/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
pbp lidt til dig.............
Fra : 3773
Vist : 1181 gange
500 point
Dato : 28-10-07 21:59

Du er inde på noget.........................................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 22:11

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 22:21

Lad de andre komme til!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-10-07 23:01

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 30-10-07 12:41

Jeg er ikke helt med!
Men den der med frosten langt nede kan ske i de rigtig hårde vintre. Har da selv oplevet det. Og da min far skulle begraves tilbage i 1973, var frosten 75 cm nede. Varmepumpen vil yderligere suge varme ud, så jeg synes ikke, dybden er så slem

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-07 14:07

Øøøh er det mig, du mener?
Og i øvrigt mener jeg, at det netop i de værste vintre, der er mest brug for et velfungerende system.
Men kan man finde et sted, hvor grundvandet rinder lystigt, er frosten ikke så langt nede, og der vil være et perfekt sted til jordslangen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-07 14:34

1,8 er alt for dybt. Det vil blive grusomt omkostningskrævende at komme så langt ned. Endvidere er chancen for at du genererer permafrost, da du i den dybde ikke bliver hjulpet af solen. Systematikken kendes dog ved nedgravning af en art paneler (når man har for lidt plads), men dette fordrer at du har anden varme til at tø panelerne forår/efterår/sommer. Oftest anvendes kombination med udsugning, hvor varmen herfra kan bruges til at tø panelerne med.

Ergo, lad være med at genopfinde noget, og lad os læne os op ad svenskernem der siger at nedgravning i knap en meters dybde er fint.

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 30-10-07 14:35

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-07 14:41

Ved ikke hvorfor, jeg skal ha alle de points. I min del af Sverige hedder det "mindst en meter", men der har jeg også oplevet en grads frost midsommeraften og at vandledningerne i krybekælderen frøs fordi jeg havde været i byen 4 timer og ikke brugt af det. Nu er der EPS-kappe om med museværn og indlagt varmetråd, men før i tiden var jeg da nede i 80 cm dybde med varmepistolen for at få vand. Selv om det med spand og tov kan gå for en kortere bemærkning.
Men tak og venlig hilsen
pbp
Mine damme har været næsten bundfrosset ud i 90 cm dybde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-07 15:05

Betyder ikke det vilde at du fryser jorden. Bare det igen bliver sommer, skal skidtet nok tø. Men går du i 1,8m dybde, kommer solen ikke til at hjælpe dig meget!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-07 18:36

Det er osse om vinteren, man har mest brug for varmen