/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
HP22TommerMonitor
Fra : svendgiversen
Vist : 949 gange
200 point
Dato : 25-11-07 09:39

En sådan er nu på tilbud i AZ til 2279 kr og man sparer 520 kr...
Hvad er den reelle besparelse? Der er tale om HP model v220.

I efteråret bestilte jeg en HP w2207 hos GetMore til 2249 plus levering,
da det kom til stykket kunne de ikke levere...
(vist fordi TV producenter drænede markedet for PC monitorer? Er det overstået nu??)

Der er tilsyneladende to typer w2207? Den lidt dyrere koster ca 2700.
Hvad er forskellen? Og de er begge bedre end v220?? På hvilken måde???

Jeg vil gerne udskifte min store skærm med en pladsbesparende fladskærm,
og når jeg foretrækker HP er det fordi jeg har en sådan på arbejde,
i øvrigt sammen med en gammel stor Eizo skærm...

Kan jeg lige så godt købe en alm. Samsung monitor der fås i 22" til under 2000 kr?
Hvilken type i så fald?? Eller et endnu billige outsider mærke, hvilket???

På arbejde har jeg de to skærme sammen med en bærbar PC i Dock Station,
men det er ikke lykkedes at få alle tre monitorer til af fungere samtidigt...
Er det muligt? Hvordan??

PFT og God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-07 13:32

HP er jo et mærkevare firma og som sådan typisk dyrere. Så det er jo op til dig hvad du vil vælge! Jeg ved det er samsung der laver indmaden eller panelerne i mange af HP's fladskærme, og samsung har generelt en høj kvalitet, så jeg ville personligt vælge en lidt billigere Samsung. Du kan osse prøve at gå ind på http://www.flatpanels.dk/skaerme.php og måske blive lidt klogere på fladskærme. Hvis du går ind på www.edbpriser.dk vil der osse tyisk ligge anmeldelser og bedømmelser af de enkelte fladskærme, så der kan man jo osse blive lidt klogere med hensyn til at træffe det rigtige valg.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 26-11-07 16:08

Hej Svend
Det er i høj grad et spørgsmål om, hvad du bruger skærmen til.
Der er stor forskel på, om du er "spillenørden" eller "amatørgrafikeren", som laver en masse billedbehandling af dine digitale fotos - eller måske endda begge dele.
Såfremt du arbejder meget med billedbehandling mener jeg ikke, at nogen af de nævnte skærme er rigtig gode, men er det kun til spil og andet alm. arbejde kan de sikkert udmærket gøre fyldest.
De har begge ret hurtige TN paneler. Forskellen mellem V220 og W2207 ligger i, at sidstnævnte har både VGA og DWI indgang, større lysstyrke, højere kontrast og i øvrigt også USB stik.
V220 har kun VGA indgang.
Der er for mig ingen tvivl om, at ekstraprisen for W2207 vil være godt givet ud. PÅ Flatpanels kan du læse en anmeldelse af denne.
Men skal du bruge en skærm til billedbehandling, skal du længere op i pris til en skærm med et andet panel.
De bedste i øjeblikket regnes nok for at være skærme med S-IPS og S-PVA paneler.
De fleste af de kendte mærker laver skærme med disse paneler, som F. eks. Eizo, NEC, Samsung, Phillips, LG, BenQ og andre.
tedd giver dig ovenfor et link til "Flatpanels" brug det endelig. Det er et rigtig godt råd

Personligt er jeg selv p.t. ude efter en ny fladskærm og har undersøgt markedet i nogen tid.
Da jeg aldrig spiller på skærmen, men derimod hører til den gruppe af brugere med mange fotoredigeringsopgver opgaver, er jeg blev klar over, at man sandsynligvis skal op på ca. den dobbelte pris, og måske endda højere, for at få en skærm, som er opfylder kvallitetsbehovet selv for amatørfotografen, hvis altså man virkelig vil have kvallitet.

venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-07 17:12

Tak begge to.

Jeg overvejer Samsung som alternativ til HP,
min nabo har Dell, dem den ser jeg ikke under edbpriser.dk?

>Der er stor forskel på, om du er "spillenørden" eller "amatørgrafikeren"...

Midt i mellem, jeg simulerer i Simulink, somme tider også hjemme...

Men har også digitalt camera; ikke spejl reflex, men det bedste lige efter: Cannon Power Shot S3IS,
og når jeg snart går på pension, vil jeg nok også redigere fotos, lave slægtstræer etc.

Om det koster 2 eller 3000 er ret underordnet, jeg vil bare ikke fejl investere.
Somme tider udbyder stormagasiner jo udgående modeller billigt...

Giver dette anledning til flere råd hører jeg dem gerne, Svend

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 26-11-07 18:06

Her og nu har jeg desværre kun tid til denne korte oplysning.
Dell finder du ikke på EDB priser. De sælger direkte fra www.dell.dk
I morgen har jeg god tid, og det er ingen selvfølge, selv om jeg heldigvis allerede er pensionist,
Men jeg brygger lidt mere konkret sammen i morgen, hvis du er interersseret.
hilsen
kaypia

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-07 18:44

Det er jeg

22" monitor på w2207 niveau?
under 2500 kr, eller bedre performance...

