/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Plastic planter ?
Fra : jko
Vist : 2091 gange
100 point
Dato : 05-11-07 09:13

Hejsa

Vi skal igen ha' gang i min søn's 54 l. akvarie med lidt guppy'er og andre småfisk,
og overvejer denne gang at putte plastic-planter i baljen.

Vil dette ødelægge balancen i akvariet eller er det muligt at få det til at køre - nogen
der har erfaringer med disse plastic-planter ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 09:44

Man får alligevel aldrig balance i et stueakvarie. Dertil er ønsket om fisk at kiggepå langt større end lysten til vand og planter - herynder alger og bakterier.

når der alligevel ikke er balance, så er det kun en smagssag om man vil have højere planter og om de skal være levende eller af plastic.

For at sikre en god nok vandkvalitet suger man engang immellem slam op fra bunden og ersatter det medfølgende vand med frisk tempereret vand. Det skal helst have stået et par dage i stuen i en spand. Så fældes den forbigående hårdhed og man undgår kalkudfældning og store pH svingninger i akvariet.
Undgå også helst direkt solskin på akvariet.
Guppy er meget lidt kritisk med vandkvaliteten.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-07 09:59

Det er svært at holde planter uden tilskud af fx jern og mangan og co2, som er en noget omstændig sag for et en "nybegynde med et mindre akvarie.
Sunde planter øger trivslen for fiskene, med blandt andet oxygen.
Så når plastikplanter vælges er det en god ide at tilføre luft via en lille pumpe.
http://www.zoozity.dk/Fisk/Planter.aspx
http://www.zoozity.dk/Fisk/produkter.aspx?catguid=00000243-0000-0000-0000-000000000000
Det kan godt være at du får alger, selvom du ikke har planter, så vær opmærksom på, at behandle for det, ved de første tegn.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-07 10:04

Planter der trives dårligt er tilgengæld også belastende for fiskene, så det er faktisk en god idé med plastiskplanter + luft. Hvis det er et akvarie I starter frisk på, er der selvfølgelig ikke fare for alger, som jeg skrev før, mere hvis det var et hvor i skiftede fra planter til plastik uden at rense akvariet fuldstændigt.
Ved opstart, HUSK at vand og grus skal stå et par uger og falde til, inden fiskene må komme i.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-07 10:15
Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 11:01

Ak ja der skrives meget dumt.

Lad være med at komme kemikalier i vandet. Alger er også planter og algedræber er gift, som heller ikke fiskene har godt af.

Du kan ikke holde akvarie så sterilt at algesporer aldrig kommer frem. De er såmænd i fiskenes tarmsystem, når du køber dem. Så alger får du ligegyldigt hvor godt du gør rent ved starten.
Men algernes væksthastighed afhænger af livsbetingelserne.
Bedst er ikke for meget lys og at bruge afhærdet vand. Hvis du har mulighed for rent regnvand er det også godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 11:02

Luftpumpe er ført til gavn når akvariet er overbefolket eller der overfodres.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-07 15:05

Citat
Luftpumpe er ført til gavn når akvariet er overbefolket eller der overfodres.

Husk på at der er tale om et akvarie UDEN iltgivende planter.
På mit sidste link kan ses nødvendigheden af ilt for fiskenes sundheds skyld..
Jeg har også talt med to plante/fisk forhandlere om det og er selv gået over til plastik fordi jeg ikke ville bruge de store co2pumper, da mit akvarie er forholdsvis lille.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 19:01

Der diffunderer Co2 nok ned gennem vandoverfladen til planter (uden for meget lys). så hvis der ikke er for mange fisk eller råddenskab på grund af overfodring, behøver man ikke kunstig gennemluftning.

Med kalk i vandet( ledningsvand) meget lys ,og kunstig CO2 tilledning er man ude i en farlig balancegang mellem pH ,karboxylioner , ilt og hydrogenkarbonationer.
Der skal ikke rykkes meget i den balance før det er farligt for fiskene. Så lad være med sådan noget .

Alle de mange mærkelige tilsætninger er noget akvariehandleren råder til, og som han tjener godt på.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-11-07 09:06

Sålænge akvariet ikke står nær et vindue, er det nemt at justere lysmængden, evt med en timer. Det er i følge min forhandler en ret god idé, da fisk jo også harr en døgnrytme og det er jo ikke altid den lige passer ind i ens egen hverdag med hvornår man er hjemme, eller hvornår man husker at tænde og slukke.
Her noget om hvor meget eller hvor lidt lys : http://www.soehesten.dk/akvarie/lys-til-akvarie.htm
Jeg bruger altid akva safe ved skiftning af vand for at at gøre vandhanevandet fiske venligt.
Med hensyn til tilførsel af luft, er min oplevelse at vandet og fiskene holder sig friskere længere tid end uden.