/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
frustreret katte ejer
Fra : JeffO
Vist : 1674 gange
100 point
Dato : 23-11-07 09:55

Hejsa, håber nogen vil kunne hjælpe mig på følgende.

min kæreste og jeg har to katte. Den ene er en ca 3 år gammel hun kat, som for 14 måneder siden fødte 2 han killinger. vi valgte da at beholde den ene.

vores problem er så nu. at for ca 3 måneder siden, vil moderen ikke have noget at gøre med sønnen længere, og hver gang han kommer i nærheden af hende knurre hun og hvæser af ham. Vi må endda holde dem adskilt om natten for at kunne sove for dem.
Moderen er slet ikke interesseret i sønnen længere. men det er han i hende, han prøver hele tiden at få kontakt til hende, men uden held..

Hvad kan man gøre, for vil nødig skille os af med en af dem.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 23-11-07 10:41

Det er en helt naturlig adfærd moderen udviser. - Hun vil ikke risikere at få killinger med sin egen søn, - og det er jo, hvad der kommer til at ske engang, når killingen bliver kønsmoden.
Alle hunkatte (og andre dyr også) støder deres afkom fra sig, når de er gamle nok til at kunne klare sig selv, og det er netop naturens måde at undgå indavl på.
Så hvad enten I vil - eller ej - så er I nødt til at finde et andet hjem til killingen. Det er til alle partes bedste tilfredshed - hvor grusomt det end må være for jer. - Husk: dyr tænker ikke som os mennesker, - det er os, der vil tillægge dyrene menneskers adfærd.
Tænk på hvordan I selv ville føle det, hvis jeres barn ikke ville flytte hjemmefra, når det blev voksent. Det ville I sikkert finde meget mærkeligt, - at skulle have en voksen søn/datter boende til vedkommende blev 40 eller 50 år!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-11-07 11:17

Ja enten det eller lade dem neutralisere. Og se om det blev bedre med tiden..det tror jeg nemlig det gør, men det er vigtigt at i neutraliserer dem begge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-07 11:24

Jeg er enig med Mangorossa

Få begge katte neutraliseret, det er det eneste der vil hjælpe.

Og det hjælper eks. ikke bare at give hende p-piller og/elller få kastreret hankatten.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-11-07 13:06

Hej.
Det er rigtig nok, - det er en naturlig adfær fra hunkattens side. Moderkatten vil altid støde sine killinger fra sig, når de når omkring 3 mndr.s alderen, og dét uanset om det er en han- eller hunkilling.
Det hun vil sige til sine børn er; "--- nu er I gamle nok til at klare jer selv, ud og find jeres eget liv!"
Hvis du vælger at beholde hankillingen, vil der være en del stridigheder i de efterfølgende måneder mellem mor og søn, men dette går over efter nogle måneder. Dog vil også jeg råde jer til at få hankillingen kastreret, i hvert fald når han nærmer sig kønsmodningsperioden ved 6-7 måneder, - eller holde ham væk fra moderen. Moderen kan du også give p-piller for at forhindre uønsket drægtighed.
Med mindre du ønsker flere kuld killingern fra moderkatten, var det nok også en idé at få hende stereliseret.
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 23-11-07 13:15

hej..
nu er en 14 gammel kat jo ikke længere en killing.....men en voksen stor stærk hankat.....
men faktisk er det ikke alle kattemødre der gør dette...en af mine veninder der havde en sød misser fik engang en dreng og de levede lykkeligt sammen til først mormis døde og et år senere sønnen......men.....de var begge neutraliseret...så måske derfor......i naturen får de af og til unger med deres egen mor, søn, far , datter.........de kan jo ligesom ikke rigtigt adskille familiere forhold som vi andre kan.....men der er selvfølgelig også en masse sygdomme imellem denne b´naturlige form for indavl.......desværre...
men det ville hjælpe rigitg meget, hvis folk ville neutralisere deres katte og hjælpe til med kattene i naturen...
hernede hvor jeg er flyttet til, er der en organisation i Ravenna, som hjælper kattenei naturen og stiller store boxe op som folk kan putte foder i, ligesom hos dyrehandlerne hernede.....det er vist en ret stor hjælp.....jeg ser ikke så mange "vilde" katte i min nye by, som f.ex i rom.
nå....held og lykke med misserne....
miau fra missemor i italien.....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-11-07 14:57

missjosephine..den er ikke 14 år gammel men 14 mdr *GG*
Og ja, hvis folk bare ville neutralisere deres katte, så var der ikke så mange stakkels vildkatte til..men det er nok en ønskedrøm.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-11-07 15:02

