/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
hurtigt vko regering spg
Fra : Nik_
Vist : 2083 gange
50 point
Dato : 28-10-07 19:22

Hvorfor omtales det altid som VKO regeringen? Her tænker jeg på bogstaverne (ikke at dansk folkteparti er støtte parti osv.)
Altså Venstre bruger V som deres bogstav på stemmesedlen. Og dansk folkeparti bruger O som deres bogstav på stemmesedlen, men de konservative bruger da C - så burder det ikke enten være VCO (deres bogstaver på stemmesedlen) regering eller VKD (forbogstaverne i partiets navn) regering?

Mvh. Nik_

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-07 19:26

Det spørgsmål hørte jeg også i radioen i dag

Søndag den 4.11.07 skulle de have svaret

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-10-07 20:01

Kan du huske denne regering http://da.wikipedia.org/wiki/Firkl%C3%B8verregeringen

VCQM kaldet WC-kumme regeringen.....og det er måske forklaringen på at det ikke hedder
VC-regeringen......med O som støtteparti.

Men der er nogen der skriver om VC-regeringen http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=33572&TS_ID=1&S_ID=36&C_ID=113

Det er nok noget med "farven på toiletpapiret".

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-07 20:20

I 1871 blev Socialdemokratiet (Socialdemokraterne) grundlagt. = A

I 1905 blev Det Radikale Venstre grundlagt. = B

I 1915 blev Det Konservative Folkeparti grundlagt = C

Det Konservative Folkeparti fik den gang tildelt C, og det har de holdt fast ved.

Men du kan læse meget mere om partibogstaverne på denne side

http://da.wikipedia.org/wiki/Venstre_%28parti%29

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-07 20:21

http://da.wikipedia.org/wiki/Partibogstav

Det skulle være den rigtige side .

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-10-07 20:23

ans....det 1. link var reklame for et parti.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-10-07 10:21

- for at undgå "VC" når de smider "O" ud...

Annuller spørgsmålet
Fra : Nik_

Dato : 30-10-07 15:19

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål