/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
lagrangian multipliers
Fra : Enim
Vist : 496 gange
200 point
Dato : 08-02-03 21:34

Jeg er blevet stillet følgende opgave, og kan ikke løse den, håber der er en barmhjertig sjæl der kan hjælpe mig! :)

forudsætningerne for spørgsmålet lyder som følgende

Tommy´s præferencer for hendholdsvos brød (X) og ØL (Y) kan repræsenteres ved nyttefunktionen U (X,Y) = 100 - (X - 10)^2 - (Y - 10)^2
prisen Px på et brød er 10kr som også er prisen Py på ØL
Tommy´s indkomst er 1000kr

Spørgsmålet lyder som følgende

Tegn Tommy´s indifferenskurver for nytteniveauerne 0 og 75 og 99

(problemet i opgaven er at den umiddelbart ligner en cirkel, 100 - (X - 10)^2 - (Y - 10)^2 , imodsætning til normlat at være "almindelige grafer" såsom x/250.....)
Jeg har alsdrig lavet en opgave hvor indifferens kurven var en cirkel og ved derfor ikke hvordan den skal løses. Skal ovenstående ligning reduceres, i det tilfælde hvordan, og hvad er resultatet? og hvad er resultatet for de andre nytteniveauer?

Enhver form for hjælp vil jeg værdsætte!!!!!
PFH tusind tak
Stakkels ENIM ;)

P.s (bonus spm her til sidst, ikke lige så vigtigt som det andet og ikke påkrævet for at få point udbetalt) ( bestem det optimale antal brød og øl som tommy vil forbruge givet indkomst og Px = Py = 10kr. Lad derefter prisen på brød stige 20kr pr brød.
Bestem forbrug ved de nye priser og diskuter hvor stor indkomst- og substitutionseffekten er ved denne prisstigning på brød?) Ligningen for graferne behøver jeg, således at de kan indtegnes.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 08-02-03 21:45

jeg forstår ikke hvad du mener

Accepteret svar
Fra : tuj

Modtaget 210 point
Dato : 08-02-03 22:14

kan du omskrive til Y=

Hvis den tegnes på en graf kan indifferenskurven kun give mening i øverste højre del af grafen.
Der hvor X>0 og Y>0. Negative priser giver normalt ingen mening. Det skulle da lige være hvor subventioneringen er så stor at man for penge for ikke at købe (læs: EU)

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : kamu99ab

Dato : 12-02-03 20:57

det ligner umiddelbart noget fra enten mikroøkonomi og handelsteori eller mikroøkonomisk analyse. jeg mener at jeg har haft noget lignende, men kan dog ikke lige huske hvordan man løser pågældende opgave. Kan du ikke lige skrive hvilket fag det er, så kan jeg evt prøve at kigge de gamle noter igennem

Kommentar
Fra : Enim

Dato : 13-02-03 14:06

Der var tale om en afleverings opgave og jeg har løst den, den skulle afleveres tirsdag den 11 feb. Det er som Kamu99ab forslår, nemlig at der er tale om en opgave i faget mikroøkonomi og handelsteori.
Opgaven er uden for vort umiddelbare pensum, dvs vi lærer ikke at beregne indifferens kurven der ikke er som i traditionel forstand..... (en linie for formlen eks. 250/x)
Her er der tale om noget så kryptisk som at indifferens kurven er en cirkel, og så gælder forudsætninger for en indifferens kurve ikke længere,(konveks, more is better osv.)
Jeg var på tidspunktet hvor jeg stillede opgave uforstående overfor opgaven, men en AHA oplevelse fik mit gruppemedlem og jeg på rette spor.
takker for interessen fra dem som har skrevet til mit indlæg!

Mvh Enim

Godkendelse af svar
Fra : Enim

Dato : 10-06-04 22:28

Svaret på mit indlæg fandt aldrig sted men point skal tildeles synes jeg! så tuj får det for deltagelsen! tak (gammel tråd jeg fandt, beklager den sene afslutning)