Som allerede sagt er det normal adfærd fra moderkattens side.
Og jeg har tidligere oplevet, at en morkat godt kan spise og bo sammen med sit afkom, hvis begge parter er steriliserede, men de er helst fri. Jeg har to søskende katte han plus en hun og det går fint. deres mor mor i nærheden og de møder hende af og til og er på snusehilsen, vil de små mere end det bliver de væset af til deres forbløffelse, det vil sige de er ved at vende sig til det.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 23-11-07 15:07

nåh..nu har je gikke skrevet noget om 14 år......har dog glemt aldersbetegnelsen...jeg mener 14 md. men det er altså heller ikke mere killingelader......så er den voksen og kønsmoden og har formentlig været det ret længe.....
så meget jeg kender til katte, så blir de fleste kønsmodne i 6. 8 mdrs alderen....derfor neutraliserer man dem i den alder.....
og alligevel.....de kan lade sig gøre..at de kan leve et godt liv sammen, selvom de er både forældre og børn elelr søskende...men vi bestemmer det nu engang ikke, det gør de kun selv.....
josephine
missens mor

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-11-07 15:19

Du skrev det i din første linie i dit indlæg Josephine Men skidt nu med det, du har fuldstændig ret...

Citat
nu er en 14 gammel kat jo ikke længere en killing.....men en voksen stor stærk hankat.....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 23-11-07 16:00

jeps....men der står ikke 14 år, der står bare 14.........og jeg kan da gost læse at du har skrevet 14 mdr i dit indlæg......og selvfølgelig har jeg ment 14 mdr.......men stadigvæk, så er en 14 mdr gammel kat ikke mere en killing.....
missemoren i italien

Kommentar
Fra : Hundebørnehaven

Dato : 23-11-07 16:12

housegoat: Det er vist ikke helt rigtigt det du er inde på der! -Hun er fuldkommen ligeglad med om det er hendes søn eller naboens kat der er far til hendes killinger når hun først kommer i løbetid lader hun sig parre med hvem som helst.

akle: Rigtigt det er sådan det er.

mangorossa og dova: Enig!

Jeffo: Jeg har også selv en missemor der er meget træt af sine 3 killinger på 6 mdr., som vi også beholder. Hun snerrer og dasker dem væk og sådan er det nu engang ...Jeg syntes du skal være stolt over at hun tilsyneladende har været godmodig så længe som til 11 mdr., da afvisningen ofte sker når killingerne kun er 4-6 mdr. Nu har mine killinger jo hinanden at lege med ...og patte på, så de lader den "sure" mor være i fred. Dog forsøger de at lave en sniger når hun ligger og sover eller bare er helt afslappet. Men den går ikke!!

Det der sker kan du næsten samligne med at børn hele tiden vil lege med deres forældre eller hundehvalpe der vil lege med deres mor......de gider det ikke hele tiden og er ikke på samme energiniveau og vil ha fred!
Som flere så rigtigt har skrevet, så få dem neutraliseret så ændrer du også killingens energiniveau så det bliver lavere og han vil blive mere rolig og kælen...Og så leg noget mere med ham så han ikke fristes til at "drille" sin mor.

Hilsen en der har haft 21 katte på én gang!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-07 16:48

Citat
Hun er fuldkommen ligeglad med om det er hendes søn eller naboens kat der er far til hendes killinger når hun først kommer i løbetid lader hun sig parre med hvem som helst.

Det er så ikke helt rigtigt, at katten parrer sig med hvem som helst.

En kat vil som regel, hvis muligheden er der, afvise mulige tilbedere, for katten vil altid søge efter en han/hanner som hun instinktivt ved har gode , stærke gener at give videre til sit afkom.

Og hun kan også få et kuld hvor der er flere fædre

Kommentar
Fra : Hundebørnehaven

Dato : 23-11-07 17:23

dova: Har du set en kat der vil parres?

-Så har du nok også opdaget at hun stikker enden helt i vejret og kun vil parres...af hvem som helst!

