/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
TÆL.HVIS formel i EXCEL
Fra : kraller
Vist : 4989 gange
300 point
Dato : 25-10-07 15:22

Hej

Jeg skal lave et banko-regneark INDEN weekenden til spejderne
og er kørt fast.
Jeg skal bruge en formel:
Jeg har bankopladen (som vi kender den) 3x9 felter.
i hver rækker er der som bekendt 5 tal fordelt på 9 felter (det er her man kan få een række udfyldt)
Jeg vil gerne ud for hver række have en formel, hvor jeg kan afgører, hvorvidt de 5 numre er = 5 af de "rigtige" 15 numre. Noget i stil med

=TÆL.HVIS(A1:A9; .....og her skal så komme de 15 tal som de 5 skal være en del af - for at blive talt)

Hvordan får jeg flere med.....en kan jeg godt selv finde ud af..........

HJÆLP

Det haster!!

Mvh
Kraller

Kommentar
Fra : sion

Dato : 25-10-07 15:42

Jeg skal lige forstå det rigtigt....

1) Vil du lave en formel, som kan tjekke, om alle tal i en række er blevet råbt op (hvilket så også kan udvides til at tjekke om hele pladen er fuld)?

2) Har du alle bankopladerne i et regneark? Eller skal du manuelt indtaste rækkenumrene fra pladen, når der bliver råbt BANKO?

3) Er det meningen, at du vil indtaste de opråbte numre i regnearket efterhånden, som de bliver råbt op?

Simon

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-10-07 15:52

Hvorfor låner du ikke et spil på et plejehjem eller børnehave, eller køber et færdigt?
Men her er et Script:
http://www.eksperten.dk/spm/441442

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 310 point
Dato : 25-10-07 15:57

Jeg har en løsning, som jeg tror, du vil kunne bruge...

Her er et eksempel:

Indtast pladens numre i området A1:J3 (pladen har vel 3x10 felter).

Indtast følgende funktion i L1 og træk den til højre og nedad, så alle celler i området L1:U3 bliver udfyldt: =TÆL.HVIS($Z:$Z;A1)

Skriv følgende funktion i W1 og træk den nedad til W2 og W3: =SUM(L1:U1)

Nu kan du skrive alle udtrukne/opråbte numre i Z-kolonnen, og holde øje med summerne i W1, W2 og W3 (når de hver især giver 5 og tilsammen giver 15).

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 25-10-07 16:13

Nå... lidt research har overbevist mig om, at jeg tog fejl

Der ER kun 3x9 felter på en bankoplade!

Det skyldes jo, at der kun er tal fra 1-90 og ikke 1-100, som jeg lige forestillede mig.

Det betyder dog ikke så meget for mit eksempel ovenfor. Du kan nok selv finde ud af at rette det til.

Simon

Kommentar
Fra : kraller

Dato : 25-10-07 17:36

hej sion

det tester jeg lige.....

kraller

Godkendelse af svar
Fra : kraller

Dato : 25-10-07 17:49

Tak for svaret sion. Du har reddet min dag!