/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Flow i radiator
Fra : chrlyck
Vist : 1862 gange
100 point
Dato : 11-11-07 16:06

Hej alle

Jeg skal have flyttet en radiator i vores kælder. Den var monteret med ud vedtil+termostat "efter" radiatoren (vandretning).

Jeg sætter en ny termostat på der så skal sidde før radiatoren.

Jeg vil meget gerne have monteret ventilen for neden på radiatoren og det samme med udgangen, så begge propper altså sidder for oven i hver sin side.

Spørgsmålet er hvor meget det betyder at de begge er monteret for neden - jeg kan se det betyder en smule for hvor varmt termostaten føler det er (koldere ved gulvet) og så måske noget teoretisk om at det varme skal løbe ind for oven og så ned til bunden efterhånden som de bliver koldere - men det må da være nogenlunde ligemeget hvor man monterer dem i praksis?

I stueetagen er alle radiatorer monteret med propper for oven og ind+ud for neden, jeg tænker det bare er fordi det har været nemmest når varmerørene kommer op gennem gulvet.

Er der nogen der kan fortælle lidt om teori vs. praksis her?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-07 17:05

For at det skal være helt rigtigt skal fremløb monteres foroven da det varmen skal ind på det højeste sted for når varmen bliver afgivet til rummet bliver vandet jo koldere og vil så falde nedaf. Groft sagt. Men det var mest i de gamle dage da der var naturlig cirkulation og ingen pumpe.
Men det virker fint selv om du montere som du har beskrevet. Der er jo en pumpe på som nok skal få det rundt i systemet

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-11-07 17:18

Den går ikke. Altid tilløb foroven og retur forneden. Det anden kommer til at køre af h. til. Snakker vi fjernvarme er det helt galt, da man forlanger en ordentlig afkøling, og det kan man ikke med ligeløb for oven i radiatoren.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-11-07 17:21

Hov, så det var forneden. Det er lidt bedre - især hvis radiatoren er lang. Er den ikke, er det noget bras og duer ikke med fjernvarme. Har i gas eller oliefyr, går det nok endda, men er noget fusk i bund og grund.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-07 17:22

Sikke noget vås. Jeg har da set utallige raditorer monteret på den måde, uden det har betydet noget. Måske unyttelsesgraden er lidt mindre da varmen ikke bliver fordelt på den helt rigtige måde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-07 17:29

så er vi måske enige alligevel, for som jeg også selv skrev tidligere, er det netop som du foreskrev med fremløb i top og retur i bund

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-07 18:46

Det rigtige er ind i top og ud i bund.
Ind i bund og det varme vand vil straks stige og falde ned når det er kølet af.
Ved enstrengssystem vil det løbe ud i den anden side fordi der mellem til og afgang er monteret et tyndere rør under radiatoren.
Ved 2 strengssystem vil det afkølede vand også løbe ud i bunden på afgangssiden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-07 22:59

Hvis vandet før løb ud af radiatoren gennem en termostat, kunne det jo være en returløbstermostat.
En radiatortermostat der sidder på retur, styrers af vandtemperaturen.
returtermostater bruges kun når der er fjernvarmeanlæg, eller gulvvarme.
En termostat der sidder på fremløbet styrers af rumtemperaturen, hvilket er mest alm.

Hvis du ikke har fjernvarme, går der jo ikke noget til spilde, og du kan gøre hvad du vil. Desuden har du jo haft varme nok før.
Men vandets varme udnyttes ikke så godt med frem og retur i bunden, undtagen hvis det er radiatorer der har et tvunget indvendig system, men de er meget ualmindelige.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chrlyck

Dato : 12-11-07 14:35

Tak for kommentarerne alle.

Jeg kan se det ikke var uden grund jeg selv var lidt splittet også :)

Alle nuværende radiatorer er monteret med returtermostater og ind+ud for neden. Jeg har besluttet mig for at bruge en fremløbstermostat da jeg kunne se det var det man gjorde "nu om dage", samt at lave ind+ud for neden - simpelthen af kosmetiske og praktiske årsager. At det så ikke fungerer "helt perfekt" kan jeg sagtens leve med. Hvis bare man ikke skruer alt for meget op løber der heller ikke varmt vand direkte gennem radiatoren vel...

Grunden til jeg laver dette er også fordi der kun var en radiator i kælderen, jeg erstatter det nu med to så bliver det bedre uanset om det er monteret for oven eller neden.

Godkendelse af svar
Fra : chrlyck

Dato : 12-11-07 14:35

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-07 16:43

Velbekomme og ja lige nu er vi begyndt at have brug for varmen. Her hos os i Nordjylland sner det lige pt..