/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Heckenfeld
Fra : gedestalden
Vist : 1944 gange
200 point
Dato : 16-10-07 08:31

Jeg er kommet tilbage til en Jens Christensen Heckenfeld, der er født ca. 1729. Han bliver gift med Stine Henriksdatter, og parret får mindst 4 børn i Uldbæk, Lyhne sogn. Er der nogen, der kender ham, hvornår er han født, og hvor bliver han gift ?
Nogen der kan kaste lys over efternavnet. Hans børn får ikke efternavnet, og jeg ved heller ikke, om han er født med navnet, eller om det er et kaldenavn. Men ved børnenes fødsel står han i kirkebogen anført med navnet.

mvh

Flemming

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-10-07 10:12

Jeg troede egentlig at Hækkenfeldt lå i Tyskland, men på en anefremstilling her:
http://home.tiscali.dk/isl22509/w3aner/w3aner38.htm ser det ud som om der også er/var et Heckenfeldt i Tystrup her på Sjælland.

Jeg ved ikke om det er ulejligheden værd at tjekke dette sogn?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-10-07 10:20

En mere oplagt mulighed er vel nok det Hekkenfeld i Ringkøbing Amt, som ligger tæt på Lydum og i nærheden af Lyne.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-10-07 10:23

Sludder og vrøvl - det er ikke Ringkøbing men Ribe Amt.

Kommentar
Fra : tico

Dato : 16-10-07 10:33

Hej

Jeg har ham i mit træ, som mulug far til Mads Jensen. Hvor har du fundet hans Kone?

Du må gerne skrive privat: viggor(snabelA)yahoo.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-07 17:04

Her er et par link til Christensen Heckenfeld' er...

vonsilds-slaegter:
...Blev Peder Chrestensen Heckenfeld...se videre her:
http://vonsilds-slaegter.dk/222_1726-trol.htm

Koldinghus birks tingbog 1719-26:
...Claus Christensen Heckenfeld...se videre
http://geltzer.dk/tingbog/1719-26.php

Og jeg forstår godt præceptor kunne tage fejl af amterne:
"
Lyne sogn, Nørre Horne herred, Ringkøbing amt
Lydum sogn, Vester Horne herred, Ribe amt
"
Vi må være tæt på amtsgrænsen?

Hvorfor siger man iøvrigt "Det går ad Heckenfeldt til"?
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-07 17:22

Her er et par mulige Jens Christensen:
"
CHRISTENSEN, Jens   Christening Date:   22 Aug 1728   Recorded in:   Hejnsvig, Ribe,
   Father:   Christen JENSEN

CHRISTENSEN, Jens   Christening Date:   20 Feb 1729   Borbjerg, Ringkobing,
   Father:   Christen CNUDSEN
"
Hejnvig er ikke så langt fra Lyhne/Lyne, Borbjerg er længere nordpå, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-07 17:57

Altså alligevel Ringkøbing amt:
"
Ringkøbing, Nørre Horne, Lyne, Uldbech bye, -, 18, FT-1787

Hendrik Jensen 28 Gift hosbonde bonde og gaardbeboer
Ellen Marie Sørrensdatter 26 Gift madmoder
Mette Jensdatter 11 Ugift tjenestepige
Jens Christensen 60 Gift hans forældre aftægtsmand og har ophold af stedet
Stine Hendriksdatter 70 Gift hans forældre
"
Han er vel så 1-2 år ældre, født ca 1727, og hun er noget ældre, født ca 1717...
Mon de bliver gift sent? Eller er det den yngste søn?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-07 18:21

Hvad med at fordanske navnet til Hekkenfeld?
Her er hjemme side:
"
Info om Hekkenfeld i-danmark.dk
Hekkenfeld: Information om Hekkenfeld - Her finder du aktuelle nyheder, aktiviteter og information om Hekkenfeld. Du kan dele din viden om Hekkenfeld med andre ved at klikke på "tilføj link og tekst" længere nede på siden for at tilføje information om Hekkenfeld.
"
http://www.i-danmark.dk/Hekkenfeld/

Der må du kunne finde andre fra Heckenfeld/Hekkenfeld, Svend
Inden det da går Helt ad Hekkenfeld til...

Kommentar
Fra : tico

Dato : 16-10-07 20:10

Hej Flemming

Den søn der er født 1860, hvad hedder han, kan ikke rigtig læse hans navn

Jeg har fundet børn 1756, 1758, 1760, 1762, er det også dem du har?

venlig hilsen Tico

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-07 20:13

Bare for en ordens skyld:
"
Hekkenfeldt
stedn. (fiktivt). _ med sideformerne Hekkenfeld, Hekkenfjeld. _ (´lt/´¬t K 4.7:) ¡hækènªfælt alm.Ì; sideformer af 2.led: (l/¬ K 4.6:) ´ªfÉl¶ Vends; ´f欶 Vestjy (F.); ´ªfjæl¶ Ommers, MØJy.