Og jeg læste engang en god sætning om det sidste du skriver; At der, så rigtigt, kan være flere fædre i et kuld. "Hun lader sig gerne "voldtage" på skift af hankattene som sidder i en rund ring omkring hende.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-11-07 22:06

Hunkatten kan ikke pr. instinkt se de gode gener på en bejler. Dét hun går efter er; den stærkeste og den mest vindende hankat, for de vil nemlig slogse om damens gunst. Den vindende hankat får lov at komme først for, og det kan her vise sig at være hendes egen søn fra et tidligere kuld. - Efterfølgende kan det godt være, en eller flere af de andre bejlere får lov, efter tur og lyst - her er det nemlig damen der bestemmer, indenfor katte verdenen.
Naturen er så viselig: Den stærkeste overlever! Dette gælder allerede i die-stadiet, hvor de små slogser på livet løs for at få den bedste plads (læs pat).
(Jeg har 6 små drenge og 1 pige liggende ved moderens mælkebar, og jeg må sige jeg sjælden har set mage til kamp om føden. To af de små skal så afgjort hjælpes, men i naturen ville disse sandsynligvis gå til).
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 24-11-07 01:16

det sørme godt min lille missepige er steriliseret.....for her hvor jeg bor nu, er der flere store flotte hankatte på vejen.....ikke vilde men fine flotte velplejede huskatte.....har set at de komme rpå besøg i min have og tror der har været en helt oppe på min altan, den ene af mine altaner er min indgang.....og der var en dag der duftede lidt rigeligt af hankat.......så jeg ved ikke, mentror faktisk, at selv om hun er neutraliseret, så ka de sku godt dufte at der bor en ny pige i nabolaget.....hun har jo også været nede i haven og se sig omkring......
men heldigvis....så blir der ingen missebørn her, selvom de er dejlige nuttede og skønne......
jeg går ind for neutraliesering så tidligt som muligt for at undgå alle de overskudskatte vi desværre oplever også hernedei det italienske......her er de ikke så meget for at gøre det...men smider gladeligt de små misser væk til deres egen skæbne......har oplevet det i Rom og nogenher i sommer der havde fundet en lille 4 uger gammel killing overladt til sig selv nede i umbrien ...hvad tænker nogle folkdog på.......neutraliser og undgå for mange misser......
go nat og sov godt....derhjemme i det kolde danmark.....
ciao min missers mor....

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 24-11-07 17:13

hejsa igen alle sammen.
Er virkelig glad for jeres interesse i emnet og alle jeres gode svar.

Begge katte er i sommers blevet neutraliseret, og det er først efter da at moren er blevet som hun er nu. Vi fik godt nok at vide at de stadig ville komme i løbetid en gang efter neutaliseringen. Men det burde de have overstået nu.

kan det hele have noget at gøre med at hun vil dominere i huset, for det er altid hende der har de gode sovepladser osv. at man måske sku prøve at pille hende lidt ned på en eller anden måde..

Og endnu engang tak for alle svarne

Accepteret svar
Fra : Hundebørnehaven

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-07 18:12

Måb!! -Der "narrede" du os nok hvá JeffO ...Og vi som troede det hele handlede om noget helt andet. Nå jeg er lidt blank, men kommer med et forsigtigt bud på at de måske lige skal lære deres nye status at kende?
Har selv fået steriliseret en hysser hun her i sommers uden de store resultater, hun er stadig arrig på de andre 6 og går så også bare for sig selv og skaber sin hverdag derfra...og det er da også ok, det er jo så det hun vil!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-11-07 20:27

Helt ærligt, så tror jeg det bedste er, at lade tiden arbejde for jer og de to katte, så vil aggretionen overfor sønnen fortage sig lige så langsomt. At prøve at nedrangere moderens status, nu hvor hun rangerer højest, - skal du ikke pille ved. det vil hunkatten bare blive ekstra frustreret over, og så får du måske en urenlig kat oveni alt det andet.
Nej, lad tiden arbejde og hold dem adskilt om natten, så I selv får lidt nattero.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : JeffO

Dato : 26-11-07 15:19

Tak for svaret Hundebørnehaven.

Kommentar
Fra : Hundebørnehaven

Dato : 26-11-07 17:29

Av! -for katten!! -Jeg er ikke helt kendt med dette her ...men kan da se at jeg har vundet nogle point ?? -Så tak for det JeffO ....Jeg finder vel ud af hvad jeg skal bruge dem til hen af vejen? Og så finder jeg vel også ud af hvad dette her går ud på.....Jeg troede bare vi talte sammen!! Hi hi!!