavt tryk er det en lokal fejl.
Hvis en eller flere vandhaner har ok tryk/flow er det en fordelingsfejl /indsnævring / kalk /grus / andet forstoppelse.

Hvis der er tryk på ved åbning, men trykke falder så er tiden der går inden trykke falder afhængig af afstanden til forsnævringen

Stilbare kontraventiler kan godt hænge, så de ikke lukker helt op, da keglen er "flydende"

jomfruane - Nu kan du så selv regne ud hvorfor jeg stillede de spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : Tri

Dato : 28-11-07 17:42

Tak for svaret 3773.

Det er vores stigrør som er kraftigt tilkalket, så du er den der kom nærmest....

Vores lokale rør-pusher kommer of fixer det på Mandag.

Mvh. Tri