\ Ìdog hÉkènfɬt AEsp.VO.; dog ¡hekènªfe¬t $Hundslund, $Gosmer; 1.led også hekèn´ Ommers, MØJy´N, Djurs´NV.

[omdannelse af ældre nydansk betegnelse Hekkelfeld < vestnordisk Heklufjall, af stedn. Hekla (jf. NÅNiels.EtymO.); jf. helvede 1, »Karen Malers, Pommern x, Wandsbeck x]
"
http://www.jyskordbog.dk/ordbog/artikler/hekkenfeldt.html

Altså ikke tysk men Islandsk: "Mod Hekla fjeldet"...Svend

Kommentar
Fra : tico

Dato : 16-10-07 20:14

CITAT]Hvorfor siger man iøvrigt "Det går ad Heckenfeldt til"?
Hilsen Svend [/CITAT]

På dansk er ordet "Hekkenfeldt" afledt af "Heklafjeldet", så når man siger "skrub ad Hekkenfeldt til" siger man faktisk "skrub til Hekla". Ifølge folketroen var Hekla et sted hvor heksene mødtes med Fanden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-07 20:36

>Den søn der er født 1860, hvad hedder han, kan ikke rigtig læse hans navn

Mon ikke det er den Henrik jeg fandt?
"
Ringkøbing, Nørre Horne, Lyne, Uldbech bye, -, 18, FT-1787
Hendrik Jensen 28 Gift hosbonde bonde og gaardbeboer
"

Ellers kig i DIS:
"
Re: Jens Christensen Heckenfeld f. 1727 Lyne, Ringkøbing amt
Indsendt af: Ruth Dahl (IP Logget)
Dato: 28/11-05 13:14

Hej

Er du sikker på Jens christensen er f. i Lyne

Jeg har følgende børn til jens fundet på FS:

Mads jensen, døbt 29.08.1756 i Lyne
Kirsten Maria Jensdatter, døbt 27.08.1758 i Lyne
Henrik, døbt 15.03.1760 i Lyne
Dorthe, Døbt 12.04.1762

Hilsen
Ruth Dahl
"
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,75546,75880

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : tico

Dato : 16-10-07 20:49

Tak Svend,

Hvor er det nemt at læse, at andre har læst for, så kan man pludselig se det

De 3 andre børn, du nævner har jeg også fundet i kirkebogen.

Nu må jeg så i gang med at lede efter en vielse på Jens og Stine

Hilsen

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 16-10-07 21:01

Tak for kommentarerne - skal lige have dem kigget igennem. Tico, jeg har ikke fundet hans kone nogensteder ud over som mor til børnene.
Og som det er nævnt, har jeg også fundet ud af, at Lyne både kan stå i Ringkøbing og Ribe amter

Kommentar
Fra : tico

Dato : 16-10-07 21:07

Ang Lyne i Ribe/Ringkøbing, så prøv lige at se hvad Arne har svaret på det:

Re: Lyne i Ringkøbing amt eller Ribe
Indsendt af: Arne Feldborg <http://www.dis-danmark.dk/forum/profile.php?4,1392> (IP Logget)
Dato: 29/08-06 22:25
Lyhne ligger i Ringkøbing amt. Men det er annex til Kvong og frem til 1815 har de to sogne fælles kirkebog som er registreret under Kvong der ligger i Ribe amt.

Noget lignede gør sig iøvrigt gældende med Strellev / Ølgod.

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 21-10-07 17:23

tico har forsøgt at sende mail til dig, men det er vist ikke rigtig lykkedes, er det den rigtige adresse du har skrevet ?

Kommentar
Fra : tico

Dato : 21-10-07 17:41

Ups... havde glemt noget i adressen undskyld. her skulle være den rigtige:

viggor2000(snabelA)yahoo.dk

Kommentar
Fra : tico

Dato : 24-10-07 22:45

Hej Flemming

Er lige lidt nysgerrig
Fandt du ud af mere med Heckenfeldt'erne?
Jeg har muligvis fundet Stines død, tjekker lige lidt mere.

hilsen Tico

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-07 18:52

Spørgeren (fra) gedestalden har nok spurgt her:
http://www.i-danmark.dk/Hekkenfeld/

Og måske varer det lidt før bys-børnene der hjemmefra reagerer...
Hilsen igen Svend