/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Butik i
Fra : bangern
Vist : 463 gange
100 point
Dato : 03-11-07 22:37

Hejsa,

Min ven og jeg overvejer at finde en 3 værelses kælderlejlighed hvor vi kan drive en lille butik i et af rummene. Mit spørgsmål går på, om det overhovedet er lovligt at have en butik i privaten? Altså, meningen er at vi vil have hver vores værelse, og drive en lille butik i stuen - eller det rum hvor hoveddøren er.

Jeg ved godt at det er lidt sølle formuleret, men ved ikke hvordan jeg ellers skulle skrive det.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 03-11-07 22:38

Det kommer helt an på hvad der står i diverse klausuler og vedtægter tilknyttet boligen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-11-07 23:01

Tror ikke den går.
I vil dele en bolig til erhverv og bolig.
Det skaber juridiske problemer.
Udlejer og myndigheder har noget at sige til planerne.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-11-07 23:10

Citat
lovligt at have en butik i privaten?

NEJ__ den skal være ? ved siden af.
Om du SÅ må dele en lejlighed op i erhversmål/ privat
tvivler jeg stærkt på.
Det er vel noget du skal tale med UDLEJER om.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-11-07 23:13

Men det kommer vel også AN på,
hvad du mener med en BUTIK.

SKAT ser ikke pænt på ''hjemmearbejde''
Hvis du har lager o.s.v.

Men har du en NETSHOP, uden lager,
skulle der vel ikke være noget galt__ELLER.

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 03-11-07 23:58

Ideén er at jeg bruger et af rummene som en lille butik hvor jeg vil sælge nogle produkter - og så bor i et af de andre rum. Altså, jeg ved godt det skal være på plads med udlejer- men hvis det nu var det, ville det så være lovligt?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-11-07 00:48

Citat
Altså, jeg ved godt det skal være på plads med udlejer- men hvis det nu var det, ville det så være lovligt?

Så skal det stå MEGET TYDELIGT i din lejekontrakt
+
du burde forhøre dig hos SKAT.

Der skal betales SEPERAT husleje, for det.
Da DET ene er en MOMS/ ? bolig - lokale.

Så at få et svar herinde ?
Er vel som MAN TYDER spørgsmål/ svar

Men tvivler på, du får tilladelse til det,
af Skat og udlejer, !!! da udlejer også skal omkring myndighederne.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-11-07 06:32

Hej bangern

Som der står i ovenstående indlæg, så skal udlejer selvfølgelig godkende, at der drives en virksomhed i ET af lokalerne.

"Problemet kan være, hvis der skal foregå en form for produktion i lokalerne, her tænker jeg på bortskaffelse af miljøfarligt affald, udledning via kloak, udlejer kan / vil med rimelighed forlange, at i får jeres egen affalds container, og hertil vil ingen form for produktion af mad blive godkendt.

Når det så er sagt, er der ingen problemer i forhold til non food, undtagelsesvis kunne være, hvis det kunne give de øvrige beboere lugtgener.

At have butik i et rum i privaten, er intet problem i forhold til Skat, der kommer Skat ud, og måler op, hvor stor en del af boligen, der bliver beslaglagt af virksomheden, og så bliver det antal kvm. ganget med kvm. prisen, der er på hele lejligheden, og den husleje der så hidhøre forretning, skal så køres ind over driftsregnskabet, som fradrag.

Idéen er absolut ikke urealistisk, nu skriver du så ikke hvilke type forretning der er tale om, så jeg nævner i flæng - massage - lingeri - sko - gaveartikler - computer butik etc.

Så i min optik, er det bare om at komme rundt, og finde nogle egnede lokaler, og alt efter butikstype, skal i også huske at vurderer kunde flowet på gaden.....her skal forståes.....er det en butik der - f.eks., som en med gaveartikler, der også tjener penge op impulskøb, skal den jo ikke ligge i en stille sidegade, hvor imod en butik, hvor kunder kommer efter noget som kun i har / kan leverer, så behøver den nødvendigvis ikke ligge på et hovedstrøg.

God vind med idéen.

Hilsen Vedikkealt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-07 09:23

Dit forsikringsselskab vil sikkert også være med
og bestemme lidt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-11-07 09:32

Der er mange der driver en massage klinik fra en k?lder.

hawaii7

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 04-11-07 09:44
Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-07 12:36

Det er kommunen, Teknisk Forvaltning, der kan give en evt. erhvervstilladelse.

Det er ikke nok at udlejer siger ok, hvis han/hun ikke har tilladelsen.

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 04-11-07 17:09

Tak for alle de gode mange gode svar.

Jeg tror at jeg har fået de svar jeg søgte, eller i hvert fald henvisninger til sites og steder nok til at finde mere information.