/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Kan ikke komme på nettet.
Fra : sth77
Vist : 676 gange
200 point
Dato : 26-10-07 21:28

Vi har en trådløs Asus router som vi hidtil har brugt med kabel i. Nu har vi flyttet computeren og vil derfor bruge det trådløse - men det gider den bare ikke........

Vi kan sagtens tilslutte til den og for at vide at forbindelsen er meget høj - men den kan bare ikke komme på nettet.

Jeg går ikke ud fra, at der er noget galt med kabeltilslutningen, for lige så snart jeg sætter kablet fra pc'en i igen, så er den på nettet.

Det er altså noget med routeren.....

Jeg har prøvet at resette den og tage strømmen fra, uden resultat.

Nogle gode råd?

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 26-10-07 21:29

Vil lige tilføje (hvis ikke det er til at læse) at vi hele tiden har brugt routeren til at komme på nettet. Det kunne måske forstås som om det først er nu vi har prøvet den.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 26-10-07 21:42

har i sat den trådløse op inde i router.
Hvad hedder jeres router ud over asus?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-10-07 21:45

Den wireless del af routeren kan godt have lås på.
Når i ser routernavnet er der så en lås.
klik på routernavnet og finder hvor der står tilslut.

Accepterer den det.

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 26-10-07 22:02

> ocorner: Den hedder WL-500W
Den er sat op præcis som vejledningen siger

>e.c. Der er lås på, men den ER tilsluttet. Den sender og sender og sender, men modtager ikke noget.

Som sagt, så er der intet problem med at koble op på det trådløse netværk - den kan bare ikke komme på det stor WWW.......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-10-07 22:08

Hvis der er lås på så har du også måtte skrive krypteringsnøglen da du prøvede at tilslutte.

Men du skal nok lige ind i routeren og slå kryptering fra så den lige kan komme ind og vise sig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-07 22:25

Måske en lille ting, men du har vel højre klikket på netværks ikonen nede ved uret, klikket på Vis trådøse netvært der er tilgængelige, valgt dit trådløse net, klikket på Opret forbindelse og logget på med adgangkode/netværksnøgle

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 26-10-07 22:43

det er ikke sådan den køre med mac filter så skal du ind og sætte din wlan, tror det er din opsætning i router der ikke er helt ok,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 22:52

Når du skriver at den kan trådløst på netværket, skal det så orstås sådan at den har fuld kontakt med andre komputere i jeres eget lokale netværk, og det virker fint til filudveksling osv.

Men at WWW bare ikke virker på den trådløse del.

Det er lidt mærkeligt. Der må så på en eller anden måde være spærret i routeren, eller i browser indstillingen på computeren. Prøv at skrue ned for sikkerheden.

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 26-10-07 23:29

Prøver lige at svare på lidt forskelligt......

Ja, jeg har fundet netværket i "trådløse netværk", trykket på opret forbindelse og har skrevet krypteringskoden. Så tilslutter den lynhurtigt derefter.

Hvordan finder jeg ud af, om den kører med Mac-filter? Det er vel ikke så smart, når vi gerne skal have minimum 2 pc'er til at køre trådløst?

Vi har ikke andre pc'er tilsluttet, men som sagt, så er den tilsluttet vores netværk (routeren) og sender data i en lind strøm - den har bare ikke forbindelse til www.

Og det er ikke netforbindelsen den er gal med, for vi kan fint komme på nettet med routeren - bare med kabeltilslutning.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-10-07 06:56

Hvis du har Home Free hos Telia, så kan jeg godt forstå det ikke virker trådløst.
det havde jeg 1 måned hvor Telia ikke kunne få det at virke. Jeg skiftede så tilbage til TDC igen og mit gemle internet via kabeltv.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-10-07 09:02

Jeg formoder at du bruger MAC-filter i routeren.
I så fald skal du være opmærksom på, at kabelnetkortet har en MAC-adresse, og det trådløse netkort har en anden MAC-adresse.
Hvis du så kun er registreret med den ene adresse, vil den anden blive udelukket, indtil den også er på listen i routerens MAC oversigt.
Så prøv lige at se ind i routerens menu!

