/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
isolering af ventillationsrør
Fra : alapmi1
Vist : 1354 gange
100 point
Dato : 14-10-07 11:08

Jeg er nu endelig ved at være færdig med at installere mit nye genvex energy 2 anlæg. Det er dejlig igen at få ventillation i huset efter 1,5års pause.

Jeg mangler kun at isolere de 200mm rør der er installeret til energy 2. Er der nogen der har en ide om hvordan man lettes og pænest monterer lamelmåtter omkring en 90gr bøjning.

Jeg prøvede igår, men det tog en krig og jeg fik en del spild af materiale, pga mislykkede forsøg.

På forhånd tak.

Per

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-10-07 11:09

Hvilket isoleringsmateriale vil du bruge

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 14-10-07 11:15

Hej Fijala

Jeg har købt 50mm lamelmåtte. Jeg har købt en med alufolie og en med kraftig papir. Dog uden at kende forskellen.

Mvh Per

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-10-07 11:17

Når du tager en lamelmåtte og kører hen til bøjningen skal du bare tvinde måtten så den lettere kan "drejes om hjørnet". Evt skær slidser i måtten for at mindske det overskydende materiale inde i bøjningen. Det letteste er vel nok at skære 2 halvparter, hvor du måler den længste i ovenpå børningen + godstykkelsen på isoleringen, måler ligeledes den inderste på samme vis, derefter skal du måle omkredsen på de 200 mm = 628,3 mm der deles med 2 og lægger igen godstykkelsen til. De kan nu samles som to stykker hvor samlinger udvendig og indvendig og de vikles med tråd.
Var det helt sort snak, for det er sværrere at skrive en at vise.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-10-07 11:19

Jeg går ud fra at du vil afslutte med en eller anden folie for at gøre det snavsesikret og vandafvisende. Der kan jo købes specieller bæjninger der er udformet lige til at smide omkring.

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 14-10-07 11:50

Den sidste med halvdelen forstod jeg ikke helt, men jeg tror jeg vil prøve at skære nogle knapt 90gr vinkler/slidser, er det nødvendigt at afslutte med en folie, det er på et tørt loft?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-07 13:16

Jeg forstår ikke rigtig hvorfor du vil isolere rørene.
Derkan være fornuft i det hvis rørføringen er over et koldt loft eller i det fri, ellers kan jeg ikkeindse hvorfor. de rør der fører varm indeluft eller forvarmet udeluft til afkast inde vil jo ikke give noget varmetav, og det rør, som fører kold udeluft inf er man jo netop interesseret i at få varmet op med indeluften. Tilbage kan kun være hensynet til evt kondens på det kolde rør, men det kan vel klares på anden smartere vis. Hvis man kondensisolerer, skal der ikke pap udenom, men en luft og damptæt membram.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-07 15:14

det er netop for kondensenskyld at der skal isoleret og eller har du jo fuldstændig ret transor. Med en folie mener jeg netop som du skriver.

En bøjning kan man lave af 2 stykker udskåret af pladefolien. Mål en bøjnings byggemål, fra enden af spirorøret til bund og top på bøjningen. Begge radius skal du bruge når du skærer pladen ud. Du skal blot lægge de 50 mm til målet i top og trække det fra i bund

Godkendelse af svar
Fra : alapmi1

Dato : 22-10-07 09:33

Tak for svaret Fijala.

P.s. Det er på et uisoleret loft rørerne er.

Kommentar
Fra : brianrenenielse

Dato : 06-11-07 18:01

tag ømålet og skær dem ud ifisk