/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Ordet f... back ?
Fra : akle
Vist : 1176 gange
50 point
Dato : 05-11-07 17:18

Hej, kan nogen hjælpe med dette engelske ord, som jeg hverken ved hvordan skrives, udtales eller helt direkte oversættes.
Man siger normalt (i lydskrift)feit eller feid back. Det betyder (efter min mening) noget i retning af positiv tilbagemeldning, opbakning, reaktion på ... (vedr. et projekt, dialog, foredrag osv.).
Altså; hvordan det staves, udtales (lydskrift) og betydning af ordet på dansk.
På forhånd tak:
Kunne ikke finde det i politikens ordbog.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-11-07 17:20

"Fight back" = slå igen...

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-07 17:22

Du tænker vel på "feedback" som betyder gensvar, resonans eller tilbagemelding om du vil.

Udtales med lang i-lyd, altså fiidback

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-11-07 17:24

feedback ['fi:dbæk] s tilbagemelding, feedback.

Fra de "Stribede"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-07 17:24

Feed Back udtales fi:d og betyder tilbagemelding

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-11-07 17:29

feed back give ( sende) tilbage;

Citat
feed2 [fi:d] v (fed, fed) 1 fodre, give mad; 2 ernære; 3 (om baby) amme, give flaske; 4 (om maskine) tilføre, påfylde; 5 (om plante) gøde; feed sth into a machine komme ngt i en maskine, fylde ngt på en maskine; feed information to him forsyne ham med oplysninger; feed back give (, sende) tilbage; feed in indføre, indgive; feed on a) leve af; b) opflaske (med); feed up opfodre.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-11-07 17:36

Alle med feed back (to ord) har ret.

Og bruges om en reaktion.

Dvs. du skriver et forslag til et projekt, og du får et feed back, hvor personen, der svarer tager stilling til det, du har skrevet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-07 17:56

Feedback : http://en.wikipedia.org/wiki/Feedback

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-07 17:58

Citat
positiv tilbagemeldning

http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_feedback

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-11-07 19:34

Og så bruges det også indenfor elektronik.
Positive feedback -> Medkobling
Negative feedback -> Modkobling
Gambrinus

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-11-07 20:00

Næsten alle svar var rigtig fine, på nær "Fight back" - da det ikke drejede sig om hverken at slå eller kæmpe.

'frieda' hvorfor mener du det er mere rigtig i to ord? Wikipedia skriver det udelukkende med ét ord i alle betydninger.
MVH Akle

PS Jeg vil bruge "musen peger på" nård jeg skal udvælge det acceptable svar.
Tak alle sammen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-07 20:04
Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 05-11-07 20:30

Man siger normalt (i lydskrift)feit eller feid back.

Jamen så vil jeg da give Stouenberg ret. Feit eller feid i lydskrift kan vel kun betyde "fight". Med andre ord, feit eller feid back betyder fight back. (hvilket jo også er et respons på et eller andet)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-11-07 20:41

Så tager jeg da lige fight back med.

Citat
fight2 [fait] v (fought, fought [fO:t]) 1 kæmpe, slås; 2 bekæmpe; fight back a) kæmpe imod; b) slå tilbage; c) undertrykke; d) kæmpe sig tilbage; fight down nedkæmpe; fight for kæmpe for; fight off a) holde på afstand; b) jage væk; fight over sth slås om ngt.

Det betyder så noget andet, når det staves på den måde.

I hvilken forbindelse har du hørt det !!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-07 20:45

Citat
positiv tilbagemeldning, opbakning, reaktion på

Så kan det ikke have noget med -Fight at gøre--

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-11-07 20:52

Jeg var faktisk forkert på den i netop dette tilfælde. feedback er i ét ord.

Almindeligvis er alle ord, der virker sammensatte i to (eller flere ord) på engelsk til forskel fra dansk og tysk, hvor vi elsker lange sammensatte ord.

Sorry

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-11-07 21:03

Ok, meget interessant det hele, men for at forklare lidt om betydningen af det ord jeg mente, skrev jeg faktisk i parentes
Citat
... (vedr. et projekt, dialog, foredrag osv.).
... dette, netop fordi jeg ikke var sikker på den engelske stavemåde.
I hvilken forbindelse???
Min datter fortalte i dag, pr. tlf., at hun havde holdt et introduktionsmøde for en flok ansatte indenfor sit arbejdsområde, og at hun efterfølgende havde fået en masse "fedt back" (udtalt fedt på dansk, som når ungdommen siger "det er fedt, man") - hertil rettede jeg hende, men hun påstod det hed fedt eller fidt og blev måske skrevet med i-er. ( Hun er ingen ørn til engelsk).
...og jeg, ja, måtte heller spørge i 'kandu' inden jeg påstår mere overfor hende.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-11-07 21:18

Rigtig - det har ikke noget med fight at gøre 'Nordsted1'
I orden - 'frida'!
Jeg fandt faktisk ordet i den digitale ordbog, da jeg stavede rigtigt og i ét ord.
Tak til alle for den fine og positive feedback!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 05-11-07 21:21

Tak for svaret Satellit.
Du blev valgt med musen, men var immervæk den, der havde ret og var hurtigst på tasterne.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-11-07 08:31

Tak for det A kle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-07 17:58

It's fatman

..og selvfølgelig havde Satellit ret !

<</MOLOKYLE>