Kommentar
Fra : leob

Dato : 27-10-07 09:12

En router, som skal køre trådløst, skal have overensstemmelse mellem opsætningerne i routeren og netkortene i computeren.
De ting, som kan være at opsætte i routeren er:
Vise navnet på nettet
Blokering af alt pånær anførte mac-adresser
Kryptering
Altså: Du skal ind i routeren og ændre ting (som ikke er nødvendige for at køre via kabel)Du må følge manualen for routeren
Bagefter må du evt. også ændre i netkortopsætningen på den enkelte PC
leob

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-10-07 09:39

Med hensyn til det føromtalte MAC-filter, så er der nogle routere, hvor MAC-filtret kun gælder for den trådløse forbindelse. Men andre routere gælder MAC-filtret for både LAN og WLAN.

Og endnu en gang: De bærebare med en trådløs forbindelse har næsten altid to MAC-adresser, som begge bør indskrives i routeren.
Jeg er kun en enkelt gang stødt på en bærebar, hvor kabelnetkort og trådløs netkort var så intigreret, at de brugte sammen MAC-adrese. Det er ikke en normal standard. Så husk begge adresser!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-10-07 09:56

Der er ligesom to afdelinger i en router.
En kabelforbindelse som er ret nem at bruge
En wireless forbindelse som kan være lidt svær at indstille fordi der er en masse sikkerhed som er nøvendigt for at ikke andre kan hacke ind på dine computere.

Men lad os prøve at finde ud af hvad du har i din opsætning for wireless

1. Har du med kabelforbindelse haft forbindelse med routeren via din browser (internet explorer)
...............via browseren sættes routeren op (med kabelforbindelse til routeren)
I din vejledning står der noget om kryptering
2. Har du inde i routeropsætningen sat den til kryptering.

Ja den vil sende en masse og venter på at få besked tilbage før den kan gå på nettet.
Det kan være routeren er kryptyeret og så kommer der ikke noget tilbage

I din vejledning står der noget om MAC-filter
3. Har du inde i routeropsætningen sat MAC-filter til.
......Hvis der er sat MAC-filter til kommer der heller ikke noget tilbage

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 27-10-07 10:09

> e.c.

1) Ja, jeg har været inde og sætte routeren op via browseren og fulgt vejledningen.

2) Ja, har sat kryptering (som vi har haft med alle de andre routere)

3) Det eneste manualen skriver om MAC-filter er, at det skal sættes hvis udbyderen kræver det - og det har vores udbyder ikke krævet ved de andre routere vi har haft. (Samme udbyder de seneste 2 år - Arrownet)

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 27-10-07 10:11

Det skal lige siges, at vi tidligere har haft D-link og Linksys routere som bare koblede på efter at være sat op (på fuldstændig samme måde som den her) så jeg tænker at det måske er en ekstremt mærkelig router vi har fået fat i?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-10-07 10:17

Ok slå lige kryptering fra
tilslut din bærbare med wireless
slå kryptering til
den wireless vil blive bedt om kode (den du har stående inde i routeren)

Evt. kan du i routeren nøjes med en web 64 hexkryptering som alle computere kan håndtere.

web 64 Hex benytter en kombination af disse tegn abcdef1234567890 (der skal bruges 10 stk)

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 27-10-07 10:21

Det skulle ikke have noget at gøre med din udbyder, da det er en router du har koblet på. alt hvad der er bag ved router, kan din udbyder ikke se. Han kan kun se din router som en computer der er koblet på nette. du kan have lige så mange computer koblet på din router som du vil.

Men på din wlan den trådløse del i opsætninger på må der være noget som er sat forkert enden på router eller din computer.

Prøv at kikke på det der er skrevet oven over hos, severino og e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-10-07 11:23

Jeg kommer lige i tanke om.
kontrolpanel
netværksforbindelser
opret ny forbindelse
øverste > opret forbindelse til internettet
opret forbindelsen manuelt
opret forbindelse ....................der altid er tilgængelig..................LAN

Så virker det måske

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-10-07 11:40

Jeg har lige testet min egen anvisning.

Jeg satte min wireless adapter til og den viste sig i netværksforbindelser.
Den sendte og modtog straks en masse "pakker" = altså forbindelse.
Så brugte jeg min anvisning og den røg lige på nettet.

Det må nok lige siges at den USB adapter ikke før har kørt på den stationære men på min gamle bærbare.
Så forbindelsen med kryptering var allerede etableret mellem router og adapter.

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 27-10-07 22:37

Tak for hjælpen allesammen

Desværre var der ikke noget der lykkedes, så vi fandt vores gamle, ustabile d-link router frem, nulstillede den og var på nettet på 3 sekunder.

Så noget tyder på, at den Asus ikke er så "simpel og brugervenlig" som de gerne vil have den til at være.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-07 11:19

Pas på du ikke rammer nogen når du smider den ud af vinduet.