See you tomorrow, Svend

Accepteret svar
Fra : kaypia

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-07 13:03

Hej Svend.

Dit valg af kamera indicerer for mig, at din fotointeresse er lidt udover det helt almindelige.

Så hvis du seriøst mener, at du om føje tid vil kaste dig en hel del over fotoredigering, og du helst ikke vil foretage en fejl-investering, så bliver du efter min bedste opfattelse nødt til at sætte et noget større beløb af.
Indtil for bare 1-2 år siden var de egnede fladskærme til dette brug hundedyre. Det har ændret sig en hel del i den senere tid til den gode side, nemlig nedad.
Men, men - en fladskærm med et S-IPS eller S-PVA panel koster stadig en del over 3000 kr.
Der er også et lille problem i, at der i øjeblikket kun findes ganske få 22 T skærme med disse paneler.
Det var først 20 T som kom ned i menneskelige priser, og så hoppede man lige som videre til 24 T, hvor der er kommet mange rigtig gode skærme med de bedste paneltyper.
På det seneste har der dog vist sig en tendens til, at fabrikanterne nu begynder at bygge 22 T skærme med S-IPS eller S-PVA paneler.
Således har Eizo meddelt, at en sådan skærm er undervejs, men den findes mig bekendt endnu ikke til salg her i landet.
Mange vil nok synes at en 24 T er for stor på skrivebordet, man har måske slet ikke plads, eller synes at prisen er for voldsom.
De fåes fra ca. 4000 til ca. 8000, men så kan man også få en virkelig god skærm, også til "amatørgrafikeren".
Når der kommer et større udbud af 22 T skærme med de rigtige paneler, kan man vil formode, at de vil komme til at ligge i området 3000 - 6000 kr afhængig af mærke, udstyr og opbygning.

Jeg synes du skulle går ind på www.flatpanels.dk hvor du vil kunne hente rigtig megen viden om forskellen på de forskellige paneltyper, og hvorfor TN panelet ikke er særlig velegnet til billedbehandling.

Jeg forstår, at du vil købe en skærm på nettet, og det er som regel også det billigste, når man har bestemt sig for, hvilken skærm man vil have.
De skærme, som er på tilbud i stormagasiner m.v. er, så vidt jeg har set, næsten altid skærme med TN paneler.

Det klogeste du kan gøre, uanset om du beslutter dig for at "nøjes" med skærm med TN-panel, eller du vil tage springet op til det absolut bedre, hvad fotoredigering angår, er under alle omstændigheder at læse nogle anmeldelser eller test af de skærme der interesserer dig.
Og her mener jeg ikke de anmeldelse, som tilfældige private købere har lagt på f. eks. EDB-priser. Ja, de kan da være gode nok, men er altid subjektive både med ris og ros. Anderledes kan det jo ikke være.
Der ligger masser af seriøse test og anmeldelser på nettet.

På Flatpanels kan du finde en side med købsanbefalinger, delt op i Gamerskærme - Amatørgrafiker og Kontorskærme. Der er direkte adgang til test af mange af dem.

www.pcworld.com kan du komme videre til mange seriøse test.
www.pcworld.dk har også en del, og Good Gear Guide er også en indgangsvinkel, men der er masser af andre på nettet. Mange er dog på engelsk eller tysk.
Personligt synes jeg nok, at de test, som ligger på Flatpanels er nogle af bedste og mest omfattende.
Altså, find en eller flere interessante skærme, læs en eller flere test og tag så beslutningen, men køb aldrig en skærm uden at have læst en seriøs test, som vil fortælle dig, hvordan den klarer både spil og grafiske opgaver.
Det blev et langt indlæg, som jeg håber du kan bruge til noget.

Sluttelig kan jeg tilføje, at jeg selv stadig "leder" efter en fladskærm. Laver stadig al min billedbehandling på mit store skrummel af en crt skærm, som er meget bedre til dette brug end vores ellers ganske udmærkede 19 T Fladskærm. Var lige ved at købe end 24 T, men vil nu se tiden en smule an og se hvordan udviklingen med 22 T kommer til at gå.
Venlig hilsen
kaypia

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-07 19:41

tak kaypia for meget imformativ information...

Jeg er nu glad for jeg ikke købte den billige v220 i AZ,
og jeg vil følge dine anvisninger om at lære mere, bl.a. om TN contra T skærme.

Jeg har også en nevø, der er datalog, som kan hjælpe mig,
han er udstationeret i Kina i øjeblikket, men kommer hjem til Jul...

Så det vil nu nok vare lidt før jeg lukker dette spørgsmål,
Foreløbigt tak, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-08 13:37

Tak for svaret kaypia.

Min nevø råder mig til at købe Samsung,
nu må vi se hvor stor og dyr jeg vælger den...

I disse udsalgstider, Svend