/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny varmekilde i stedet for el
Fra : JensRandrup
Vist : 575 gange
200 point
Dato : 08-11-07 22:09

Hej

Jeg har et vinkelhus på 160kvm + 45 kvm kælder under den ene vinkel, som er opvarmet med el. Jeg har overtaget huset for knap 2 år siden og har installeret en billig varmepumpe i kælderen, da den kun bruges til opbevaring og vaskeri.
I den vinkel over kælderen er der der et par værelser som ikke bruges meget for tiden og derfor kun har el radiatorer og den varme der kommer fra den anden vinkel.
I den anden vinkel med stue, køkken, bad og soveværelse er der en brænde ovn i begge af de to store rum og en dyr varmepumpe i køkkenet som holder 20 grader i rummene om natten. På badværelset er der varmtvands guvlvarme som kun kører om vinteren på grund af prisen.
Under denne vinkel er der en krybbekælder.

Da vi nu er blevet mere end to, så skal værelserne i brug og varmes op. Derfor ville jeg gerne finde en ny varmekilde, hvis det kan betale sig.

Jeg har kigget lidt på solvarme, men det har ikke den store virking om vinteren. Er ikke helt med på om solvarme og solceller er det samme.
Luft/vand varmepume en løsning jeg ikke kan gennemskue.
Jordvarme for mig at se en løsning der skal tjenes ind over rigtige mange år.
Pillefyr har jeg ikke nogen større viden om.
Flere mulighed modtages gerne
Har også overvejet om mulighed er at købe en form for varmeflytning.

Håber nogen vil komme med nogle løsningsforslag og gerne med et pris niveau

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-07 08:24

Det er da rigeligt til en gang kandu!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-07 08:54

Har du fuld kælder er det rimelig nemt at installere et radiatorsystem. Gulvvarmen er dog lidt træls da den kræver ophugning af gulvet.

Pillefyr??? Har du skorsten og gider du bøvlet er det da en mulighed. Men anstændige kedler koster. Er du i gang med den store omgang og du har en passende græsplæne er mit klare valg jordvarme. Op imod luft/luft varmepumpe er besparelsen ikke stor, men sammenligner du med el-varmen kan du forvente at nedsætte varmeforbruget med 60%. Hvis du dimensionerer radiatorsystemet lidt klogt kan du virkelig få det til at blive godt. Luft/vand koster nogenlunde det samme, men yder lidt dårligere virkningsgrader.

Et 160m2 hus rimelig isoleret kan nøjes med en 6 kW VP, men tag nu en 7'er. Den er lidt kvikkere på det varme vand og koster nærmest det samme. Optimalt graver du 350 m slange i jorden. Skal ligge med en meters mellemrum og i en meters dybde. Har du plads pløjer man det ned - det er billigere, og smadrer ikke haven helt så meget.

Varmeflytning = Fusk og hovsa

Solfanger = Genialt om sommeren, duer ikke om vinteren når behovet virkelig er der.

Men send en tegning på hvac(snabela)sol.dk