/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine pumpe larmer?
Fra : dirtyjensen
Vist : 4603 gange
20 point
Dato : 13-11-07 09:53

Hej

Vi har en ældre vaskemaskine Vølund 435-2. Når maskinen næsten er tømt for vand, larmer pumpen meget. Eller skal jeg side den skriger.

Er det 'bare' pumpen der skal skiftes, og kan man selv gøre det?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-11-07 10:02

- ja, man kan godt skifte pumpen selv - men prøv først at rense filteret, hvis du ikke allerede har gjort det...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-07 10:23

Ja! Men du skal ha den ned og ligge før du kan komme til. Og handler du på net, så led efter noget i retning af hvidevaredele.dk eller deromkring. I Storkøbenhavn kan du handle hois Karsbæk Service
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-07 10:23

det kan muligvis være den gummiskive/-pakning, som pumpeakslen går igennem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-07 11:22

pbp_et ................ Karsbæk Service er kun service og ikke mere forhandler af reservedele - jeg har lige oplevet det hvor jeg skulle bruge en termostat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-07 12:38

sorry. Det er længe siden, jeg har været der!

Ud over gummiskiven kan det være, at lejerne er sidt op i pumpemotoren. Og desværre er det ikke en standardreservedel nu, som dengang jeg var i reparatørbranchen (IKKE vaskemaskine-!), så det er en ny motor eller hel pumpeenhed.
Medmindre altså du tar hen på en genbrugsplads, snakker godt for pladsmændene over en sodavand, bruger lidt værktøj og rydder pænt op efter dig.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-07 17:22
Kommentar
Fra : dirtyjensen

Dato : 14-11-07 00:05

Tak for alle de gode svar og links.

Ang. de to links

http://www.hvidevaredele.dk/shop/laensepumpe-til-vaskemaskine-2587p.html
http://www.nettoparts.dk/shop/pumpe-voelund-2409p.html

Kan jeg ikke genbruge pumpehuset, så jeg bare kan nøjes med at udskifte pumpen. Eller er det for besværligt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-07 00:07

Det finder du ud af ved at gå ind på linkene. men generelt er det større og større enheder, der er "reservedele"!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-11-07 00:14

I dit tilfælde skal du købe hele enheden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dirtyjensen

Dato : 14-11-07 00:16

Takker.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-07 00:18

Har du en god genbrugsplads, var den værd atr overveje

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 11:14

Endelig kan der måske sidde noget i pumpevingen som bringer den i uballance.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-07 11:15

men en der skriger!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 11:37

Nåe ja - det er måske nok nærmere lejet.

Men jeg har altså været ud for en "hyler" pumpe hvor der sad noget i vingen.
Det var en teske på en stor tunnelopvaskemaskine.

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 15-11-07 18:28

Lidt wd-40 kan gøre underværker

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-07 20:18

På et udslidt leje eller to af poremetal???

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 15-11-07 21:40

Lejet består af en bronzeforing hvor aksel af stål kører i er det tørt kan wd 40 hjælpe

Kommentar
Fra : dirtyjensen

Dato : 15-12-07 17:18

Hej.

Så fik jeg endelig skiftet pumpen. Jaja ved godt det tog lang tid. Men skiftet blev den. Og alt funker. Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-07 14:27

så må du jo til at dele points ud!